KTH-profil kritiserar X60

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

KTH-profil kritiserar X60

Inlägg av Ulrik Berggren »

Tycker forum gått ner lite väl mycket i varv på sistone :( . Nåväl. För att få igång debattruljansen skickar jag en länk till ett inlägg som Karl Kottenhoff, som är med i KTHs järnvägsgrupp och en eldsjäl när det gäller systematisk forskning rörande komfort i persontåg, skrivit på Kollektivtrafikant STHLMs hemsida. Läs och begrunda :roll:

[länk till artikeln "Nytt pendeltågselände om några år" från Kollektivtrafikant STHLMs debattsida]
http://www.kollektivtrafikant.org/debatt/pendel.html
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Johan Eriksson skrev:Ulrik, har du möjlighet att föra fram den här kritiken till rätt personer på SL? Det kunde vara en början.
Tja, Johan... :? Jag är inte direkt rätt person (sitter på moderbolaget vid Globen). Vi har rätt lite kontakt med Infra (Ragnar T) när det gäller fordonsspecifikationer. Men jag ska höra vad de som planerar pendeltrafiken i ett mer kortsiktigt perspektiv (X420) säger om kritiken.

(Jag hoppas den Ruggige läser detta och kan räta ut frågetecknen... :!:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Karl Kottenhoff skrev i länken som refererades till i det första inlägget:
För att förbättra pendeltågstrafiken, till Nynäshamn, Södertälje/Gnesta, Bålsta och Märsta har SL upphandlat nya vagnar. De kommer på några sätt att vara bättre än de tåg vi har nu. Äntligen får vi luftkonditionering. En undersökning på KTH visar att folk är beredda att betala mer för att resa med pendeltåg som har luftkonditionering. Man är beredd att betala över 30 kr mer på månadskortet för att åka med ett tåg med luftkonditionering än ett utan.
Det här var det bästa jag läst på lång tid!

I det gamla SS forum kritiserade jag upprepade gånger den stekheta miljön i de nya C20 tunnelbanevagnarna sommartid. Om jag inte minns fel så skrev beslutsfattaren själv (eller åtminstone den som bereder besluten) Ragnar T att det behövdes inte luftkonditionering, ty ventilationen var 'förbättrad' jämfört med 50-talsvagnarna (eller vad han nu jämförde med).

Jag har ställt frågan. HUR ska man kunna vinna över bilister till kollektivtrafiken om så många bilister väljer att betala extra för AC (luftkonditionering) men om de skulle försöka sig på att åka tunnelbana på gröna linjen, så ska de utan någon annan valmöjlighet stekas i en kväljande varm luft om somrarna (någon som minns det?). Denna fråga har aldrig fått något vettigt svar. Men om det är så att SL nu iaf beställer AC till nya pendeltåg, så är det uppenbarligen så att man på något sätt ändå tagit till sig av kritiken från ansvarigt håll. Eller är det någon annan som fattat besluten då det gäller pendeltågsvagnarna? Frågan är nu. NÄR kommer AC till C20-tunnelbanevagnarna? Kan någon informera de som sitter med makten då det gäller AC i C20-vagnarna, om det kloka beslutet vad gäller AC i de nya pendeltågsvagnarna? När börjar man bry sig om vad RESENÄRERNA tycker?

Låter kanske inte så aktuellt denna kylslagna årstid, men vänta bara... :twisted:

GE
Skriv svar