Mera spårvagnar til Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Mera spårvagnar til Norrköping

Inlägg av leifd »

Ytterligare en tidningartikel om spårvagnar till Norrköping, denna gång 20 st.
http://www.nt.se/output.asp?ArticleID=2 ... eStateID=2
Ragnar D

Inlägg av Ragnar D »

I artikeln sägs det att " Man kan ju avbryta en upphandling mycket, mycket sent. " Gör man det har flera leverantörer lagt ner stora pengar på att lämna anbud - oftast hundratusentals kronor - och då blir det mycket negativt för branschen, alltså beställarna. Nästa gång Norrköping skulle gå ut och upphandla är det nog en mycket negativ inställning från leverantörerna.

Leverantörerna vill i största möjliga mån ha fram enhetligt anbudsunderlag för att minska de mycket stora kostnaderna att ta fram anbud.
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Samtidigt får man inte glömma bort att Norrköping finansiellt sett befinner sig i en prekär situation. Kommunen har "bara" 600 miljoner i kassan och det är massor med investeringar som behöver göras. Nya skolor och dagis, ombyggnader, väginvesteringar, investeringar i kollektivtrafik (biogasbussar), inköp av nya spårvagnar, utbyggnad av spårvägen...

Precis som NT (http://www.nt.se, http://www.nt.se/default.asp?TargetForm ... ClientID=0) i dag skriver på ledarplats kan detta inte finansieras med kommunens nuvarande omsättningstillgångar. De långtidsprognoser som finns för den finansiella utveckligen till 2006 pekar inte heller på att kassaflödet kommer att förändras nämnvärt. Kommunen har alltså, egentligen, inga pengar att genomföra dessa investeringar för - åtminstone inte om man räknar rakt upp och ner.

Detta resonemang är förståligt eftersom skribenterna på NT:s ledarplats inte är utbildade ekonomer. Precis som kreti och pleti förstår de inte hur investeringar egentligen ska finansieras.

Om du som privatperson skulle köpa en ny villa eller bostadsrätt för en mille, hur skulle du betala det? Skulle du betala med sedlar och mynt ur plånboken eller med ditt VISA-kort från transaktionskontot? Näppeligen!

Man betalar en del kontant (även digitala pengar är ju kontanta i viss mening), men den största delen finansieras ju genom lån. På samma sätt skulle givetvis dessa investeringar finansieras. Att blanda in kommunens kassalikviditet är därför att förvilla allmänheten.

Det verkar som om våra politiker också gått på den här myten. Eva Andersson har nog uttalat sig om möjligheten att häva en upphandling utifrån denna missuppfattning. Juridiskt sett kan upphandlingen givetvis hävas, men det finns sällan någon anledning.

Just när det gäller en spårvägsutbyggnad får vi inte heller glömma bort att det uppstår en del arbetstillfällen under själva utbyggnaden. Det tillför kommunkassan pengar. Några hundra miljoner blir det kanske inte, men varje krona är ju guld värd.

Jag tror inte att sossarna kommer backa från spårvägsutbyggnaden. I kväll kommer fullmäktige att diskutera frågan igen. Vi kanske inte får något definitivt beslut men säkerligen kommer vi i morgon att kunna säga vartåt vinden blåser. Jag tror den blåser oss ända till Navestad.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Skriv svar