Jag tror att orsaken till den kroniska vagnsbristen på både bana 1 och 2, trots ideliga leveranser av nya C20 beror på följande:
Antalet vagnar som SL kan härbärgera i VY, HÖ, NA och RI räcker iofs till att driva trafiken med tillräckligt antal vagnar.
Men!...
Pga usel logistik kring reparation av trasiga vagnar så finns det konstant ett alldeles för stort antal vagnar som ej får eller kan tas ut i trafik. Och dessa vagnar tar fortfarande upp lika stor plats i vagnhallarna. Dessutom blir vagnar ofta stående med trafikförbud av otroligt löjliga orsaker, ofta reservdelsbrist.
Numera är det dessutom så att när en C20-vagn är trasig så motsvarar det 2,67 C6-vagnar. Är tre C20-vagnar trasiga så försvinner ett helt fullängdståg. Är tre C6 trasiga så försvinner bara 3/8-delar av ett fullängdståg.
För att SL skulle få plats med tillräckligt antal trafikdugliga vagnar plus alla de trasiga så skulle man behöva ta åtminstone HY-hallen i anspråk för vagnuppställning. Av outgrundlig anledning låter man hellre tursättningen bli lidande än att göra något sådant.
T-banans kroniska vagnsbrist
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler