Sida 1 av 1

6-vagnarståg

Postat: torsdag 13 februari 2003 18:07
av Markus Eisler
Vet någon varför så många tåg på tub 2 rullade med endast 6 vagnar under gårdagen?

Postat: torsdag 13 februari 2003 18:17
av FHK
Därför att bana 2 har kronisk vagnbrist... Ändå skickar man C13-vagnar till skrot, smart va?

Orsak: Kanske vagnbrist

Postat: torsdag 13 februari 2003 18:17
av Gissaren
Om det hade varit längre tåg än 6 vagnar hade det inte varit så många tåg. Bättre att sätta ut alla tåg/turer/kurser/omlopp (eller vad det kallas i Stockholm), med lite färre vagnar än att ha indragna tåg. Eller?

Postat: torsdag 13 februari 2003 18:42
av Kent
Varför inte ha vagnar i reserv istället för att skrota dugliga
vagnar?!? :?

Postat: torsdag 13 februari 2003 18:47
av Markus Eisler
Vet någon (kanske Fredrik H Klint) det exakta vagnantalet på tub 2? Även fordonsfördelningen...

Postat: torsdag 13 februari 2003 19:50
av Gyllis
Markus Eisler skrev:Vet någon (kanske Fredrik H Klint) det exakta vagnantalet på tub 2? Även fordonsfördelningen...
Det verkar vara förenat med vissa risker att yttra sig om vad som pågår på arbetsplatsen om man har SL Infra som som arbetsgivare så det lär väl inte höras några röster därifrån i alla fall...

Postat: torsdag 13 februari 2003 22:20
av FHK
Hej, Markus!

Skriver på jobbets dator, därav annat användarnamn...

På bana 2 finns det inte så många C13-vagnar kvar... Uppskattningsvis tio C13 och drygt 30st C13H-vagnar, men en del C13-vagnar har ju också letat sig till bana 1 och 3 men dessa utgör inget större antal.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att spara Cx-vagnar tills man fått så många nya C20-vagnar att man slipper vagnbrist...

Mvh Fredrik H Klint

Postat: fredag 14 februari 2003 9:10
av Ulrik Berggren
"Gissaren" skriver
Om det hade varit längre tåg än 6 vagnar hade det inte varit så många tåg. Bättre att sätta ut alla tåg/turer/kurser/omlopp (eller vad det kallas i Stockholm), med lite färre vagnar än att ha indragna tåg. Eller?
Det där går jag inte heller på. Åtminstone inte när det gäller T-grön, där många extratåg ställs in, vilket innebär en oacceptabel trängsel redan efter Stureby bl a. Eller så han Connex gjort annorlunda här, då man inte längre kör med 6-vagnståg :roll:

Postat: fredag 14 februari 2003 20:17
av Gäst
Trängsel ombord på tågen torde vara ett smärre problem i sammanhanget. Jämför med ex London, där det går utmärkt att pressa in fler trafikanter i mindre vagnar.
Däremot är springet bland trafikanterna mycket tids- och tålamodskrävande! Det är väl följden av att samma turer ibland har åtta, ibland sex och ibland (när kopplingen inte är inställd) fyra vagnar. Kanske kan man förstå att folk har svårt att lära sig då.