Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!

Inlägg av LÅ1 »

Läs mer här!

En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen! Används den till något annat än tågleveranse för SL-trafiken? (Enligt nyhetsartikeln i länken ovan trafikeras sträckan med "något enstaka tåg per dag".)
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Det är väl lika bra vi lägger ned staten helt, då regeringen är så nugga att slkjuta till nödvändiga pengar för samhället och dess invånare.

Hur länge exmpelvis har Stockholmarna fått vänta på utbyggd infart för järnvägen söderifrån? 100 år....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!

Inlägg av AGR »

LÅ1 skrev:Läs mer här!

En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen! Används den till något annat än tågleveranse för SL-trafiken? (Enligt nyhetsartikeln i länken ovan trafikeras sträckan med "något enstaka tåg per dag".)
Cementafabriken använder spåret för cemetvagnar till och från fabriken.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Det är väl lika bra vi lägger ned staten helt, då regeringen är så nugga att slkjuta till nödvändiga pengar för samhället och dess invånare.

Hur länge exmpelvis har Stockholmarna fått vänta på utbyggd infart för järnvägen söderifrån? 100 år....
Ja, och framför allt, om vi lägger ner staten så finns det ingen som kan spendera en massa skattepengar på onödigheter, som järnvägar där de inte efterfrågas, pengar till korrupta stadschefer runt om i värden, flygresor åt ministrar som tittat på fotboll utomlands, utredningar av självklarheter, etc. etc. :twisted:

Eller, jo det finns det förstås, landstingen och kommunerna får ta på sig det ansvaret!


17AGR skrev:
LÅ1 skrev:Läs mer här!

En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen! Används den till något annat än tågleveranse för SL-trafiken? (Enligt nyhetsartikeln i länken ovan trafikeras sträckan med "något enstaka tåg per dag".)
Cementafabriken använder spåret för cemetvagnar till och från fabriken.
Ja det stämmer! Det brukar stå en del bulkvagnar vid Cementas område. Undra vad Cementa har för alternativ? Lastbilstransport? Och då till lämplig godsbangård (Älvsjö?) eller hela vägen till slutdestinationen?
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

LÅ1 skrev:
bruse skrev:Det är väl lika bra vi lägger ned staten helt, då regeringen är så nugga att slkjuta till nödvändiga pengar för samhället och dess invånare.

Hur länge exmpelvis har Stockholmarna fått vänta på utbyggd infart för järnvägen söderifrån? 100 år....
Ja, och framför allt, om vi lägger ner staten så finns det ingen som kan spendera en massa skattepengar på onödigheter, som järnvägar där de inte efterfrågas, pengar till korrupta stadschefer runt om i värden, flygresor åt ministrar som tittat på fotboll utomlands, utredningar av självklarheter, etc. etc. :twisted:

Eller, jo det finns det förstås, landstingen och kommunerna får ta på sig det ansvaret!


17AGR skrev:
LÅ1 skrev:Läs mer här!

En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen! Används den till något annat än tågleveranse för SL-trafiken? (Enligt nyhetsartikeln i länken ovan trafikeras sträckan med "något enstaka tåg per dag".)
Cementafabriken använder spåret för cemetvagnar till och från fabriken.
Ja det stämmer! Det brukar stå en del bulkvagnar vid Cementas område. Undra vad Cementa har för alternativ? Lastbilstransport? Och då till lämplig godsbangård (Älvsjö?) eller hela vägen till slutdestinationen?
Sannolikt hela vägen, omlastning lär inte bära sig.

//Lars
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Men Cementa ska väl flytta till Västberga inom en snar framtid?
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:Men Cementa ska väl flytta till Västberga inom en snar framtid?
Låter konstigt då de använder frakt fartyg oxå. :?
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Lars Ödlund skrev:Sannolikt hela vägen, omlastning lär inte bära sig.

Man kan välja järnvägstransport framför lastbilar även om det inte är billigast. Har du tänkt på hur många transport/tillverkningsbolag som skryter med sina järnvägstransporter numera? Det finns ett marknadsföringsvärde i att kunna göra det. Miljöcertifiering är värdefullt och så vidare.

Ikea startade ett helt järnvägsbolag bara för att komma igång. Göteborgs hamn vill att hälften av dess landtransporter ska gå på järnväg. Okej, dessa kanske är större än Cementa, men poängen är att stora delar av näringslivet är beredda att satsa mycket pengar för att föra över trafik till järnvägen. Ibland väljer man tåg även om det är dyrare.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:Sannolikt hela vägen, omlastning lär inte bära sig.

Man kan välja järnvägstransport framför lastbilar även om det inte är billigast. Har du tänkt på hur många transport/tillverkningsbolag som skryter med sina järnvägstransporter numera? Det finns ett marknadsföringsvärde i att kunna göra det. Miljöcertifiering är värdefullt och så vidare.

Ikea startade ett helt järnvägsbolag bara för att komma igång. Göteborgs hamn vill att hälften av dess landtransporter ska gå på järnväg. Okej, dessa kanske är större än Cementa, men poängen är att stora delar av näringslivet är beredda att satsa mycket pengar för att föra över trafik till järnvägen. Ibland väljer man tåg även om det är dyrare.
Vad kostar det att hålla banan Cementa (Liljeholmen) - Årsta i användbart skick? Jämfört med att gå över till lastbilsfrakt, med eller utan omlastning i Årsta? Är kostnaderna i samma storleksordning eller är det aldeles för dyrt att hålla banan i skick för enbart Cementa? Men man kanske står inför nödvändiga investeringar, vars enda alternativ är nedläggning?

Sen kan man undra om Banverket är ute för att provocera nu, inför valet? Det är ju 16 andra sträckor som man också inte anser sej ha råd att bevara, några med mer trafik än Liljeholmsstumpen!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

LÅ1 skrev:Vad kostar det att hålla banan Cementa (Liljeholmen) - Årsta i användbart skick? Jämfört med att gå över till lastbilsfrakt, med eller utan omlastning i Årsta? Är kostnaderna i samma storleksordning eller är det aldeles för dyrt att hålla banan i skick för enbart Cementa? Men man kanske står inför nödvändiga investeringar, vars enda alternativ är nedläggning?

Om jag visste det, skulle du också veta det vid det här laget :-)

LÅ1 skrev:Sen kan man undra om Banverket är ute för att provocera nu, inför valet? Det är ju 16 andra sträckor som man också inte anser sej ha råd att bevara, några med mer trafik än Liljeholmsstumpen!

Min åsikt är att spåravgifterna höjs och att avgifterna går till underhåll. Det i sig skulle nog inte rädda de 17 banorna, men det skulle ge färre förseningar på det övriga nätet. Kanske även bättre ekonomi på underhållet (mer preventiva åtgärder) som i förlängningen skulle göra att man inte måste lägga ner trafikerade banor.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Inlägg av Martin »

Årsta-Liljeholmen är väl en förhållandevis kort sträcka, som bara kan kosta växelpengar i sammanhanget. Munkedal (Smedberg)-Strömstad, en sträcka som också nämns är bland den nedläggningshotade är betydligt längrs, kostar mer att rusta upp, men skulle i gengäld kunna helt nya transportlösningar i regionen.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!

Inlägg av bark »

LÅ1 skrev:En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen!
Utan att ha så mycket sakkunskap känns det som om Banverket i praktiken vill lämpa över sträckan till SL.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!

Inlägg av LÅ1 »

bark skrev:
LÅ1 skrev:En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen!
Utan att ha så mycket sakkunskap känns det som om Banverket i praktiken vill lämpa över sträckan till SL.
Eller Cementa!?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Martin skrev:Årsta-Liljeholmen är väl en förhållandevis kort sträcka, som bara kan kosta växelpengar i sammanhanget. Munkedal (Smedberg)-Strömstad, en sträcka som också nämns är bland den nedläggningshotade är betydligt längrs, kostar mer att rusta upp, men skulle i gengäld kunna helt nya transportlösningar i regionen.
Utan att kunna så mycke om Bohusläns infrastruktur, även om jag turistat i Grebbestad några somrar för länge sedan, så känns det som om en järnväg upp till strömstad borde ha viss utvecklingspotential!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Moteld: http://sydsvenskan.se/sverige/article177333.ece
från Infrastrukturminister Mässing
Med reservation för tyckfel.
Lind
Inlägg: 48
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 19:07
Ort: Kär, Norberg och Segeltorp

Inlägg av Lind »

Att Banverket vill lägga ner sträckan Snyten-Kärrgruvan om man inte får pengar är en ren lögn och ren pengautpressning i valtider.
Banverket la ner den i verkligheten för ca 15 år sedan.
När ENJ började slyröja banan för ca 5 år sedan var den totalt igenväxt.
Banverket hade då mao inte gjort något på minst 10 år.
ENJ har tom varit tvugna att starta ett sliperslotteri för att få ihop pengar till nya slipers. Inte ens slipers står Banverket för, trots att föreningen gör jobbet.
Låst