6-vagnarståg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Markus Eisler

6-vagnarståg

Inlägg av Markus Eisler »

Vet någon varför så många tåg på tub 2 rullade med endast 6 vagnar under gårdagen?
FHK

Inlägg av FHK »

Därför att bana 2 har kronisk vagnbrist... Ändå skickar man C13-vagnar till skrot, smart va?
Gissaren

Orsak: Kanske vagnbrist

Inlägg av Gissaren »

Om det hade varit längre tåg än 6 vagnar hade det inte varit så många tåg. Bättre att sätta ut alla tåg/turer/kurser/omlopp (eller vad det kallas i Stockholm), med lite färre vagnar än att ha indragna tåg. Eller?
Kent

Inlägg av Kent »

Varför inte ha vagnar i reserv istället för att skrota dugliga
vagnar?!? :?
Markus Eisler

Inlägg av Markus Eisler »

Vet någon (kanske Fredrik H Klint) det exakta vagnantalet på tub 2? Även fordonsfördelningen...
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Inlägg av Gyllis »

Markus Eisler skrev:Vet någon (kanske Fredrik H Klint) det exakta vagnantalet på tub 2? Även fordonsfördelningen...
Det verkar vara förenat med vissa risker att yttra sig om vad som pågår på arbetsplatsen om man har SL Infra som som arbetsgivare så det lär väl inte höras några röster därifrån i alla fall...
FHK

Inlägg av FHK »

Hej, Markus!

Skriver på jobbets dator, därav annat användarnamn...

På bana 2 finns det inte så många C13-vagnar kvar... Uppskattningsvis tio C13 och drygt 30st C13H-vagnar, men en del C13-vagnar har ju också letat sig till bana 1 och 3 men dessa utgör inget större antal.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att spara Cx-vagnar tills man fått så många nya C20-vagnar att man slipper vagnbrist...

Mvh Fredrik H Klint
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

"Gissaren" skriver
Om det hade varit längre tåg än 6 vagnar hade det inte varit så många tåg. Bättre att sätta ut alla tåg/turer/kurser/omlopp (eller vad det kallas i Stockholm), med lite färre vagnar än att ha indragna tåg. Eller?
Det där går jag inte heller på. Åtminstone inte när det gäller T-grön, där många extratåg ställs in, vilket innebär en oacceptabel trängsel redan efter Stureby bl a. Eller så han Connex gjort annorlunda här, då man inte längre kör med 6-vagnståg :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Trängsel ombord på tågen torde vara ett smärre problem i sammanhanget. Jämför med ex London, där det går utmärkt att pressa in fler trafikanter i mindre vagnar.
Däremot är springet bland trafikanterna mycket tids- och tålamodskrävande! Det är väl följden av att samma turer ibland har åtta, ibland sex och ibland (när kopplingen inte är inställd) fyra vagnar. Kanske kan man förstå att folk har svårt att lära sig då.
Skriv svar