MSS H42 i högertrafik??

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Janne P

MSS H42 i högertrafik??

Inlägg av Janne P »

En fråga som kanske någon äldre medlem kan svara på. Hittade en uppgift på nätet att en "utflykt" ska ha gjorts med MSS 42 på linje 4 vid 2st tillfällen efter övergången till högertrafik, nämligen 1968-05-19 samt 1970-04-26. Det framgick inte om det var just MSS H42, men kanske någon kan bekräfta eller dementera? Om det nu var H42 så låter det himla spännande. Det vore ju inte omöjligt eftersom vagnen förvarades under tak s.a.s vid den tidpunkten och torde varit i körbart skick. Kanske det finns bilder?
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Verkligen ingen som vet?
Svend Christensen

MSS 42

Inlägg av Svend Christensen »

I perioden frem til sporvejsdriftens ophør i Malmö lavede Sporvejshistorisk Selskab flere udflugter til Malmö. Da der ikke i de sidste par år var ordinær drift på linje 4 på søndage, havde vl sporene for os selv. Den sidste udflugt blev foretaget med MSS 13 (nu i Malmköping) og en G-vogn med boggieslæp. En tidligere udflugt blev gennemført med MSS 13 og MSS 42. det kan meget vel være i 1970, i det jeg erindrer, at der havde været en rejse til Malmö umiddelbart før jeg blev medlem af SHS i maj 1970.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Tack Svend för Ditt svar! Du har löst ett mysterium, nu återstår det bara att se om någon har en bild/bilder från dessa begivenheter.

Mvh
Jan
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

De utfärder som gjordes efter 1967 lockade många deltagare med kamror så det torde finnas ganska många bilder från dessa utfärder. Ska se i mina arkiv - även om jag var för ointresserad på den tiden för att deltaga.... (Mitt intresse vaknade våren 1973 och då var utfärder inget som jag var med på....)

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

Nu har jag forskat lite och funnit att MSS 42, i högertrafik, var ute vid två tillfällen för Svenska Spårvägssällskapets Malmöavdelning.

Det första tillfället var den 19 maj 1968 och det andra den 26 april 1970. Från turen 1968 återges här nedan en bild från Sibbarp tagen av Lennart Améen.

Bild
Vagn 42 och 71 på mötesspåret strax norr om slingan i Sibbarp den 19 maj 1968. © Lennart Améen

Hoppas detta hjälper lite så här på fredagkvällen.

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Tusen tack för bilden!!!
Verkligen kul och intressant.

Mvh
Jan
Skriv svar