samägd bildserver

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Skulle du betala för en bildserverfunktion? Hur mycket isåfall?

Omröstningen slutade onsdag 30 augusti 2006 8:31

Ja, högst 5 kr/månad.
2
10%
Ja, högst 20 kr/månad.
6
29%
Ja, högst 50 kr/månad.
0
Inga röster
Ja, mer än 50 kr/månad.
1
5%
Nej
12
57%

Antal röster: 21

Användarens profilbild
Odd

samägd bildserver

Inlägg av Odd »

Hej.

Jag har haft en liten fundering. Vad sägs om att starta en tjänst där man kan lägga upp bilder på nätet, utan restriktioner, som man kan använda för att tex länka in på forum etc?

Funktionen skulle vara så att när man blir medlem så betalar man sin avgift och får då ladda upp sina bilder på en separat server på ett webbhotell. Den stora kostnaden kan dock bli att man tvingas köpa extra överföringskvot.

Min fråga är helt enkelt, skulle du kunna tänka dig att betala för att få en sådan möjlighet?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Om man redan har en hemsida med stort utrymme så är det väl ganska onödigt det här?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

aik_putte skrev:Om man redan har en hemsida med stort utrymme så är det väl ganska onödigt det här?
Jo, det har du nog rätt i. Men är du då säker på att Odd riktade sig till just dig? (Och alla andra som redan är försedda?) Ja - kanske, ni kan ju råka få en bättre deal!

Under rätt förutsättningar skulle detta säkerligen vara ett alternativ för en del av oss. Nu är jag inte så flitig med kameran själv men det kan kanske komma att ändra sig vad det lider.

Vad är då rätt förutsättningar? Jo för mig att jag dels börjar känna behov av en sådan tjänst (dvs jag skaffar mig något att visa upp) och dels att priset inte är allt för högt.

Odd vare pris och ära - när han bra förslag och tankar frambära!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

TonyM skrev:
aik_putte skrev:Om man redan har en hemsida med stort utrymme så är det väl ganska onödigt det här?
Jo, det har du nog rätt i. Men är du då säker på att Odd riktade sig till just dig? (Och alla andra som redan är försedda?) Ja - kanske, ni kan ju råka få en bättre deal!

Under rätt förutsättningar skulle detta säkerligen vara ett alternativ för en del av oss. Nu är jag inte så flitig med kameran själv men det kan kanske komma att ändra sig vad det lider.

Vad är då rätt förutsättningar? Jo för mig att jag dels börjar känna behov av en sådan tjänst (dvs jag skaffar mig något att visa upp) och dels att priset inte är allt för högt.

Odd vare pris och ära - när han bra förslag och tankar frambära!

//Tony
Idén är god men den förutsätter, enligt min mening, att man fotar mycket och att man samtidigt saknar en hemsida att ladda upp bilderna på. Jag, och många med mig vad det verkar, använder mig av en gratissida för att visa mina bilder och det fungerar nästan löjnigt bra faktistk. Har laddat upp ett 50-tal bilder nu. Nackdelen med sidan är att den skalar om bilderna för att spara plats, men det gör ju inte så mycket om man bara visar bilderna på nätet :) Tror man får betala en slant för att ladda upp ett större antal bilder dock.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Å andra sidan så händer det ju ibland att forumdeltagare gärna skulle vilja visa sina bilder men kanske inte är så hemma på det här med ftp, servers osv osv... Eller, det finns ju även fall där man har tillgång till bilder där fotografen inte äger en dator. På så sätt kan man ju göra dem tillgängliga, med fotografens tillåtelse.

Själv tycker jag att det är en utmärkt idé som man bör kunna spinna vidare på, kanske en lösning likt en Postvogna har där man inte behöva kunna så mycket om bildhantering och där varje fotograf kan ange text (och copyright-info) till resp bild.

Självfallet ska bildservern ha vissa restriktioner, t.ex att man enbart får ladda upp sånt som är av intresse för forumet, max-storlekar mm.

Och, innan alla invändningar kommer om vem som ska göra jobbet, hur jobbigt allt är osv osv; låt oss spåna och se om BEHOVET och hur en sådan lösning SKULLE kunna se ut.. OK?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Men frågan är ju om de är lönt ? Att hyra in sig på ett webhotel är ju inte så dyrt de heller. b.one kostar 115 kr i uppläggningsavgift, därefter 12 kr för 500MB, 24 kr för 1000MB och 45 kr för 2000MB. Går även bra att få egen domän.
Hur man gör och va man behöver för programvara står klart o tydligt på hemsidan. Webhotel säkerhetskopierar ju dessutom sina servrar.

Alltså föredrar jag nog en egne plats på ett webhotel. Har det redan, men tyvärr ett som är lite dyrare än b.one.

//Leif D
kowalski
Kontakt:

Inlägg av kowalski »

funpic.de er heller ikke å forakte... 2500 megabyte gratis, riktignok er det en begrensning i filstørrelsen på 1,5 megabyte :(

Hvis du trenger et sted å laste opp bilder på, kan denne trygt anbefales.
Mitt bildegalleri: http://kowalski1984.ko.funpic.de/cpg148
Mine kamera:
Panasonic Lumix DMC-FZ8
Sony Ericsson W810i (brukes kun som reserve)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Min tanke är att många inte ens skulle tänka sig att hyra in på ett webbhotell (med vad allt det innebär att ha koll på anslutningsprogram med dess lösenord, fakturor, ev domännanmn etc) utan enkelt skall kunna lägga upp bilder som man tex kan länka in i forum eller på annat sätt vill visa.

De gratisställen som finns på nätet för detta ändamål brukar ha olika begränsningar som tex en text som läggs in i bilden. Inga sådana begränsningar skall finnas. Den begränsning man kan tänka sig möjligen är hur många gånger en bild skall kunna visas då man i allmänhet inte har hur stor överföringskvot som helst.

Fler kommentarer.

/Odd
(som nu sitter på en skärgårdsö med en miljövänlig el-anslutning.. Solen och mobilt bredband (nåja))..
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Inte för att jag nog kommer att uttnyttja Odds server, men jag tycker ändå idén är kanonbra, med tanke på de fördelarna som han räknar upp.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Inte för att vara negativ eller nåt, men jag har en känsla av att de kommersiella "bilddumpssajterna" inte gör några större vinster utan att deras reklamintäkter istället går till att betala de stora bandbreddskostnaderna. Jag undrar om det inte kan bli samma sak i det här fallet, att kostnaderna blir en bra bit större än vad som gissats från början. Vad gäller att bilderna måste hålla sig till ett visst ämne, t.ex. kollektivtrafik, så kommer det alltid finnas folk som bryter mot det och risken finns att man inte upptäcker det förrän antalet nedladdningar rakat i höjden. T.ex. dyker det hela tiden upp nya (fejkade) nakenbilder på olika kändisar och för den som vill vara anonym är det kanon att kunna lägga upp dem på en sån här sajt och sedan sprida URL:en till tiotusentals personer på olika fora. :x
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

NerdBoy skrev:Inte för att vara negativ eller nåt, men jag har en känsla av att de kommersiella "bilddumpssajterna" inte gör några större vinster utan att deras reklamintäkter istället går till att betala de stora bandbreddskostnaderna. Jag undrar om det inte kan bli samma sak i det här fallet, att kostnaderna blir en bra bit större än vad som gissats från början. Vad gäller att bilderna måste hålla sig till ett visst ämne, t.ex. kollektivtrafik, så kommer det alltid finnas folk som bryter mot det och risken finns att man inte upptäcker det förrän antalet nedladdningar rakat i höjden. T.ex. dyker det hela tiden upp nya (fejkade) nakenbilder på olika kändisar och för den som vill vara anonym är det kanon att kunna lägga upp dem på en sån här sajt och sedan sprida URL:en till tiotusentals personer på olika fora. :x
En av poängerna här är just medlemskapet och man kan tänka sig reglering av användning. Själva grejen är att folk som ägnar sig åt oseriös verksamhet kan hålla sig till gratistjänserna så kan dom som vill ha lite "kvalitet" hålla sig till en sådan här tjänst. Man skulle kunna tänka sig att man måste bli rekommenderad in av en annan medlem och denne är då den som går i god för att en person sköter sig. Vem vet. Jag skulle kunna tänka mig ett försök iallafall.. Om man märker att det skenar så kan man sätta stopp och låta de som blivit medlemmar vara kvar så att åtminstonde de kan använda en tjänst som fungerar.
Låst