Idag 25/7 anlände vagn 406 till GS område runt 12:30-snåret.
Dårliga bilder tagna med en mobiltelefon:
Vagn 407 skall komma redan nästa vecka och vagn 408 veckan därpå enligt säker källa.
Nu återstår montering av skyltstyrning, skyltar, biljettsystem, TETRA-radion och lite smått o gott annat.
M32 405 är ute för sista provkörningarna förhoppningsvis idag, tur för er som skall åka vagnen men inte lika kul för oss som kör, den är obekväm att köra med tanke på överhänget.
Misstänker att Vi kommer att få en massa sjukskrivningar, arbetsskador som kan härledas till överhänget.
Ja se där, man skulle gått bak och fotat med så hade Ni fått se rampen med, får se om nånn annan har bilder på det eller om jag lyckas med att "ta emot" 407 nästa vecka, kan ordna en bild på rampen när den ligger i "hög" på torsdag, då är den uppe på torsdageftemiddag.
Vagnen backas ner för rampen ut på spåret bakom vagntrailern, rampen är 10-15 meter lång.
Jag orkade helt enkelt inte idag, har jobbat sju dagar på raken, dessutom övertid igår, lång trafiktjänst igår
EDIT!! Kolla längst till vänster på första bilden, där vagnen tar slut, där ser man faktiskt rampen.
Slagpåse skrev:M32 405 är ute för sista provkörningarna förhoppningsvis idag, tur för er som skall åka vagnen men inte lika kul för oss som kör, den är obekväm att köra med tanke på överhänget.
Misstänker att Vi kommer att få en massa sjukskrivningar, arbetsskador som kan härledas till överhänget.
V g utveckla, beskriv problemet närmare?
Instämmer, utveckla gärna. Blev nyfiken... Kanske jag som missförstår nu men gäller det bara 405:an eller M32:an i allmänhet? Vad skiljer i så fall 405:an från de övriga M32:orna?
Appropå 407:an... vet du vilken dag i nästa vecka den kommer möjligtvis?? (du är väl trött på mitt luskande vid det här laget)
Gäller alla M32, Västtrafik villa ha 2 dörrblad i första dörren före bättre vetande, Sirion i Gbg är rätt ensam om detta då även tillverkaren av vagnen sa att överhänget från främre trucken till förarstolens placering blir på tok för långt.
Man slängs i sidled vid ingång i vissa kurvor, man kastas som en vante i sidled på dom mest oväntade ställena.
Detta gör att våra nackar får mosvarigheten till bakifrånpåkörningskador fast ifrån sidan.
Jämför med M31 så lägger du på ca 1-1½m längre överhäng
När M32 407 har jag ingen aning om, vet bara att det blir nästa vecka men jag "tror" tisdag - torsdag någon gång.
(Nej jag tröttnar inte på frågorna, svara om jag kan )
Slagpåse skrev:Gäller alla M32, Västtrafik villa ha 2 dörrblad i första dörren före bättre vetande, Sirion i Gbg är rätt ensam om detta då även tillverkaren av vagnen sa att överhänget från främre trucken till förarstolens placering blir på tok för långt.
Men hur argumenterar man från Västtrafiks sida för dubbla dörrblad, det måste ju finnas några väldigt bra anledningar om alla förare skall få sådana problem. Just det att man till och med går emot tillverkarens rekommendationer tyder ju på att man vet vad man vill... men varför?
Kan inte det långa överhänget bli problem på olika ställen i stan eller är det sådana ställen som nu är fixade för Sirion just pga överhänget?
Dom ansåg att passagerarflödet är som högst i främre dörrarna, jo kanske på pedalvagnar men inte på M31.
Sedan trodde dom inte på Ansaldo Breda eller några andra om farhågorna, kolla på tågen, hitta ett tåg som har ett sådant överhäng.
Nåja Vi får se hur det blir med saken, kommer inte att bli förvånad om man om några år ställer sig och bygger om vagnarna till det Ansaldo Breda sagt från början, enkeldörr och kortare överhäng.
Slagpåse skrev:Gäller alla M32, Västtrafik villa ha 2 dörrblad i första dörren före bättre vetande, Sirion i Gbg är rätt ensam om detta då även tillverkaren av vagnen sa att överhänget från främre trucken till förarstolens placering blir på tok för långt.
Kan man inte flytta hjulen framåt en gnutta då? Det har man väl redan gjort så långt det går, antar jag...
Eller så får stolen åka i en liten vagn som går fram och tillbaka på tvären. När föraren kastas åt sidan, blir rörelsen dämpad och sen glider man in mot mitten igen. Värt att prova?
407 kom i tisdags, lossades på GS-område vid Gårda vid lunchdags i onsdags.
Problem med lite tillstånd med trailern som vagnen transporteras på gjorde att det dröjde till onsdagen med lossningen, var inte den trailern dom normalt använder så tillstånden gällde inte denna trailer då totala axeltrycket blev för högt på bakre axlarna. (trailern var för kort)
Italienska transportfirman lärde sig kanske att det inte var så enkelt i Sverige....
Ok... Hur länge tar det innan en vagn har kommit ner från trailern tills den går i ordinarie trafik då? Hur länge provkörs dom? Hoppas du inte tycker jag e jobbig, för jag såg att du svarade på min fråga i en annan tråd oxå
Har inte en aning men det skall komma en ny vagn varannan vecka när serieproduktionen är igång vilket gör att det inte bör ta mer än 2 veckor max att få en vagn trafikeringsklar.