SL klarar visst fler resenärer!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL klarar visst fler resenärer!
Att SL inte skulle klara ett ökat resande är en sanning med modifikation. Naturligtvis behövs vissa förberedelser som tar tid, men de skulle gå snabbare än man kan ana om man bara satsade!
Beträffande pendeltågen kan dessa förlängas från 8 till 10 vagnar. Ett flertal perronger är redan så långa i dag att de kan ta emot 10-vagnarståg. Ett antal perronger kan förlängas med relativt enkla medel. Det skulle innebära att t ex skipstoptåg i rusningtid kunde trafikeras med 10 vagnar och bara stanna vid de stationer som har långa plattformar. Såväl X1 som X10 är byggda för multipeldrift upp till 10 vagnar.
När det gäller tunnelbanan kan även tågen på tub 3 förlängas till 10 vagnar. Flertalet stationer har denna plattformslängd; ett fåtal måste "öppnas upp" till full 180 m-längd.
På tub 1 och 2 kan samtliga insatståg gå med 8 vagnar och inte som idag då många rullar med endast 6 vagnar. Det förutsätter givetvis att SL slår ned på utskrotningstakten, så att vagnbristen elimineras.
Beträffande pendeltågen kan dessa förlängas från 8 till 10 vagnar. Ett flertal perronger är redan så långa i dag att de kan ta emot 10-vagnarståg. Ett antal perronger kan förlängas med relativt enkla medel. Det skulle innebära att t ex skipstoptåg i rusningtid kunde trafikeras med 10 vagnar och bara stanna vid de stationer som har långa plattformar. Såväl X1 som X10 är byggda för multipeldrift upp till 10 vagnar.
När det gäller tunnelbanan kan även tågen på tub 3 förlängas till 10 vagnar. Flertalet stationer har denna plattformslängd; ett fåtal måste "öppnas upp" till full 180 m-längd.
På tub 1 och 2 kan samtliga insatståg gå med 8 vagnar och inte som idag då många rullar med endast 6 vagnar. Det förutsätter givetvis att SL slår ned på utskrotningstakten, så att vagnbristen elimineras.
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Re: SL klarar visst fler resenärer!
Du missar poängen helt. Läs DN-artikeln igen.Markus Eisler skrev:Att SL inte skulle klara ett ökat resande är en sanning med modifikation.
Just det. Tid och pengar. Något som SL inte har och inte heller kommer att få förrän det är för sent (dvs. efter att biltullarna tagits i drift).Markus Eisler skrev:Naturligtvis behövs vissa förberedelser som tar tid, men de skulle gå snabbare än man kan ana om man bara satsade!
Anders
Nej, det är du Anders som missar poängen. Jag konstaterar att SL går ut i media och säger att man i princip inte kan te emot fler resenärer omgående, utan behöver tid att förbereda sig. Vad jag säger är bl a att man med relativt enkla medel kan ta emot fler resenärer ganska omgående. Exempelvis om man skrotar ut äldre T-vagnar i långsammare takt och därigenom får bort den eviga vagnbristen. Då kan samtliga högtrafiktåg köra med 8 vagnar som är tanken, istället för 6 vagnar.
Beträffande pendeltågsplattformar finns redan i dag ett stort antal som har plats för tio vagnar. Dess bör då kunna börja utnyttjas relativt omgående i rusningen. Fler tyska X420 gört att X1- / X10-tåg kan förlängas.
Beträffande pendeltågsplattformar finns redan i dag ett stort antal som har plats för tio vagnar. Dess bör då kunna börja utnyttjas relativt omgående i rusningen. Fler tyska X420 gört att X1- / X10-tåg kan förlängas.
Var det inte vagnsbrist i pendeltågstrafiken också?? Tyskarna kan väl inte ha hjälpt till så mycket??? Eller?Markus Eisler skrev:Nej, det är du Anders som missar poängen. Jag konstaterar att SL går ut i media och säger att man i princip inte kan te emot fler resenärer omgående, utan behöver tid att förbereda sig. Vad jag säger är bl a att man med relativt enkla medel kan ta emot fler resenärer ganska omgående. Exempelvis om man skrotar ut äldre T-vagnar i långsammare takt och därigenom får bort den eviga vagnbristen. Då kan samtliga högtrafiktåg köra med 8 vagnar som är tanken, istället för 6 vagnar.
Beträffande pendeltågsplattformar finns redan i dag ett stort antal som har plats för tio vagnar. Dess bör då kunna börja utnyttjas relativt omgående i rusningen. Fler tyska X420 gört att X1- / X10-tåg kan förlängas.
Vagnsbristen i tunnelbanan berodde väl på att depåutrymmena var smockfulla, dvs när nya vagnar levereras måste motsvarande mängd vagnar skrotas? Kanske dags för en utbyggnad av Högdalen / Vällingby / Nyboda / Rissne ??? "Ökad spårkapacitet för ökat resande" så att säga...
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Ligger mycket i vad August skriver. Detsamma gäller f ö även för pendeltågen; när fler X420 anländer kommer successivt X1:or att skrotas ut. Se även i denna artikelhttp://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6august skrev:Var det inte vagnsbrist i pendeltågstrafiken också?? Tyskarna kan väl inte ha hjälpt till så mycket??? Eller?Markus Eisler skrev:Nej, det är du Anders som missar poängen. Jag konstaterar att SL går ut i media och säger att man i princip inte kan te emot fler resenärer omgående, utan behöver tid att förbereda sig. Vad jag säger är bl a att man med relativt enkla medel kan ta emot fler resenärer ganska omgående. Exempelvis om man skrotar ut äldre T-vagnar i långsammare takt och därigenom får bort den eviga vagnbristen. Då kan samtliga högtrafiktåg köra med 8 vagnar som är tanken, istället för 6 vagnar.
Beträffande pendeltågsplattformar finns redan i dag ett stort antal som har plats för tio vagnar. Dess bör då kunna börja utnyttjas relativt omgående i rusningen. Fler tyska X420 gört att X1- / X10-tåg kan förlängas.
Vagnsbristen i tunnelbanan berodde väl på att depåutrymmena var smockfulla, dvs när nya vagnar levereras måste motsvarande mängd vagnar skrotas? Kanske dags för en utbyggnad av Högdalen / Vällingby / Nyboda / Rissne ??? "Ökad spårkapacitet för ökat resande" så att säga...
Några av de mest nedslitna tågen från tidigt 70-tal skrotas nu och ersättas av inlånade tåg från München. De tyska tågen är också ungefär trettio år gamla, men i mycket bättre skick än de gamla SJ-tågen. Nya pendeltåg för 3,7 miljarder är beställda och börjar levereras 2005. Då ska även nya Årstabron vara klar. Någon gång 2006-07 kanske pendeltågen fungerar skapligt.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Mmm visst. Men om SL inte är så förbannat snabba på att skrota ut X1:orna utan satsar mer på förebyggande underhåll - ja, då har man snart vagnar till ett antal förlängda pendeltåg.
Helt otroligt för övrigt att man skrotar ut äldre X1:or och ersätter med lånta fjädrar (läs X420). Underbart om DB plötsligt säger stopp i låneavtalet (jag skulle inte bli förvånad!) - då står SL / Citypendeln med ännu färre vagnar. Ja, ja...man upphör aldrig att förvånas. Här står en tillströmning av resenärer för dörren och vad gör SL? Jo, skrotar ut i samma takt som de lånar in vagnar....!!!!!
Helt otroligt för övrigt att man skrotar ut äldre X1:or och ersätter med lånta fjädrar (läs X420). Underbart om DB plötsligt säger stopp i låneavtalet (jag skulle inte bli förvånad!) - då står SL / Citypendeln med ännu färre vagnar. Ja, ja...man upphör aldrig att förvånas. Här står en tillströmning av resenärer för dörren och vad gör SL? Jo, skrotar ut i samma takt som de lånar in vagnar....!!!!!
Pendeltågsvagnar och bussar
Det SL Infrateknik har framfört är att de äldsta pendeltågsvagnarna, X1-orna, är i dåligt skick. Bland annat uppträder nya utmattningssprickor i boggierna med jämna mellanrum. Det du kallar "förebyggande underhåll" skulle om jag förstått det rätt bl a innebära nya boggier, en mångmiljoninvestering som knappast är lönsam på 35 år gamla vagnar. Det är således läge att skrota dessa. Det finns option att hyra in ytterligare 15 tågsätt X420 utöver de 15 som är på gång, vilket skulle kunna hjälpa upp situationen tills de nya vagnarna (X60) kommer. Dina spekulationer om att DB skulle säga upp avtalet på X420 tror jag saknar verklig förankring.
Inte heller tror jag det behöver bli brist på bussar. Trängselavgifterna har den effekten att trafiken minskar i innerstaden, vilket minskar omloppstiderna för bussarna. En beräkning av SIKA på ett förslag till trängselavgifter visade att det behövdes 13% färre bussar i innerstan för att upprätthålla samma trafik som idag.
Värre är det nog med bankapaciteten på de centrala delarna av järnvägs- och tunnelbanesystemen. Det är där fråga om långsiktiga lösningar och stora investeringar. Det extra resenärerna som DN-artikeln säger skulle tillkomma med trängselavgifter, kommer sannolikt i alla fall - men på lite längre sikt utan jämfört med avgifter. Den här politiska markeringen av SL kanske kan bidra till lite mer medvetenhet om behoven.
Oskar
Inte heller tror jag det behöver bli brist på bussar. Trängselavgifterna har den effekten att trafiken minskar i innerstaden, vilket minskar omloppstiderna för bussarna. En beräkning av SIKA på ett förslag till trängselavgifter visade att det behövdes 13% färre bussar i innerstan för att upprätthålla samma trafik som idag.
Värre är det nog med bankapaciteten på de centrala delarna av järnvägs- och tunnelbanesystemen. Det är där fråga om långsiktiga lösningar och stora investeringar. Det extra resenärerna som DN-artikeln säger skulle tillkomma med trängselavgifter, kommer sannolikt i alla fall - men på lite längre sikt utan jämfört med avgifter. Den här politiska markeringen av SL kanske kan bidra till lite mer medvetenhet om behoven.
Oskar
Faktum kvarstår att man skrotar ut fordon med lånta fjädrar. Jag spekulerar inte i att DB:s avtal sägs upp, men det är mycket märkligt att man inte passar på att utöka vagnparken när man väl har chansen. Egentligen inte bara märkligt utan snarare ett exempel på bristande framförhållning.
X1:orna är i dåligt skick. Främst är det dock krånglande dörrar som är den stora felorskaken - knappast anledning att skrota vagnar. Vagnar med sprickor i boggier erfordrar givetvis större underhållsinsatser. Men du skriver att SL inte är redo att investera i dessa vagnar. Nej - då återstår förstås ingenting annat än utskrotning. X1 är i dag i snitt 30 år gamla. Många järnvägsfordon har rullat betydligt längre tid än så. De äldsta tunnelvagnarna som togs ur trafik under 1999 var 45-47 år gamla. Allt är en fråga om underhåll och VILJA till underhåll.
Återigen: det är helt enkelt otroligt att skrota fordon när man står inför en tillströmning av resandeantalet!
X1:orna är i dåligt skick. Främst är det dock krånglande dörrar som är den stora felorskaken - knappast anledning att skrota vagnar. Vagnar med sprickor i boggier erfordrar givetvis större underhållsinsatser. Men du skriver att SL inte är redo att investera i dessa vagnar. Nej - då återstår förstås ingenting annat än utskrotning. X1 är i dag i snitt 30 år gamla. Många järnvägsfordon har rullat betydligt längre tid än så. De äldsta tunnelvagnarna som togs ur trafik under 1999 var 45-47 år gamla. Allt är en fråga om underhåll och VILJA till underhåll.
Återigen: det är helt enkelt otroligt att skrota fordon när man står inför en tillströmning av resandeantalet!