Sida 1 av 3

Stopp i tunnelbanan

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:01
av Kantorn
SL.se skrev:Tunnelbanan Gröna linjen
Det är stopp i trafiken mellan Farsta strand och Skogskyrkogården sedan kl 14.12 i båda riktningar på grund av olyckshändelse. Bussar ersätter.
Inskrivet 06-08-23 14:14 Uppdaterat 06-08-23 14:25
Ruskigt! Något allvarligt?

Re: Stopp i tunnelbanan

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:16
av Sparkfot
Kantorn skrev:
SL.se skrev:Tunnelbanan Gröna linjen
Det är stopp i trafiken mellan Farsta strand och Skogskyrkogården sedan kl 14.12 i båda riktningar på grund av olyckshändelse. Bussar ersätter.
Inskrivet 06-08-23 14:14 Uppdaterat 06-08-23 14:25
Ruskigt! Något allvarligt?
Förmodligen en PUT olycka, dvs Person Under Tåg.

Re: Stopp i tunnelbanan

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:19
av Kantorn
Sparkfot skrev:
Kantorn skrev:
SL.se skrev:Tunnelbanan Gröna linjen
Det är stopp i trafiken mellan Farsta strand och Skogskyrkogården sedan kl 14.12 i båda riktningar på grund av olyckshändelse. Bussar ersätter.
Inskrivet 06-08-23 14:14 Uppdaterat 06-08-23 14:25
Ruskigt! Något allvarligt?
Förmodligen en PUT olycka, dvs Person Under Tåg.
Tragiskt. Jobbigt för anhöriga och förare.

Re: Stopp i tunnelbanan

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:26
av Sparkfot
Kantorn skrev:
Sparkfot skrev:
Kantorn skrev: Ruskigt! Något allvarligt?
Förmodligen en PUT olycka, dvs Person Under Tåg.
Tragiskt. Jobbigt för anhöriga och förare.
Ja jo verkligen, men ja vad ska man göra förutom att nödbromsa tåget,kontakta tlc,hålla öronen och blunda.? :cry:

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:36
av LÅ1
Håller med Kantorn! Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord! Och att PUT förekommer ca en gång per månad i T-banan. Kan dessa uppgifter stämma?
Det senara fallet borde kansk, i teorin, vara mindre påfrestande för föraren! Men jag tror att oavsett orsak så slår det hårt! Sedan kan nog olika personer komma över sådana händelser olika lätt och olika fort!
I de aldra flesta fall har väl föraren inte kunnat göra något för att förhindra att det hela skedde!

Hur stor är överlevnadsprocenten? Den är väl något över noll? Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!

Jag har väl kommit till stationer när denna form av olyckor just inträffat ett par tre gånger. Första gången, på 1970-talet så såg jag hur ambulanspersonalen bar bort en bår där filten täckte hela kroppen. Sedan såg jag ett trafikbefäl komma upp från spåret med ett par träskor i handen! Det lade sordin min stämning den eftermiddagen!

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:50
av MartinW
LÅ1 skrev: Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!
Eller misslyckades med vad de försökte, beroende på om det var en olycka eller medvetet hopp.

Hur som helst så är det tragiskt för förare, vittnen och andra inblandade.

Re: Stopp i tunnelbanan

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:51
av Kantorn
Sparkfot skrev:
Kantorn skrev:
Sparkfot skrev: Förmodligen en PUT olycka, dvs Person Under Tåg.
Tragiskt. Jobbigt för anhöriga och förare.
Ja jo verkligen, men ja vad ska man göra förutom att nödbromsa tåget,kontakta tlc,hålla öronen och blunda.? :cry:
Ingenting. Jag anklagar ingen, jag tycker bara PUT är mycket tragiskt. Som förare blir man väl "groundad" för en tid? (Jag kan bara pilotordet - har två vänner som är piloter.)
LÅ1 skrev:Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord!
Det finns väl också sällsynta fall av m e m medvetna knuff-"olyckor" har jag hört. Men det kanske bara är skrönor...

Re: Stopp i tunnelbanan

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:54
av Sparkfot
Kantorn skrev:
Sparkfot skrev:
Kantorn skrev: Tragiskt. Jobbigt för anhöriga och förare.
Ja jo verkligen, men ja vad ska man göra förutom att nödbromsa tåget,kontakta tlc,hålla öronen och blunda.? :cry:
Ingenting. Jag anklagar ingen, jag tycker bara PUT är mycket tragiskt. Som förare blir man väl "groundad" för en tid? (Jag kan bara pilotordet - har två vänner som är piloter.)
LÅ1 skrev:Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord!
Det finns väl också sällsynta fall av m e m medvetna knuff-"olyckor" har jag hört. Men det kanske bara är skrönor...
Jag anklagade inte dig heller för att ha anklagat någon. :wink:
Trafiken är nu åter igång enligt SL's hemsida.

Re: Stopp i tunnelbanan

Postat: onsdag 23 augusti 2006 16:01
av Kantorn
Sparkfot skrev:
Kantorn skrev:
Sparkfot skrev: Ja jo verkligen, men ja vad ska man göra förutom att nödbromsa tåget,kontakta tlc,hålla öronen och blunda.? :cry:
Ingenting. Jag anklagar ingen, jag tycker bara PUT är mycket tragiskt. Som förare blir man väl "groundad" för en tid? (Jag kan bara pilotordet - har två vänner som är piloter.)
LÅ1 skrev:Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord!
Det finns väl också sällsynta fall av m e m medvetna knuff-"olyckor" har jag hört. Men det kanske bara är skrönor...
Jag anklagade inte dig heller för att ha anklagat någon. :wink:
Trafiken är nu åter igång enligt SL's hemsida.
Och anledningen kommer att lämnas i glömska, utom för de inblandade...

Postat: onsdag 23 augusti 2006 16:16
av Lars Ödlund
LÅ1 skrev:Håller med Kantorn! Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord! Och att PUT förekommer ca en gång per månad i T-banan. Kan dessa uppgifter stämma?
Det senara fallet borde kansk, i teorin, vara mindre påfrestande för föraren! Men jag tror att oavsett orsak så slår det hårt! Sedan kan nog olika personer komma över sådana händelser olika lätt och olika fort!
I de aldra flesta fall har väl föraren inte kunnat göra något för att förhindra att det hela skedde!

Hur stor är överlevnadsprocenten? Den är väl något över noll? Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!

Jag har väl kommit till stationer när denna form av olyckor just inträffat ett par tre gånger. Första gången, på 1970-talet så såg jag hur ambulanspersonalen bar bort en bår där filten täckte hela kroppen. Sedan såg jag ett trafikbefäl komma upp från spåret med ett par träskor i handen! Det lade sordin min stämning den eftermiddagen!
Jag har nog för mig att det händer oftare än så, och överlevnadsprocenten är faktiskt mer än marginell, fast det brukar bli rullstol resten av livet.

Finns/fanns kollegor som kört på ett flertal och dem som aldrig nånsin ens varit i närheten av det, fanns även de som hamnade i en sådan händelse under utbildningen/elevkörningen.

//Lasse
(som aldrig var inblandad i en olycka med dödlig utgång på spåret, utan "sparade" detta till busstrafiken)

Postat: onsdag 23 augusti 2006 16:40
av LÅ1
MartinW skrev:
LÅ1 skrev: Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!
Eller misslyckades med vad de försökte, beroende på om det var en olycka eller medvetet hopp.

Hur som helst så är det tragiskt för förare, vittnen och andra inblandade.
Det handlade nog om någon som hade sinnesnärvaro att trycka sig platt mot marken mellan spåren. Och samtidigt tur att inte komma i vägen för något som hänger under tågen! (Tror att de nämde att det var kompressorerna som låg närmast till att träffa en peron i det läget. Men det kanske var helt fel?)
Kommer inte ihåg varför personen hamnade på spåret!

Finns det alltid ett skyddsutrymme under perongkanten (i hela dess läng) som man kan krypa in i om man skulle ramla ner på spåret? Förutsatt att man hinner och inte skadades allvarligt i fallet!

Har sett skräpplockare krypa in där när tåget kommer! Ser lite läskigt ut!

Postat: onsdag 23 augusti 2006 16:44
av Sparkfot
LÅ1 skrev:
MartinW skrev:
LÅ1 skrev: Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!
Eller misslyckades med vad de försökte, beroende på om det var en olycka eller medvetet hopp.

Hur som helst så är det tragiskt för förare, vittnen och andra inblandade.
Det handlade nog om någon som hade sinnesnärvaro att trycka sig platt mot marken mellan spåren. Och samtidigt tur att inte komma i vägen för något som hänger under tågen! (Tror att de nämde att det var kompressorerna som låg närmast till att träffa en peron i det läget. Men det kanske var helt fel?)
Kommer inte ihåg varför personen hamnade på spåret!

Finns det alltid ett skyddsutrymme under perongkanten (i hela dess läng) som man kan krypa in i om man skulle ramla ner på spåret? Förutsatt att man hinner och inte skadades allvarligt i fallet!

Har sett skräpplockare krypa in där när tåget kommer! Ser lite läskigt ut!
Ska skräpplockare ner och härja på spåret bör dom ha en tågvarnare med sig och reducera hastigheten för tågen. :!:

Postat: onsdag 23 augusti 2006 17:00
av 37368
LÅ1 skrev:Och att PUT förekommer ca en gång per månad i T-banan. Kan dessa uppgifter stämma?
Det sker i runda slängar en 20-25 PUT per år i tuben.
LÅ1 skrev: Hur stor är överlevnadsprocenten? Den är väl något över noll? Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!
Överlevnadsprocenten är betydligt större än vad man tror vid PUT, bortåt hälften överlever! Dock ofta med en eller två lem mindre... Det är färre som dör som blir påkörda av C20 än av CX, dels för att C20 har en mjukare front (rutan trycks in om någon hoppar mot den) och dels för att C20 har som en pinne som sticker ner mot rälsen framför varje hjul som i viss mån lyckas putta undan personer så att de snarare hamnar under tåget än under hjulen.

Kort sagt, att hoppa framför ett tunneltåg är ingen hit om man vill försäkra sig om en säker död!
LÅ1 skrev: Finns det alltid ett skyddsutrymme under perongkanten (i hela dess läng) som man kan krypa in i om man skulle ramla ner på spåret?
Det finns ett sådant utrymme på alla inomhusstationer där det inte finns plats för en person mellan tåget och väggen. På utomhusstationer finns det oftast plats för en person mellan spåret och staketet.

Postat: onsdag 23 augusti 2006 18:04
av LÅ1
Sparkfot skrev:
LÅ1 skrev:
MartinW skrev: Eller misslyckades med vad de försökte, beroende på om det var en olycka eller medvetet hopp.

Hur som helst så är det tragiskt för förare, vittnen och andra inblandade.
Det handlade nog om någon som hade sinnesnärvaro att trycka sig platt mot marken mellan spåren. Och samtidigt tur att inte komma i vägen för något som hänger under tågen! (Tror att de nämde att det var kompressorerna som låg närmast till att träffa en peron i det läget. Men det kanske var helt fel?)
Kommer inte ihåg varför personen hamnade på spåret!

Finns det alltid ett skyddsutrymme under perongkanten (i hela dess läng) som man kan krypa in i om man skulle ramla ner på spåret? Förutsatt att man hinner och inte skadades allvarligt i fallet!

Har sett skräpplockare krypa in där när tåget kommer! Ser lite läskigt ut!
Ska skräpplockare ner och härja på spåret bör dom ha en tågvarnare med sig och reducera hastigheten för tågen. :!:
Visst skall de det! Och det hade dom också de gånger jag sett dem krypa in under perongen!

Postat: onsdag 23 augusti 2006 18:10
av Sparkfot
LÅ1 skrev:
Sparkfot skrev:
LÅ1 skrev:Det handlade nog om någon som hade sinnesnärvaro att trycka sig platt mot marken mellan spåren. Och samtidigt tur att inte komma i vägen för något som hänger under tågen! (Tror att de nämde att det var kompressorerna som låg närmast till att träffa en peron i det läget. Men det kanske var helt fel?)
Kommer inte ihåg varför personen hamnade på spåret!

Finns det alltid ett skyddsutrymme under perongkanten (i hela dess läng) som man kan krypa in i om man skulle ramla ner på spåret? Förutsatt att man hinner och inte skadades allvarligt i fallet!

Har sett skräpplockare krypa in där när tåget kommer! Ser lite läskigt ut!
Ska skräpplockare ner och härja på spåret bör dom ha en tågvarnare med sig och reducera hastigheten för tågen. :!:
Visst skall de det! Och det hade dom också de gånger jag sett dem krypa in under perongen!
Hmm, jag tycker att det strider emot tri-tub!

Postat: torsdag 24 augusti 2006 1:44
av Odd
Sparkfot skrev:
LÅ1 skrev:Visst skall de det! Och det hade dom också de gånger jag sett dem krypa in under perongen!
Hmm, jag tycker att det strider emot tri-tub!
Förut ingick detta moment i utbildningen men inte nu längre.

Postat: torsdag 24 augusti 2006 8:04
av daniel_s
Odd skrev:
Sparkfot skrev:
LÅ1 skrev:Visst skall de det! Och det hade dom också de gånger jag sett dem krypa in under perongen!
Hmm, jag tycker att det strider emot tri-tub!
Förut ingick detta moment i utbildningen men inte nu längre.
Det ingår fortfarande i utbildningen att det finns skyddsutrymme under plattformskanten och att man ska ta plats i skyddsutrymme när tåg kommer. Det är i och för sig vedertaget bland klistrare att hoppa upp på plattformen, men det är inte förbjudet att använda skyddsutrymmet under plattformskanten.

Postat: torsdag 24 augusti 2006 9:27
av Bobjörk
37368 skrev:Det är färre som dör som blir påkörda av C20 än av CX, dels för att C20 har en mjukare front (rutan trycks in om någon hoppar mot den)...
Men frågan är då... hur bra är det för föraren om nån ramlar in genom frontrutan?

Postat: torsdag 24 augusti 2006 9:32
av NerdBoy
Bobjörk skrev:
37368 skrev:Det är färre som dör som blir påkörda av C20 än av CX, dels för att C20 har en mjukare front (rutan trycks in om någon hoppar mot den)...
Men frågan är då... hur bra är det för föraren om nån ramlar in genom frontrutan?
Inte särskilt bra.

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=10362

Plattformsdörrar

Postat: fredag 01 september 2006 13:53
av trextor
Om PUT-olyckor är så vanliga i Stockholm, har SL inte funderat på Platform Screen Doors...

Enligt uppgift har Lille, Frankrike, inte haft en olycka sen 1983!!