Karl Kottenhoff skrev i länken som refererades till i det första inlägget:
För att förbättra pendeltågstrafiken, till Nynäshamn, Södertälje/Gnesta, Bålsta och Märsta har SL upphandlat nya vagnar. De kommer på några sätt att vara bättre än de tåg vi har nu. Äntligen får vi luftkonditionering. En undersökning på KTH visar att folk är beredda att betala mer för att resa med pendeltåg som har luftkonditionering. Man är beredd att betala över 30 kr mer på månadskortet för att åka med ett tåg med luftkonditionering än ett utan.
Det här var det bästa jag läst på lång tid!
I det gamla SS forum kritiserade jag upprepade gånger den stekheta miljön i de nya C20 tunnelbanevagnarna sommartid. Om jag inte minns fel så skrev beslutsfattaren själv (eller åtminstone den som bereder besluten) Ragnar T att det behövdes inte luftkonditionering, ty ventilationen var 'förbättrad' jämfört med 50-talsvagnarna (eller vad han nu jämförde med).
Jag har ställt frågan. HUR ska man kunna vinna över bilister till kollektivtrafiken om så många bilister väljer att betala extra för AC (luftkonditionering) men om de skulle försöka sig på att åka tunnelbana på gröna linjen, så ska de utan någon annan valmöjlighet stekas i en kväljande varm luft om somrarna (någon som minns det?). Denna fråga har aldrig fått något vettigt svar. Men om det är så att SL nu iaf beställer AC till nya pendeltåg, så är det uppenbarligen så att man på något sätt ändå tagit till sig av kritiken från ansvarigt håll. Eller är det någon annan som fattat besluten då det gäller pendeltågsvagnarna? Frågan är nu. NÄR kommer AC till C20-tunnelbanevagnarna? Kan någon informera de som sitter med makten då det gäller AC i C20-vagnarna, om det kloka beslutet vad gäller AC i de nya pendeltågsvagnarna? När börjar man bry sig om vad RESENÄRERNA tycker?
Låter kanske inte så aktuellt denna kylslagna årstid, men vänta bara...
GE