x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:31, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Mornell
Inlägg: 56
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Olle Mornell »

Tänk vad tiden går. Även om stämpeln kan tyckas vara simpel så har den väl varit tämligen driftssäker. Den stora reformen 1973 var väl ändå att hela SL-trafiken fick ett enhetligt biljettsystem. Innan dess kunde man inte byta från exempelvis tunnelbanan till "förortslinjerna" (allt som har högre än nr 200). Det blev till att lösa en ny biljett.

Den som hade ett månadskort ("50-kortet") kunde dock åka överallt. Det kom den 1 oktober 1971. Innan dess fanns det inget kort som täckte alla SL:s trafiksystem. Alla bolag ägdes väl inte heller av SL eller landstinget vilket komplicerade samordningen.

Nu börjar väl problemet med resor över trafiksystemgränser återkomma. Allt fler reser längre och riskerar därmed att få betala dyrt för resan.
Skriv svar