M32 406 på plats i Gbg

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Slagpåse

M32 406 på plats i Gbg

Inlägg av Slagpåse »

Idag 25/7 anlände vagn 406 till GS område runt 12:30-snåret.
Dårliga bilder tagna med en mobiltelefon:
Bild
Bild

Vagn 407 skall komma redan nästa vecka och vagn 408 veckan därpå enligt säker källa.
Nu återstår montering av skyltstyrning, skyltar, biljettsystem, TETRA-radion och lite smått o gott annat.

M32 405 är ute för sista provkörningarna förhoppningsvis idag, tur för er som skall åka vagnen men inte lika kul för oss som kör, den är obekväm att köra med tanke på överhänget.
Misstänker att Vi kommer att få en massa sjukskrivningar, arbetsskador som kan härledas till överhänget.
Mc_Topaz

Inlägg av Mc_Topaz »

Kul!

En grej jag undrat:

Hur får man vagnen på spåret? Kanske dum fråga.
It's Mc not Mac. I'm no Scottish!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Ja se där, man skulle gått bak och fotat med så hade Ni fått se rampen med, får se om nånn annan har bilder på det eller om jag lyckas med att "ta emot" 407 nästa vecka, kan ordna en bild på rampen när den ligger i "hög" på torsdag, då är den uppe på torsdageftemiddag.

Vagnen backas ner för rampen ut på spåret bakom vagntrailern, rampen är 10-15 meter lång.

Jag orkade helt enkelt inte idag, har jobbat sju dagar på raken, dessutom övertid igår, lång trafiktjänst igår :roll:

EDIT!! Kolla längst till vänster på första bilden, där vagnen tar slut, där ser man faktiskt rampen.
37368

Inlägg av 37368 »

Mc_Topaz skrev:Kul!

En grej jag undrat:

Såhär såg det ut när 3006 kom till djurgårdslinjen för ett tag sedan:

http://www.oddelectronics.com/bilder/Bryssel22.jpg
(länk till Jonas Bobjörks hemsida)

Fler bilder som Jonas tog under kvällen:

http://www.oddelectronics.com/bilder/
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

37368 skrev:
Mc_Topaz skrev:Kul!

En grej jag undrat:

Såhär såg det ut när 3006 kom till djurgårdslinjen för ett tag sedan:

http://www.oddelectronics.com/bilder/Bryssel22.jpg
(länk till Jonas Bobjörks hemsida)

Fler bilder som Jonas tog under kvällen:

http://www.oddelectronics.com/bilder/
Intressant bildrepotage. :)
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Dessutom rätt kul och se att det sker i gatumiljö, hos oss sker det normalt sett i depåområde

Rampen som används för M32 ser nästan exakt likadann ut.
Mc_Topaz

Inlägg av Mc_Topaz »

Tack för svaren. Mycket intressant!
It's Mc not Mac. I'm no Scottish!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 22 juni 2011 21:44, redigerad totalt 1 gånger.
TramTok

Inlägg av TramTok »

Johan Eriksson skrev:
Slagpåse skrev:M32 405 är ute för sista provkörningarna förhoppningsvis idag, tur för er som skall åka vagnen men inte lika kul för oss som kör, den är obekväm att köra med tanke på överhänget.
Misstänker att Vi kommer att få en massa sjukskrivningar, arbetsskador som kan härledas till överhänget.
V g utveckla, beskriv problemet närmare?
Instämmer, utveckla gärna. Blev nyfiken... Kanske jag som missförstår nu men gäller det bara 405:an eller M32:an i allmänhet? Vad skiljer i så fall 405:an från de övriga M32:orna?

Appropå 407:an... vet du vilken dag i nästa vecka den kommer möjligtvis?? (du är väl trött på mitt luskande vid det här laget) :D
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Gäller alla M32, Västtrafik villa ha 2 dörrblad i första dörren före bättre vetande, Sirion i Gbg är rätt ensam om detta då även tillverkaren av vagnen sa att överhänget från främre trucken till förarstolens placering blir på tok för långt.
Man slängs i sidled vid ingång i vissa kurvor, man kastas som en vante i sidled på dom mest oväntade ställena.
Detta gör att våra nackar får mosvarigheten till bakifrånpåkörningskador fast ifrån sidan.

Jämför med M31 så lägger du på ca 1-1½m längre överhäng :evil:

När M32 407 har jag ingen aning om, vet bara att det blir nästa vecka men jag "tror" tisdag - torsdag någon gång.
(Nej jag tröttnar inte på frågorna, svara om jag kan :wink:)
TramTok

Inlägg av TramTok »

Slagpåse skrev:Gäller alla M32, Västtrafik villa ha 2 dörrblad i första dörren före bättre vetande, Sirion i Gbg är rätt ensam om detta då även tillverkaren av vagnen sa att överhänget från främre trucken till förarstolens placering blir på tok för långt.
Men hur argumenterar man från Västtrafiks sida för dubbla dörrblad, det måste ju finnas några väldigt bra anledningar om alla förare skall få sådana problem. Just det att man till och med går emot tillverkarens rekommendationer tyder ju på att man vet vad man vill... men varför?
Kan inte det långa överhänget bli problem på olika ställen i stan eller är det sådana ställen som nu är fixade för Sirion just pga överhänget?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Dom ansåg att passagerarflödet är som högst i främre dörrarna, jo kanske på pedalvagnar men inte på M31.
Sedan trodde dom inte på Ansaldo Breda eller några andra om farhågorna, kolla på tågen, hitta ett tåg som har ett sådant överhäng.

Nåja Vi får se hur det blir med saken, kommer inte att bli förvånad om man om några år ställer sig och bygger om vagnarna till det Ansaldo Breda sagt från början, enkeldörr och kortare överhäng.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Slagpåse skrev:Gäller alla M32, Västtrafik villa ha 2 dörrblad i första dörren före bättre vetande, Sirion i Gbg är rätt ensam om detta då även tillverkaren av vagnen sa att överhänget från främre trucken till förarstolens placering blir på tok för långt.

Kan man inte flytta hjulen framåt en gnutta då? Det har man väl redan gjort så långt det går, antar jag...

Eller så får stolen åka i en liten vagn som går fram och tillbaka på tvären. När föraren kastas åt sidan, blir rörelsen dämpad och sen glider man in mot mitten igen. Värt att prova?
Användarens profilbild
Lasse

M32 ner till spåret

Inlägg av Lasse »

här är en bild, om än från en dålig mobilkamera, på rampen som vagnen glider ner påBild
Infödd Göteborgare och spårvagnsfantast
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Har 406an varit ute på provkörning? Borde inte 407an ha kommit till Sveriges Vackra Framsida denna vecka?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

407 kom i tisdags, lossades på GS-område vid Gårda vid lunchdags i onsdags.

Problem med lite tillstånd med trailern som vagnen transporteras på gjorde att det dröjde till onsdagen med lossningen, var inte den trailern dom normalt använder så tillstånden gällde inte denna trailer då totala axeltrycket blev för högt på bakre axlarna. (trailern var för kort)
Italienska transportfirman lärde sig kanske att det inte var så enkelt i Sverige....
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Okej.. När kommer 408an då? På Tisdag?
Ungefär hur många m32or kommer att vara i trafik runt den 18e Augusti?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Hjortron skrev:Okej.. När kommer 408an då? På Tisdag?
Ungefär hur många m32or kommer att vara i trafik runt den 18e Augusti?
I veckan är det tänkt, men jag vet inte vilken dag tyvärr.
Den 18:e?? jadu, 3 troligtvis, eventuellt är 406 klar och då är det 4 :D
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Ok... Hur länge tar det innan en vagn har kommit ner från trailern tills den går i ordinarie trafik då? Hur länge provkörs dom? Hoppas du inte tycker jag e jobbig, för jag såg att du svarade på min fråga i en annan tråd oxå ;)
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Ingen fara, frågor är till för att svara på :lol:

Har inte en aning men det skall komma en ny vagn varannan vecka när serieproduktionen är igång vilket gör att det inte bör ta mer än 2 veckor max att få en vagn trafikeringsklar.
Skriv svar