Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!
Läs mer här!
En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen! Används den till något annat än tågleveranse för SL-trafiken? (Enligt nyhetsartikeln i länken ovan trafikeras sträckan med "något enstaka tåg per dag".)
En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen! Används den till något annat än tågleveranse för SL-trafiken? (Enligt nyhetsartikeln i länken ovan trafikeras sträckan med "något enstaka tåg per dag".)
Det är väl lika bra vi lägger ned staten helt, då regeringen är så nugga att slkjuta till nödvändiga pengar för samhället och dess invånare.
Hur länge exmpelvis har Stockholmarna fått vänta på utbyggd infart för järnvägen söderifrån? 100 år....
Hur länge exmpelvis har Stockholmarna fått vänta på utbyggd infart för järnvägen söderifrån? 100 år....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!
Cementafabriken använder spåret för cemetvagnar till och från fabriken.LÅ1 skrev:Läs mer här!
En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen! Används den till något annat än tågleveranse för SL-trafiken? (Enligt nyhetsartikeln i länken ovan trafikeras sträckan med "något enstaka tåg per dag".)
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Ja, och framför allt, om vi lägger ner staten så finns det ingen som kan spendera en massa skattepengar på onödigheter, som järnvägar där de inte efterfrågas, pengar till korrupta stadschefer runt om i värden, flygresor åt ministrar som tittat på fotboll utomlands, utredningar av självklarheter, etc. etc.bruse skrev:Det är väl lika bra vi lägger ned staten helt, då regeringen är så nugga att slkjuta till nödvändiga pengar för samhället och dess invånare.
Hur länge exmpelvis har Stockholmarna fått vänta på utbyggd infart för järnvägen söderifrån? 100 år....

Eller, jo det finns det förstås, landstingen och kommunerna får ta på sig det ansvaret!
Ja det stämmer! Det brukar stå en del bulkvagnar vid Cementas område. Undra vad Cementa har för alternativ? Lastbilstransport? Och då till lämplig godsbangård (Älvsjö?) eller hela vägen till slutdestinationen?17AGR skrev:Cementafabriken använder spåret för cemetvagnar till och från fabriken.LÅ1 skrev:Läs mer här!
En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen! Används den till något annat än tågleveranse för SL-trafiken? (Enligt nyhetsartikeln i länken ovan trafikeras sträckan med "något enstaka tåg per dag".)
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Sannolikt hela vägen, omlastning lär inte bära sig.LÅ1 skrev:Ja, och framför allt, om vi lägger ner staten så finns det ingen som kan spendera en massa skattepengar på onödigheter, som järnvägar där de inte efterfrågas, pengar till korrupta stadschefer runt om i värden, flygresor åt ministrar som tittat på fotboll utomlands, utredningar av självklarheter, etc. etc.bruse skrev:Det är väl lika bra vi lägger ned staten helt, då regeringen är så nugga att slkjuta till nödvändiga pengar för samhället och dess invånare.
Hur länge exmpelvis har Stockholmarna fått vänta på utbyggd infart för järnvägen söderifrån? 100 år....
Eller, jo det finns det förstås, landstingen och kommunerna får ta på sig det ansvaret!
Ja det stämmer! Det brukar stå en del bulkvagnar vid Cementas område. Undra vad Cementa har för alternativ? Lastbilstransport? Och då till lämplig godsbangård (Älvsjö?) eller hela vägen till slutdestinationen?17AGR skrev:Cementafabriken använder spåret för cemetvagnar till och från fabriken.LÅ1 skrev:Läs mer här!
En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen! Används den till något annat än tågleveranse för SL-trafiken? (Enligt nyhetsartikeln i länken ovan trafikeras sträckan med "något enstaka tåg per dag".)
//Lars
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Lars Ödlund skrev:Sannolikt hela vägen, omlastning lär inte bära sig.
Man kan välja järnvägstransport framför lastbilar även om det inte är billigast. Har du tänkt på hur många transport/tillverkningsbolag som skryter med sina järnvägstransporter numera? Det finns ett marknadsföringsvärde i att kunna göra det. Miljöcertifiering är värdefullt och så vidare.
Ikea startade ett helt järnvägsbolag bara för att komma igång. Göteborgs hamn vill att hälften av dess landtransporter ska gå på järnväg. Okej, dessa kanske är större än Cementa, men poängen är att stora delar av näringslivet är beredda att satsa mycket pengar för att föra över trafik till järnvägen. Ibland väljer man tåg även om det är dyrare.
Vad kostar det att hålla banan Cementa (Liljeholmen) - Årsta i användbart skick? Jämfört med att gå över till lastbilsfrakt, med eller utan omlastning i Årsta? Är kostnaderna i samma storleksordning eller är det aldeles för dyrt att hålla banan i skick för enbart Cementa? Men man kanske står inför nödvändiga investeringar, vars enda alternativ är nedläggning?Erik Sandblom skrev:Lars Ödlund skrev:Sannolikt hela vägen, omlastning lär inte bära sig.
Man kan välja järnvägstransport framför lastbilar även om det inte är billigast. Har du tänkt på hur många transport/tillverkningsbolag som skryter med sina järnvägstransporter numera? Det finns ett marknadsföringsvärde i att kunna göra det. Miljöcertifiering är värdefullt och så vidare.
Ikea startade ett helt järnvägsbolag bara för att komma igång. Göteborgs hamn vill att hälften av dess landtransporter ska gå på järnväg. Okej, dessa kanske är större än Cementa, men poängen är att stora delar av näringslivet är beredda att satsa mycket pengar för att föra över trafik till järnvägen. Ibland väljer man tåg även om det är dyrare.
Sen kan man undra om Banverket är ute för att provocera nu, inför valet? Det är ju 16 andra sträckor som man också inte anser sej ha råd att bevara, några med mer trafik än Liljeholmsstumpen!
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
LÅ1 skrev:Vad kostar det att hålla banan Cementa (Liljeholmen) - Årsta i användbart skick? Jämfört med att gå över till lastbilsfrakt, med eller utan omlastning i Årsta? Är kostnaderna i samma storleksordning eller är det aldeles för dyrt att hålla banan i skick för enbart Cementa? Men man kanske står inför nödvändiga investeringar, vars enda alternativ är nedläggning?
Om jag visste det, skulle du också veta det vid det här laget

LÅ1 skrev:Sen kan man undra om Banverket är ute för att provocera nu, inför valet? Det är ju 16 andra sträckor som man också inte anser sej ha råd att bevara, några med mer trafik än Liljeholmsstumpen!
Min åsikt är att spåravgifterna höjs och att avgifterna går till underhåll. Det i sig skulle nog inte rädda de 17 banorna, men det skulle ge färre förseningar på det övriga nätet. Kanske även bättre ekonomi på underhållet (mer preventiva åtgärder) som i förlängningen skulle göra att man inte måste lägga ner trafikerade banor.
Årsta-Liljeholmen är väl en förhållandevis kort sträcka, som bara kan kosta växelpengar i sammanhanget. Munkedal (Smedberg)-Strömstad, en sträcka som också nämns är bland den nedläggningshotade är betydligt längrs, kostar mer att rusta upp, men skulle i gengäld kunna helt nya transportlösningar i regionen.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!
Utan att ha så mycket sakkunskap känns det som om Banverket i praktiken vill lämpa över sträckan till SL.LÅ1 skrev:En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen!
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Banverket vill lägga ner 17 järnvägssträckor!
Eller Cementa!?bark skrev:Utan att ha så mycket sakkunskap känns det som om Banverket i praktiken vill lämpa över sträckan till SL.LÅ1 skrev:En av sträckorna är Älvsjö - Liljeholmen!
Utan att kunna så mycke om Bohusläns infrastruktur, även om jag turistat i Grebbestad några somrar för länge sedan, så känns det som om en järnväg upp till strömstad borde ha viss utvecklingspotential!Martin skrev:Årsta-Liljeholmen är väl en förhållandevis kort sträcka, som bara kan kosta växelpengar i sammanhanget. Munkedal (Smedberg)-Strömstad, en sträcka som också nämns är bland den nedläggningshotade är betydligt längrs, kostar mer att rusta upp, men skulle i gengäld kunna helt nya transportlösningar i regionen.
Moteld: http://sydsvenskan.se/sverige/article177333.ece
från Infrastrukturminister Mässing
från Infrastrukturminister Mässing
Med reservation för tyckfel.
Att Banverket vill lägga ner sträckan Snyten-Kärrgruvan om man inte får pengar är en ren lögn och ren pengautpressning i valtider.
Banverket la ner den i verkligheten för ca 15 år sedan.
När ENJ började slyröja banan för ca 5 år sedan var den totalt igenväxt.
Banverket hade då mao inte gjort något på minst 10 år.
ENJ har tom varit tvugna att starta ett sliperslotteri för att få ihop pengar till nya slipers. Inte ens slipers står Banverket för, trots att föreningen gör jobbet.
Banverket la ner den i verkligheten för ca 15 år sedan.
När ENJ började slyröja banan för ca 5 år sedan var den totalt igenväxt.
Banverket hade då mao inte gjort något på minst 10 år.
ENJ har tom varit tvugna att starta ett sliperslotteri för att få ihop pengar till nya slipers. Inte ens slipers står Banverket för, trots att föreningen gör jobbet.