6-vagnarståg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
6-vagnarståg
Vet någon varför så många tåg på tub 2 rullade med endast 6 vagnar under gårdagen?
Orsak: Kanske vagnbrist
Om det hade varit längre tåg än 6 vagnar hade det inte varit så många tåg. Bättre att sätta ut alla tåg/turer/kurser/omlopp (eller vad det kallas i Stockholm), med lite färre vagnar än att ha indragna tåg. Eller?
Det verkar vara förenat med vissa risker att yttra sig om vad som pågår på arbetsplatsen om man har SL Infra som som arbetsgivare så det lär väl inte höras några röster därifrån i alla fall...Markus Eisler skrev:Vet någon (kanske Fredrik H Klint) det exakta vagnantalet på tub 2? Även fordonsfördelningen...
Hej, Markus!
Skriver på jobbets dator, därav annat användarnamn...
På bana 2 finns det inte så många C13-vagnar kvar... Uppskattningsvis tio C13 och drygt 30st C13H-vagnar, men en del C13-vagnar har ju också letat sig till bana 1 och 3 men dessa utgör inget större antal.
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att spara Cx-vagnar tills man fått så många nya C20-vagnar att man slipper vagnbrist...
Mvh Fredrik H Klint
Skriver på jobbets dator, därav annat användarnamn...
På bana 2 finns det inte så många C13-vagnar kvar... Uppskattningsvis tio C13 och drygt 30st C13H-vagnar, men en del C13-vagnar har ju också letat sig till bana 1 och 3 men dessa utgör inget större antal.
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att spara Cx-vagnar tills man fått så många nya C20-vagnar att man slipper vagnbrist...
Mvh Fredrik H Klint
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
"Gissaren" skriver
Det där går jag inte heller på. Åtminstone inte när det gäller T-grön, där många extratåg ställs in, vilket innebär en oacceptabel trängsel redan efter Stureby bl a. Eller så han Connex gjort annorlunda här, då man inte längre kör med 6-vagnstågOm det hade varit längre tåg än 6 vagnar hade det inte varit så många tåg. Bättre att sätta ut alla tåg/turer/kurser/omlopp (eller vad det kallas i Stockholm), med lite färre vagnar än att ha indragna tåg. Eller?

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Trängsel ombord på tågen torde vara ett smärre problem i sammanhanget. Jämför med ex London, där det går utmärkt att pressa in fler trafikanter i mindre vagnar.
Däremot är springet bland trafikanterna mycket tids- och tålamodskrävande! Det är väl följden av att samma turer ibland har åtta, ibland sex och ibland (när kopplingen inte är inställd) fyra vagnar. Kanske kan man förstå att folk har svårt att lära sig då.
Däremot är springet bland trafikanterna mycket tids- och tålamodskrävande! Det är väl följden av att samma turer ibland har åtta, ibland sex och ibland (när kopplingen inte är inställd) fyra vagnar. Kanske kan man förstå att folk har svårt att lära sig då.