Änggårdslinjen den gamla gula (6:an)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Änggårdslinjen den gamla gula (6:an)

Re: Änggårdslinjen den gamla gula (6:an)
Så vitt jag har förstått så var gamla Ängårdslinjen enkelspårig. Vändning försiggick också så vitt jag har förstått genom att gå till andra änden på vagnen.gunnar nordström skrev:I Ringlinien nr 1 av 2003 finns det massa info runt Linneplatsen, Änggården etc med fina kartor. Jag har en fråga: var det inte en vändslinga vid gamla Barnsjukhuset? När jag var grabb, har jag minne av att det gick eller gått att vända här, om man kom från Linneplatsen. Någon som MINNS???
Därmed är det möjligt att vända varsom längs sträckan.
Jag kan i och för sig förhöra mig med en källa som bör minnas, ty själv är jag allt för ung för att annat än att drömma om att ha åkt det hållet.
Med reservation för tyckfel.
Nej, ingen vändslinga där.
Men väl ett mötesspår, det framgår ju av artikeln i Ringliniens temanummer.
Visserligen var ju inte heller jag med på (hela) den tiden, men att anlägga en vändslinga på en enkelspårig linje som trafikerades av tvårikningsvagnar förefaller ju mindre logiskt, ja inte heller logistiskt.
Bj.
Men väl ett mötesspår, det framgår ju av artikeln i Ringliniens temanummer.
Visserligen var ju inte heller jag med på (hela) den tiden, men att anlägga en vändslinga på en enkelspårig linje som trafikerades av tvårikningsvagnar förefaller ju mindre logiskt, ja inte heller logistiskt.
Bj.
Vadå jag dyster?
Nja, det kan mycket väl vara logistiskt motiverat, om man måste minimera vändningstiderna till exempel. Men jag håller med om att det i normalfallet är onödigt.Björn J. skrev:/.../att anlägga en vändslinga på en enkelspårig linje som trafikerades av tvårikningsvagnar förefaller ju mindre logiskt, ja inte heller logistiskt.
mvh/ Jörgen G
Man tänkte nog inte så mycket så på den tiden.Jörgen Gustavsson skrev: Nja, det kan mycket väl vara logistiskt motiverat, om man måste minimera vändningstiderna till exempel. Men jag håller med om att det i normalfallet är onödigt.
mvh/ Jörgen G
Ängårslinjen var vad jag förstått inte heller så där högpriorieterad att en miniminering av vändningstierna skulle vara behövlig, men det är ju förståss en spekulation.
Sedan kan det kanske kvitta tidsmässigt; att vända i en slinga eller bara byta färdriktning. Änggårdslinjen gick ju alltid utan släpvagn, så frågan är nog ändå om inte det gick fortare för föraren att bära med sig körhantagen tvärs igenom vagnen vid ändhållplatserna än att växla in sig i en vändslinga.
Linjen kom väl också till efter lyrabygelns fall, så någon sådan behövdes väl aldrig vändas där(?).
Bj.
Vadå jag dyster?
Första delen av Ängårdslinjen öppnade 1903, Sträckan var skrämmande lång, "Linnéplatsen"-"Säröbanans Station" kan det röra sig om knappa 200 meter???Björn J. skrev: Linjen kom väl också till efter lyrabygelns fall, så någon sådan behövdes väl aldrig vändas där(?).
Bj.
1903 är i alla fall långt innan sista lyrabygeln drogs ned, linjen förlängdes ganska snart därefter.
/Tony
-

Hur som helst kvarstår frågan. Var det en vändslinga vid Barnsjukhuset?, som jag minns (tror jag), men denna fanns inte med på kartan i senaste Ringlinien.
Någon GUUBBE som minns?
Svaret på frågan står ovan och det var NEJ, det har inte funnits. Därmed har man istället gjort Rundgång vid ändstation, vilket var brukligt även på de andra linjerna.gunnar nordström skrev:Hej, jo jag vet om enkelspår, mötesspår etc och det synns på kartan i senaste Ringlienen, MEN vad jag minns, fanns det en vändslinga vid barnsjukhuset oxå, kanske för ev. extra vagnar från stan med släpvagn, eller de första åren då den gule vände vid Drottningtorget. Det förekom släpvagn, det vet jag. Kanske var detta brukligt vid besökstiderna på Barnsjukhuset.
Hur som helst kvarstår frågan. Var det en vändslinga vid Barnsjukhuset?, som jag minns (tror jag), men denna fanns inte med på kartan i senaste Ringlinien.
Någon GUUBBE som minns?
/Tony
-
Så nära 100% säker som man kan vara, läser man artikeln i Ringlinien bör man betänka att den som har skrivit den är också den person som får förmodas ha bättre koll än de flesta på spårvägshistoriken. Han har givetvis inte alltid rätt i allt, men att det skulle ha funnits en vändslinga där utan att han har fått med den finner jag som mycket otroligt.gunnar nordström skrev:Till Tony M! Är du säker på att det inte fanns en vändslinga där?? Jag har för mig att jag såg en på 40-talet och min pappa född 1901 sade att vagnar vänt där, kanske inte 6:an, men x-tra vagn till Säröbanan. Jag skall kolla vidare för saken skull med GS. HA DE
Om du skall kontrollera det själv så tycker jag du skall vända dig till stadsarkivet, GS självt har inte så mycket koll på gamla spår, det finns risk att det blir "Oj har det gått spårväg där förr???"
Betänk som sagt att från början fanns det (i princip) inga vändslingor, det är inte ett krav för att vända med släpvagn. (Även om det underlättar)
I Majorna, Redbergslid och Getebergsäng fanns ursprungligen inte heller vändslingor. Fanns släp på tåget fick man helt sonika koppla loss släpet och göra rundgång.
Extratågen till Säröbanan vände på ett stickspår i direkt anslutning till stationen.
M.v.h.
Tony
Änggårdslinjen
Nej, någon vändslinga vid Barnsjukhuset fanns aldrig. Den enda slinga som funnits i området kring LInnéplatsen är den nuvarande.
Linje 6 var enkelspårig med möstespår, vid Linnéplatsen gick spåret likt ett Y, av den anledningen hade t e x linjen olika vägar till Drottningtorget de år den gick dit. Det vill säga via Linnéatan mot Drottningtorget och från Annedal mot Änggården. Det fanns på Övre Husragatan ett övergångsspår. Men eftersom linje 6 i princip alltid gick med enkelvagn så behövdes aldrig något övergångssår. Bara ta körhandtaget å byta ände. Släpvagnar användes mycket sällan, egentligen bara vid nåra enstaka tillfällen i linjens barndom. Jag har egegntligen bara funnit fem till sex tillfällen under linjens första tio år som den hade släp. I stälet dubblerades turerna med två motorvagnar under besökstiden på Sahlgrenska.
Hälsningar Anders F
Linje 6 var enkelspårig med möstespår, vid Linnéplatsen gick spåret likt ett Y, av den anledningen hade t e x linjen olika vägar till Drottningtorget de år den gick dit. Det vill säga via Linnéatan mot Drottningtorget och från Annedal mot Änggården. Det fanns på Övre Husragatan ett övergångsspår. Men eftersom linje 6 i princip alltid gick med enkelvagn så behövdes aldrig något övergångssår. Bara ta körhandtaget å byta ände. Släpvagnar användes mycket sällan, egentligen bara vid nåra enstaka tillfällen i linjens barndom. Jag har egegntligen bara funnit fem till sex tillfällen under linjens första tio år som den hade släp. I stälet dubblerades turerna med två motorvagnar under besökstiden på Sahlgrenska.
Hälsningar Anders F