Stockholm - så funkar det
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Stockholm - så funkar det
Jag hittade en lite smårolig artikel som ger utbölingen en snabbkurs i hur man smälter in i Stockholm; bl.a. får man lära sig att i t-banan ska man först låta de avstigande stiga av, innan man själv stiger på.
Aftonbladet: Stockholm - så funkar det.
Om rulltrappor står att man står till höger och går till vänster. Just det var något jag snappade upp i San Francisco, där man hade informativa skyltar vid en del rulltrappor. Där funkade det smidigt och jag anammade beteendet snabbt. Däremot så har jag inte sett det fungera i Stockholm, trots Aftonbladets artikel... Har någon infödd stockholmare något att tillägga?
Köande tas upp i artikeln, i och för sig i krogsammanhang, men det är ganska lätt att knyta an till kollektivtrafiken. Min erfarenhet av bussköer i Stockholm - åtminstone i bytespunkterna i förorterna - är att alla snällt ställer upp sig i en snörrät kö, t.o.m. innan bussen har kommit. I Gävle och Luleå finns inte denna disciplin, utan där brukar det uppstå två köer, en från vardera hållet, sedan saxar man. Kommentarer?
Anders
(Först tänkte jag skriva det här inlägget i "Ordet är fritt", men allt eftersom det skrevs så blev det mer och mer lokaltrafikanknutet. Hoppas att det platsar här ändå.)
Om rulltrappor står att man står till höger och går till vänster. Just det var något jag snappade upp i San Francisco, där man hade informativa skyltar vid en del rulltrappor. Där funkade det smidigt och jag anammade beteendet snabbt. Däremot så har jag inte sett det fungera i Stockholm, trots Aftonbladets artikel... Har någon infödd stockholmare något att tillägga?
Köande tas upp i artikeln, i och för sig i krogsammanhang, men det är ganska lätt att knyta an till kollektivtrafiken. Min erfarenhet av bussköer i Stockholm - åtminstone i bytespunkterna i förorterna - är att alla snällt ställer upp sig i en snörrät kö, t.o.m. innan bussen har kommit. I Gävle och Luleå finns inte denna disciplin, utan där brukar det uppstå två köer, en från vardera hållet, sedan saxar man. Kommentarer?
Anders
(Först tänkte jag skriva det här inlägget i "Ordet är fritt", men allt eftersom det skrevs så blev det mer och mer lokaltrafikanknutet. Hoppas att det platsar här ändå.)
- TimK
- Kontakt:
Avstår från övriga kommentarer för att undvika onödig negativitet.
Kan dock säga att mina erfarenheter av bussköer i Stockholmstrakten är mycket olika. Det tycks bero lite grann på var man är någonstans. Vid stora bussterminaler, där många ska med samma buss (mitt exempel är bussterminalen vid Gullmarsplan), så verkar folk köa snällt. Men vid en mer "normal" busshållplats på gatan saknar jag denna disciplin.
Mvh Tim
Kan dock säga att mina erfarenheter av bussköer i Stockholmstrakten är mycket olika. Det tycks bero lite grann på var man är någonstans. Vid stora bussterminaler, där många ska med samma buss (mitt exempel är bussterminalen vid Gullmarsplan), så verkar folk köa snällt. Men vid en mer "normal" busshållplats på gatan saknar jag denna disciplin.
Mvh Tim
Re: Stockholm - så funkar det
Hmm.. det måste vara fel.. man går till höger och springer till vänster...Anders Norén skrev:...Om rulltrappor står att man står till höger och går till vänster.
I Göteborg gäller Pöbelprincipen i både rulltrappor och vid hållplatser, varför skall man köa? Alla kommer ändå med. Attityden är något "Laid back" på god äktgötebôsska.Anders Norén skrev:Jag hittade en lite smårolig artikel som ger utbölingen en snabbkurs i hur man smälter in i Stockholm; bl.a. får man lära sig att i t-banan ska man först låta de avstigande stiga av, innan man själv stiger på.
Tyvärr är det så att folk inte alltid har förståelse för att det är folk som skall av vagnen (och stomibussen) innan det är läge att gå på. De fläker upp dörren och blir förvånade att det står någon innanför som vill ut...
Som sagt, i rulltrappan ställer man sig precis där man behagar, nästan varenda gång är det någon stressad person, helst med en dialekt som härrör från en plats mellan Söder- och Norrtälje som flåsar en i nacken och nästan irriterat undrar om man inte har upptäckt fördelen med den eminenta diciplin som råder i rulltrappor i huvudkommunen.
Göteborgaren, som givetvis har sitt inbyggda "lillebrorstrots" svarar kallt att man inte behöver stressa i Göteborg därmed är diskussionen avslutad.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Kö?
Något som biljardsperana använder?
När man skall på buss eller spårvagn gäller ju "djugelns lag" storstadsdjungelns...
Märkbart är i Stockholm att alla springer... "Stockholm maraton"?
Det gör man inte här! här är det lugnare... men desto mer odisiplinerat vid terminologin i inledningen av detta inlägg...
Eftesom det dialektala ordet "knô" inte existerar då i nämnda huvudkommun så bildas det där köer.
Men som ni redan säkert listat ut, så vet ju alla Göteborgare (med stor bokstav) vad det innebär att knô... alltså knôr man sig in i vagnen eller bussen.
De unga och alerta först, obstinata tonåringar och piecrade 23 åringar sedan vitala pensionärshuliganer, därefter garvida, berusade, rörelseförhindrade, barnvagnar, husdjur sist turister och andra utsocknes.
Alltså himla bra att veta vad det innebär att knô sig är, innan man kommer hit!
Och så pratas det om "trängselavgifter"...
Ingen panik, alla på en gång!
Bj.
Något som biljardsperana använder?
När man skall på buss eller spårvagn gäller ju "djugelns lag" storstadsdjungelns...
Det gör man inte här! här är det lugnare... men desto mer odisiplinerat vid terminologin i inledningen av detta inlägg...
Eftesom det dialektala ordet "knô" inte existerar då i nämnda huvudkommun så bildas det där köer.
Men som ni redan säkert listat ut, så vet ju alla Göteborgare (med stor bokstav) vad det innebär att knô... alltså knôr man sig in i vagnen eller bussen.
De unga och alerta först, obstinata tonåringar och piecrade 23 åringar sedan vitala pensionärshuliganer, därefter garvida, berusade, rörelseförhindrade, barnvagnar, husdjur sist turister och andra utsocknes.
Alltså himla bra att veta vad det innebär att knô sig är, innan man kommer hit!
Och så pratas det om "trängselavgifter"...
Ingen panik, alla på en gång!
Bj.
Vadå jag dyster?
Det där med saxprincipen gäller förresten även i Stockholm, även om det kallas blixtlåsprincipen, och det är när två bilköer löper samman till en. Detta har jag fått rapporter om att det inte tillämpas lika konsekvent på Sveriges framsida. Och inläggen här gör att jag tycker mig få bekräftat att det är principen knô sig in, som gäller även där. Elaka tungor hävdar dessutom att det understundom förekommer att även spårvagnar knôr sig in.
Det finns väl ett folkslag som är ännu bättre på att köa disciplinerat än stockholmarna, och det är Moskvaborna. En gång i tiden när jag var där på besök under Sovjettiden, så överraskades jag av en lång kö som sträckte sig kvarter efter kvarter mitt inne i stan. Alla stod tysta och stilla, ingen sade något till varandra. Jag blev förstås nyfiken och följde kön framåt för att se vad de köade så tålmodigt för. När jag kom fram, så visade det sig att kön ledde till en butik där några lyckligt utvalda stod och provade kläder, framförallt ytterplagg av olika slag. Det var väl någon sändning som kommit, och eftersom kapitalismen inte existerade så var det ju inte så att priset hamnade i skärningspunkten mellan utbud och efterfrågan, utan det var väl principen först till kvarn som gällde...
GE
Det finns väl ett folkslag som är ännu bättre på att köa disciplinerat än stockholmarna, och det är Moskvaborna. En gång i tiden när jag var där på besök under Sovjettiden, så överraskades jag av en lång kö som sträckte sig kvarter efter kvarter mitt inne i stan. Alla stod tysta och stilla, ingen sade något till varandra. Jag blev förstås nyfiken och följde kön framåt för att se vad de köade så tålmodigt för. När jag kom fram, så visade det sig att kön ledde till en butik där några lyckligt utvalda stod och provade kläder, framförallt ytterplagg av olika slag. Det var väl någon sändning som kommit, och eftersom kapitalismen inte existerade så var det ju inte så att priset hamnade i skärningspunkten mellan utbud och efterfrågan, utan det var väl principen först till kvarn som gällde...
GE
Nja - i trafiken handlar det inte så mycket om att knô, det är ett givande och tagande, blixtlåsprincipen fungerar utmärkt i Göteborg.Gunnar Eriksson skrev:Det där med saxprincipen gäller förresten även i Stockholm, även om det kallas blixtlåsprincipen, och det är när två bilköer löper samman till en. Detta har jag fått rapporter om att det inte tillämpas lika konsekvent på Sveriges framsida. Och inläggen här gör att jag tycker mig få bekräftat att det är principen knô sig in, som gäller även där. Elaka tungor hävdar dessutom att det understundom förekommer att även spårvagnar knôr sig in.
Enda kravet för att du skall fungera i Göteborgstrafiken är att du tar initiativ och visar vart du skall hän för tro inte att det är någon som väntar på dig. Är du bara tydlig och visar vad du vill får du hjälp att komma dit du vill.
För övrigt, spårvagnar knôr inte, de har förkörsrätt. Förvisso hävdar vissa att de har Påkörsrätt, det stämmer dock givetvis inte.
/Tony
-
När jag är i Götelaborg så kommer jag nästan alltid först på spårvagnen. Och då är jag ändå utsocknes. Eller räknas jag till de unga och vitala?
Inte köar jag i alla fall... brukar vara si och så med det på vissa hållplatser.
Apropå knô. Åk till Tattby, när Saltsjöbadens Samskola slutar... (Tattbykidsen alltså). Där får du se på knô. Som konduktör gäller endast den bakre hytten (inte den främre, ajabaja), för ut genom dörrarna kommer du inte. Varje dag blir dörrarna minst 2 cm bredare
.
Inte köar jag i alla fall... brukar vara si och så med det på vissa hållplatser.
Apropå knô. Åk till Tattby, när Saltsjöbadens Samskola slutar... (Tattbykidsen alltså). Där får du se på knô. Som konduktör gäller endast den bakre hytten (inte den främre, ajabaja), för ut genom dörrarna kommer du inte. Varje dag blir dörrarna minst 2 cm bredare

Bantekniker
Det är för att det är så mycket förseningar så man blir försen och då får bråttom till den nya försenade anslutningen, som man egentligen inte behöver ha bråttom till, eftersom även den är försenad. Typ rundgång eller så...Björn J. skrev:Kö?
Bj.
Råkade jag ut för i fredags:
Tunnelbananen bidde försenad, så för att hinna med pendeltåget sprang jag som !"¤#, och missade det preciiiiiis (dasspapper, typ). Varför sprang jag? Nästa pendeltåg var ju försenat en kvart så det dröjde enm halvtimme innan jag kom iväg där.
En positiv grej med springandet är motionen.

/Jonas.
Sådana skyltar fanns Stockholms tunnelbana också. "Stå till vänster, gå till höger" stod på dem, eftersom det var på vänstertrafikstiden.Anders Norén skrev: Om rulltrappor står att man står till höger och går till vänster. Just det var något jag snappade upp i San Francisco, där man hade informativa skyltar vid en del rulltrappor.
Stockholmarma har väl fått lära sig sedan gammalt. Kungsgatan trafikerades på 50- och 60-talen av fyra busslinjer, 30, 32, 41 och 42. linjerna 32 och 42 hade gemensam ändstation vid Fridhemsplan och gick båda till Gärdet, medan 30 och 41 träffades på Mariebergsgatan och vände på Östermalm. På hållplatserna i Kungsgatan hade man kö från två håll. På stolpen satt skyltar med texten "Linjerna 30 och 41 kö på denna sida" resp "Linjerna 32 och 42 kö på denna sida".Anders Norén skrev: Köande tas upp i artikeln, i och för sig i krogsammanhang, men det är ganska lätt att knyta an till kollektivtrafiken. Min erfarenhet av bussköer i Stockholm - åtminstone i bytespunkterna i förorterna - är att alla snällt ställer upp sig i en snörrät kö, t.o.m. innan bussen har kommit.
Det finns ingen som har förkörsrätt. Det ordet försvann ur trafikförordningarna för sådär en 30, 40 år sedan. Däremot så ska alla trafikanter lämna fri väg för spårvagnar. Förr fanns ett uttryckligt undantag för utryckningsfordon, men det är borttaget nu. Dock är spårvagnsföraren fortfarande skyldig att lämna fri väg för utryckningsfordon och utryckningsfordonets förare behöver inte följa några regler utom dem som uttryckligen gäller för sådana fordon. Alltså fungerar det likadant som tidigare.TonyM skrev:
För övrigt, spårvagnar knôr inte, de har förkörsrätt. Förvisso hävdar vissa att de har Påkörsrätt, det stämmer dock givetvis inte.
/Tony
- Kristofer
- Kontakt:
Första gången jag var i London kom jag till Waterloo med tåg. I rulltrappan ner till t-banan ställde jag mig till höger, eftersom jag snabbt insåg att det var så man skulle göra. Två steg framför mig stod en ung kvinna, och hon stod till vänster. Bakifrån närmar sig med snabba steg en inföding. Han går i full fart tills han tvärstannar på steget bakom henne, varpå han utbrister i ett högt och drypande ironiskt "First time in London, I presume?" Alla som befann sig i den parallellt löpande, uppåtgående rulltrappan skrattade, kvinnan gled blodröd i ansiktet åt höger, och mannen fortsatte nerför rulltrappan. Och jag kan lova att hon aldrig mer ställde sig på fel sida i rulltrappan...
Kristofer
Kristofer
Du har begreppsmässigt rätt, fast...Harald skrev:Det finns ingen som har förkörsrätt. Det ordet försvann ur trafikförordningarna för sådär en 30, 40 år sedan. Däremot så ska alla trafikanter lämna fri väg för spårvagnar. Förr fanns ett uttryckligt undantag för utryckningsfordon, men det är borttaget nu. Dock är spårvagnsföraren fortfarande skyldig att lämna fri väg för utryckningsfordon och utryckningsfordonets förare behöver inte följa några regler utom dem som uttryckligen gäller för sådana fordon. Alltså fungerar det likadant som tidigare.TonyM skrev:
/Tony
Jag valde att använda begreppet förkörsrätt eftersom det i praktiken blir så - plus att utan det begreppet kunde jag ju inte skämta om den omtvistade "påkörsrätten"
I Praktiken så blir det ju samma ändå även om det är övriga trafikanter som har "efterkörsrätt" istället för att spårvagn och uttryckningsfordon har förkörs-d:o.
/Tony