Light rail

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ragnar Domstad

Light rail

Inlägg av Ragnar Domstad »

I Postvagnen har definitionen av light railway diskuterats de senaste dagarna, och då har även light rail m m kommit med i diskussionen. Själv tycker jag att jag vill göra mitt inlägg här i detta forum.

Ordet light rail tror jag faktiskt härstammar från Göteborg. När vi år 1967 gick över till högertrafik var det en ganska stor grupp från den organisation som numera heter Light Rail Transit Association (LRTA) i Göteborg för att se övergången till högertrafik. När gruppen fick en föredragning om spårvägssystemet lär en av deltagarna ha yttrat "this is indeed light rail" eller något liknande. Om man läser på LRTA:s hemsida på http://www.lrta.org/mrthistory.html kan man läsa LRTA-ordföranden Michael Taplins historik, där det bl a står
Mainland Europe:
Light rail was first created in mainland Europe, as street tramways were upgraded with new rolling stock and segregated alignments. The concept owes much to the planning which took place in Goteborg (Gothenburg) in Sweden, where over a period of 15 years an ordinary city street tramway was extended through new and established suburbs on high-speed reserved track, all rolling stock was replaced by a fleet of high-performance trams, and effective traffic restrictions introduced in the central area to give priority to trams and every encouragement to use public transport. All this was achieved without the expense of digging any tram subways, keeping public transport on the surface as a visible and accessible system.

Det är givetvis satsningen på det som skulle bli stadsbana i Göteborg, med utbyggnader till Bergsjön och Angfered, som avses. Men också satsningen på signalprioritet och separerat utrymme.

År 1978 i mars bildades den internationella lokaltrafikföreingen UITP:s International Light Rail Commission (senare Committee). Det är alltså 25 årsjubileum i år. Läs gärna på http://www.uitp.com/About/comdiv/light/index.htm Kommittén bildades efter många och svåra diskussioner inom UITP, där de stora städerna inte ville ha en egen kommitté för light rail - de hade ju konsultfirmor som gärna hjälpte andra städer. Men som sagt, 1978 lyckades Stuttgarts Tekn. Dir. Groche få med sig tillräckligt många UITP-medlemmar för att bilda en egen kommitté.

Vid första mötet var det en självklar programpunkt att definiera vad som menas med light rail. Orden street-car och trolley i USA hade dålig klang, liksom tram i Europa. Då valdes ordet light rail, som hade en helt annan image än tidigare använda ord. Definitionen på engelska blev:

Light rail (Stadtbahn, métro léger) is a rail-borne form of transport, which can be developed in stages from a modern tramway to a form of transport operating underground or on viaducts. Each stage of development can be the final stage, but should permit further development to the next higher stage. På svenska skulle man kunna säga: Light rail är en rälsburen transportform, som kan utvecklas i steg från en modern spårväg till en transportform som går under markytan eller på viadukter. Varje utvecklingssteg kan vara ett slutligt steg, men det skall även medge vidare utveckling till ett högre steg.

I UITP fanns det tre officiella språk och allt skulle översättas till dessa. Kommittén måste därför få ett namn på tyska och franska. (Nu är förresten spanska på väg att bli officillt språk inom UITP). På tyska var det självklart med ordet Stadtbahn. Vad jag kommer ihåg så hade man gjort slut på statliga bidrag för tunnelbana, d v s U-bahn, men det fanns pengar för Stadtbahn. Stuttgart m fl städer använde bidragen och byggde en Stadtbahn. När det gäller franska så var det flera olika länders representanter som helst talade franska i kommittén. Bl a de från Belgien och Italien, utöver fransmännen. På den tiden hade Bryssel en pre-metro som trafikerades med spårvagnar och som skulle byggas om i metrostandard - men det går ju fortfarande spårvagnar tillsammans med metron. I Italien hade man börjat med något man kallade metropolitana leggere. Det franska ordet hamnade efter en diskussion på något snarlikt, nämligen métro léger. Tyvärr har vi inte funnit något bra ord på svenska. I Göteborg använde vi ju på 60-70-talet ordet stadsbana för det tunnelbaneliknande system som då planerades. Ordet kommer ju från tyska Stadtbahn. Sedan har ordet lättbana används, även snabbspårväg. Men inget bra och samlande ord finns, tycker jag. Stockholms ord Tvärbanan antyder ju att det är en tangentiell bana (kallades ju många år hästskon) men har ju inget att göra med typen av bana.

När det gäller definition av light rail finns det även några andra läsvärda sidor att titta på, exempelvis http://www.lightrail.com/ som också har väldigt mycket om light rail i USA. Här finns även en kul rörlig bild som visar hur ett fordon typ trolley åker in i en byggnad och blir light railfordon när det kommer ut. På http://centerline.octa.net/intro/lrt.asp finns bl a definitionen som har tagits fram av Department of Transportation i USA.

Hälsningar

Ragnar D
Anders Norén

Re: Light rail

Inlägg av Anders Norén »

Ragnar Domstad skrev:Tyvärr har vi inte funnit något bra ord på svenska. I Göteborg använde vi ju på 60-70-talet ordet stadsbana för det tunnelbaneliknande system som då planerades. Ordet kommer ju från tyska Stadtbahn. Sedan har ordet lättbana används, även snabbspårväg. Men inget bra och samlande ord finns, tycker jag. Stockholms ord Tvärbanan antyder ju att det är en tangentiell bana (kallades ju många år hästskon) men har ju inget att göra med typen av bana.
Det finns ett jättebra svenskt ord för företeelsen:

Spårväg.
:wink:
Anders
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Jättetack Ragnar, mycket intressanta uppgifter, inte minst detta med Angeredsbanan!

Hur är det med UK. När "återuppfanns" light rail där (bortsett från LRTL). När började man kalla Docklands Light Railway för detta (den var väl först)?

SB
Ragnar Domstad

Ja. Docklands Light Railway var först i UK. Man använde ju i första etappen en hel del nerlagda järnvägssträckor och broar så namnet låg väl nära till hands.

Docklands Light Railway valde att vara med i UITP:s spårvägskommitté och inte tunnelbanekommmitté. Fordonet är ju en spårvagn. Som de flesta väl vet sålde Docklands första omgången automatiska spårvagnar till Essen i samband med att man byggde om säkerhetssystemet. Vagnarna har försetts med strömavtagare och ordentlyg förarplats, men Essen har tydligen behållit Docklands färger på vagnarna.

När det gäller ordet spårväg är det väl OK, men jag tror att i de städer och länder där man en gång har lagt ner spårvägen är det bra att ha ett annat ord som antyder att det är något nytt.

Ragnar D
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Ragnar Domstad skrev:Ja. Docklands Light Railway var först i UK. Man använde ju i första etappen en hel del nerlagda järnvägssträckor och broar så namnet låg väl nära till hands.

Docklands Light Railway valde att vara med i UITP:s spårvägskommitté och inte tunnelbanekommmitté. Fordonet är ju en spårvagn. Som de flesta väl vet sålde Docklands första omgången automatiska spårvagnar till Essen i samband med att man byggde om säkerhetssystemet. Vagnarna har försetts med strömavtagare och ordentlyg förarplats, men Essen har tydligen behållit Docklands färger på vagnarna.
Jag har i och för sig inte varit i London, så jag har inte upplevt DLR på plats, men jag har alltid uppfattat systemet som en tunnelbana och inte en spårväg. På vilket sätt är DLR en spårväg?
Ragnar Domstad skrev:När det gäller ordet spårväg är det väl OK, men jag tror att i de städer och länder där man en gång har lagt ner spårvägen är det bra att ha ett annat ord som antyder att det är något nytt.
Jo, jag brukar bara raljera lite över det där...
Jag tycker det känns aningen förljuget att uppfinna ett nytt ord för något som tekniskt sett är samma sak som spårvägen, bara för att spårvägen baktalades och lades ned under 50-, 60- och 70-talen. Kallar man de nya spårvägarna för "spårväg" så ser jag det som ett erkännande av att man hade fel tidigare och det kan tänkas att "etablissemanget" inte är beredda att erkänna det. Därför uppfinner man nya ord som "light rail" och "snabbspårväg".

Anders
Ragnar Domstad

Fordonet är en spårvagn i DLR, så jag tycker det är en automatisk spårväg. Som jag skrev valde DLR att vara med i spårvägskommittén. Det finns annars en tunnelbanekommitté inom UITP (och där är Londons tunnelbana med). I Köpenhamn valde man ju till slut att kalla sitt system för metro, men några andra ord användes tidigare. Där tror jag mest det handlade om att metro har mer status så att säga. De stora världsstäderna har metro t ex

Ragnar
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Ragnar Domstad skrev:Fordonet är en spårvagn i DLR, så jag tycker det är en automatisk spårväg. Som jag skrev valde DLR att vara med i spårvägskommittén. Det finns annars en tunnelbanekommitté inom UITP (och där är Londons tunnelbana med). I Köpenhamn valde man ju till slut att kalla sitt system för metro, men några andra ord användes tidigare. Där tror jag mest det handlade om att metro har mer status så att säga. De stora världsstäderna har metro t ex

Ragnar
Tja, jag tycker inte att DLR:s fordon är särskilt spårvagnslika heller. Handlar det bara om vilken organisation man väljer att gå med i? Alltså, om DLR hade gått med i tunnelbanesektionen hade det varit en tunnelbana, och om Köpenhamns metro hade gått med i spårvägssektionen hade det varit en spårväg?

Anders
Ragnar Domstad

Se den officiella informationen om DLR. http://www.londontransport.co.uk/dlr/pd ... n_pack.pdf

På sid. 4 beskriver man sig själv som ett modernt light rail system och på innehållsförteckningen på sid 2 står det What is light rail? (avser sid 4)

Ragnar D
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Nja, jag håller med Anders. Man kan kalla sig för vad som helst, men man har inte alltid rätt.

(Eller som vi sa i mitt hemland: Just because a cat has kittens in the oven, that doesn't make 'em biscuits!)

Min uppfattning är att gränsdragningen mellan "light rail" och "heavy rail" (i den mån en gräns kan dras) ska bero framför allt på kapaciteten, inte på fordonstyp, eller på användning av kontaktledning kontra strömskena, eller vagnarnas tyngd, eller sånt. Om man tittar på kapaciteten så upptäcker man att DLR:s ligger någonstans mellan en vanlig spårväg och en vanlig tunnelbana.

Det är således svårt att säga om DLR är heavy rail eller light rail. Själv skulle jag vilja kalla den för "intermediate rail" eller nåt sånt fast det är föga fantasieggande :-D.

Mvh Tim
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ingen här tycks vilja tala om att "Light Railway" betydde nånting helt annat från början - även i England. Se Pstvagnen!! /Kurt Möller
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Anonymous skrev:Ingen här tycks vilja tala om att "Light Railway" betydde nånting helt annat från början - även i England. Se Pstvagnen!! /Kurt Möller
Jamen Kurt, nu är det ju inte det vi pratar om, utan "light railway" i betydelsen "sentida politiskt korrekt term för spårväg".

Den som vill förkovra sig i ämnet "gammal brittisk och tysk lagstiftning för enklare järnvägar" kan titta in på adress http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/206898.htm.

Anders
Ragnar Domstad

Anders ger sig inte - men det är ju OK att ha en egen uppfattning - trots att Docklands själva betecknar sig som light rail. Ytterligare en vederhäftig dokumentation är ju det som engelska LRTA skriver. Om där någon gång smyger sig in fel antar jag att de många medlemmarna genast hör av sig. På

http://www.lrta.org/world/worldu-z.html#GB

kan man läsa om klassificering av olika länders system. Där står bl a Docklands som light rail och t o m Newcastle/Tyne som jag tycker ligger mera till hands att klassa närmare metro än Docklands. Det enda i UK som klassas som light railway är Laxey-Snefell.

Hälsningar

Ragnar D
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Återigen ska jag upprepa det som Anders har försökt belysa: "light rail" är en sak, och "light railway" en annan, särskilt i UK där "light railway" har en egen juridisk betydelse.

"Light rail" är varken mer eller mindre än en sentida term för "spårväg," fast tanken med termen "light rail" är enligt min mening att betona driftsformens flexibilitet, att det går lika bra att köra spårvagnar på egen banvall (med högre hastigheter och bättre tillförlitlighet) som i gatan.

Like it or not, ordet "spårväg" liksom sina kusiner i andra språk väcker associationer hos många människor. Många ser spårvagnen i gatan mitt i stan när de hör ordet, och dessa associationer kan ju vara till nackdel om man vill arbeta för införande av spårvägsdrift.

Frågan är om man hellre vill ha renhet i språket eller spårvagnar i drift.

Mvh Tim
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

DLR

Inlägg av Olle »

När man kör Docklands vagnar i Essen i Tyskland så klassas de som spårvagn, men då har man kompletterat med takströmavtagare och förarhytt.

Bild

Här linje 11 vid Essen Hauptbahnhof, där vagnarna blandas med alla andra Essenvagnar. På andra sidan plattformen går meterspåret, med lägre plattformskant.

När det gäller Newcastle upon Tyne (det finns även ett Newcastle under Lime eller något i den stilen) så har man förarhytt, takströmavtagare och korsar gator i plan, iallafall på linjen till flygplatsen.
:-)lle
Skriv svar