Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
I alla fall på Tub1 måste ju ett trafikbefäl medfölja vid körning eftersom tåget har HS, enligt vad jag har hört.
Det borde dock gå bra att köra på Tub2 och Tub3 i så fall, fast tåget har inte så mycket på Tub3 att göra (det stämmer liksom inte att ha ett tåg med 50-talsinredning på en bana som öppnades 1975).
Jag anar (men vet inte säkert) att trafikbefäl måste medfölja även på tub2 och 3. Järnvägsinspektionen har säkert en del synpunkter på att trafikera banan med C2:or. C4 har ju inte fått gå som ledarvagn sedan -94/95 eller något sådant.
Vilken sth har tåget?
Henrik N skrev:Kvarne: Vad jag har hört så är det något fel, men jag tror inte att tåget skrotas för det.
Om det skulle vara ett allvarligt fel; Varför skulle man skrota hela tåget för det? Det kan ju knappast vara fel på alla fyra vagnar.
Gäst: C2:orna torde väl ha sth 80 km/h precis som övriga Cx (med undantag för C9). Angående vilka år som C4:orna slutade gå som ledarvagnar var det väl någon gång 96/97.
Ja, 96-97 var det kanske...
Varför jag undrar över sth är: såvitt jag hört förbjöds C4 som ledarvagn inte bara av arbetsmiljöskäl. Har därför svårt att tro att C2/C3-tåget får gå utan förbehåll i form av antingen 1) sänkt sth (ex 50) eller 2) medföljande trafikbefäl.
Vad gäller ev. skrotning så har jag svårt att tro på sådana rykten. Någon sa att vandalisering av något slag ligger bakom att tåget står still i Nyboda (sedan ett år ?). Inget syns dock utvändigt.
På bana 2 är det ingen lägre STH än banans ,eftersom tåget går med inkopplat H-S. På bana1 så kan inte tåget ha H-S inkopplat, om H-S är aktivt på bana1 blir STH 15 km/h L signal. Om H-S urkopplas så är STH 30 km/h och ett Tb måste medfölja för övervakning.
Ok, sth 79 utan tbf. Det var intressant!
Hur skaffar man utbildning för tåget?
Antar att de formella kraven överträffar de praktiska...
Skulle vara roligt att slippa C6H:s och C20:s oberäkneliga bromsar.
/Manne
Angående det där med sth, det är bara i teorin... På bana 1 kan tågen bara köra max 70km/h, sen bromsar tåget automatiskt om man försöker överskrida hastigheten. På Bana 2/3 är det 80km/h som är max fart men det gäller enbart C20, C13 toppar 70km/h, medan C6:orna brukar gå att få upp i ca 75km/h. Om man försöker överskrida hastigheten så bromsar tåget automatiskt.
Jag har inte jobbat så länge som tutf men för inte så länge sen fanns inget "tak" vad gäller högsta tillåtna hastighet så på vissa sträckor kunde tåget komma upp i närmare 90km/h, exempelvis mellan Rågsved och Högdalen, där är det en fin nerförsbacke... Sträckan Vårby Gård - Masmo på bana 2 kallas ibland för "hundra knutars backe"... Men runt 1995 så monterade man in "H-summer" vilket innebär att tåget bromsar automatiskt om man överskrider högsta tillåtna hastighet när man har "H" vilket innebär 70-80km/h beroende på vagntyp.
Anonymous skrev:Jag anar (men vet inte säkert) att trafikbefäl måste medfölja även på tub2 och 3. Järnvägsinspektionen har säkert en del synpunkter på att trafikera banan med C2:or. C4 har ju inte fått gå som ledarvagn sedan -94/95 eller något sådant.
Vilken sth har tåget?
Vad skulle de ha för invändningar mot en fullt fungerande förarhytt med fullt fungerande HS? Att man införde ledarvagnsförbud på C4 berodde väl helt och hållet på att man skulle slippa underhålla HS-systemet på de ca 200 C4-vagnar som gick i trafik då.
Eller?
Vad gäller förarutbildning på C4 så står nog inte SL/Connex för några sådana insatser, så jag skulle gissa att om man vill lära sig köra C2/3/4 som museivagn så får man hitta egna instruktörer på egen bekostnad.
79 km/h var hastigheten för H-summer enligt utbildaren när jag gick förarkursen. Skulle tro att det gällde C6H och C12. Tri tub säger 80.
Att C13 bara toppar 70km/h låter konstigt. Min upplevelse är att de är lika snabba och ibland snabbare än C6H. Hastighetsmätaren brukar visa någonstans mellan 65 och 75 när man får summer. Men det har med kalibreringen (eller rättare sagt avsaknaden av den) att göra. Av samma skäl får man ju M-summer vid 40.
Att C4 förbjöds att gå som ledarvagnar berodde helt och hållet på den tragiska olyckan vid Västertorp när en rullstol släpades med ett tåg för att sedan vid plf-slut ramla ner på spåret. Som ett under skadades inte den rullstolsburna kvinnan allvarligt. Efter detta ställdes krav på snabbstart för att en vagn skulle gå som ledarvagn. Förbudet utfärdades mig veterligt av SL och inte av J och det är oklart hur det gäller i specialtrafik körd av Connex! Var vänlig väck inte den björn som sover! Det är möjligt att en snabbstartsfunktion kan ersättas av ytterligare en man/kvinna. Eller?
Hans
Anonymous skrev:Någon sa att vandalisering av något slag ligger bakom att tåget står still i Nyboda (sedan ett år ?). Inget syns dock utvändigt.
Vandalisering!? Usch o fy, hemska tanke. Hoppas inga klåfingriga tonåringar varit i farten. Men en sak är säker; tåget gick i trafik för mindre än ett år sedan. Sträckan Hötorget - Vällingby firade väl 50-årsjubileéum för inte så länge sedan (några månader). Kommer ihåg att jag låg sjuk då så jag kunde tyvärr inte åka med.
C2- / C3-tåget är inte vandaliserat! Vad kommer sådana rykten från?!? Det rullade senast på tub1 i höstas.
Att det inte används speciellt ofta, beror ju på att det är till för evenemangskörningar, uthyrning etc. Litet av poängen med veterantåget är ju också att man inte ser det så ofta - det gör ju att vagnarna känns mer unika när man väl ser dem.