Exempel, personolycka med spårvagn...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Exempel, personolycka med spårvagn...

Inlägg av 2763 »

Med tanke på pågående debatt så kommer här en påminnelse om vår sårbarhet:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=118065

Det rör sig om en flicka som kommit i vägen för en M31:a. Det spekuleras i om det är bristande gaturenhållning (borttagande av isplättar) som är boven i dramat.

Jag tycker att notisen speglar verkligheten ganska bra:
Det påstås att Göteborg har den farligaste trafiksituationen i landet. Vissa skyndar sig att lägga till "på grund av spårvägen".

Här är det ypperligt klart att det inte behöver förhålla sig så.

Om infrastrukturen i trafikapparaten är dåligt genomtänkt eller dåligt underhållen så är det inte konstigt om olycksrisker uppkommer på ett sätt som gör att trafiksituationen blir farlig.

För er som inte varit i Göteborg den senaste veckan kan jag berätta att det som nyss var snö är numera is, ofta i vallform eller i stora fina hala blanka ytor. Gaturenhållningen fungerade till att börja med, men att "eftersanera" har man inte brytt sig om.

Andra exempel på dåligt planerade trafiksituationer är när det är möjligt att missuppfatta trafiksignaler, eller när siktförhållanden gör att det blir svårt att avgöra när vagn kommer...

/Tony

Ett litet tillägg.... GT har varit i farten - antar att det är samma olycka. De hävdar dock att det är en "Man" som fastnat under vagnen.... Dessa tidningar.

http://www.gt.se/expressen/jsp/polopoly ... 01&a=14455

/Tony igen.
Senast redigerad av 2763 den onsdag 19 februari 2003 11:14, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Erland

Inlägg av Erland »

Men just det här var väl inte något bra exempel på att spårvagnarna framhålls som särskilt farliga.

Finns det någon anledning att tro att GP inte skulle skriva motsvarande artikel om flickan hamnat under en buss i stället?

Sen kan jag hålla med om att man kunde tryckt hårdare på den bristande halkbekämpningen, även här i huvudkommunen är det på många ställen en livsfarlig balansakt att vänta på bussen på en iskanna som dessutom lutar ut mot gatan.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erland skrev:Men just det här var väl inte något bra exempel på att spårvagnarna framhålls som särskilt farliga.
Nej, men det skrev jag väl heller inte.
Jag skrev att det är ett ypperligt exempel på att det inte behöver vara så.
Erland skrev: Finns det någon anledning att tro att GP inte skulle skriva motsvarande artikel om flickan hamnat under en buss i stället?
Mycket intressant frågeställning, det är inte omöjligt att de hade tagit upp det med tanke på att det rör sig om barn, men å andra sidan så är det kanske inte så troligt. Spårvagnar är exotiska även i Göteborgsmedia...
Erland skrev: Sen kan jag hålla med om att man kunde tryckt hårdare på den bristande halkbekämpningen, även här i huvudkommunen är det på många ställen en livsfarlig balansakt att vänta på bussen på en iskanna som dessutom lutar ut mot gatan.
Det skall uppenbarligen vara en upplevelse att åka kollektivt...

Vi är ofta väldigt snarstuckna till att kritisera snöröjningen under tiden det snöar (dvs fyller på mer snö) utan att tänka på att snöröjningen aldrig kan bli tillräckligt effektiv under tiden det snöar. De krav som vi ställer under snöfall kanske behöver lindras något så att vi får råd med att finputsa kvarvarande vallar efter att snön slutat falla...

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Trafiksäkerhet

Inlägg av Stefan Widén »

Det kanske är dags att det görs en ny utredning om säkerheten för kollektivtrafik. Den senaste för spårvagn gjordes av VTI 1992/93 och mycket har ju hänt sen dess. Vidare vore det intressant att få med busstrafik i studien just för att bringa klarhet i vilket trafikslag som kan anses som säkrast. Alla vill vi ju att all kollektivtrafik skall bli bättre och säkrare och det är ju inte trevligt när det hela tiden förekommer gamla uppgifter på olycksstatestik mm, när alla vet att det blivit klart bättre.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar