Nytt spårvägssystem ska studeras för Östergötland
Postat: onsdag 12 februari 2003 9:27
Spårvägstrafik i Östergötland utreds av VTI
I framtiden kan det bli möjligt att åka spårvagn mellan Norrköping, Linköping, Söderköping och Finspång.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, kommer att föreslå Banverket att man får studera förutsättningarna för ett regionalt spårvägssystem mellan Norrköping, Linköping och andra kommuner inom länet.
Man ska kunna sätta sig på en spårvagn i Söderköping och kliva av vid Universitetssjukhuset i Linköping, säger man på VTI. Idén är inte helt ny utan var på tapeten för några år sedan, då även en duospårvagn från Saarbrücken körde runt på det svenska järnvägsnätet till stor förskräckelse för Järnvägsinspektionen.
Hänger på Ostlänken
Studien, som ska drivas som ett FoU-projekt, planeras pågå fram till 2006. Men allting hänger på Ostlänken. De första spårvagnarna kan tidigast börja rulla 2012.
När Ostlänken mellan Norrköping och Linköping byggs, blir det också möjligt att åka spårvagn på de överblivna spåren som används i dag, hävdar VTI.
Den här typen av spårvagnar för dubbla strömsystem som kan köra både på järnväg och stadsnätet finns redan i Tyskland (Karlsruhe, Saarbrücken och Kassel).
Vagnarna kan köras i 100 kilometer i timmen. De finns också som el/diesel-variant, vilket gör att oelektrifierade banor som den till Finspång och Stångadalsbanan kan ingå i systemet.
Ett av målen är också att binda samman Norrköping och Söderköping.
-I samband med att ny väg till Söderköping planeras ska VTI också titta på möjligheten att samprojektera ny spårväg.
Regional stöd
Banverket kommer att få en ansökan om att vara huvudfinansiär med hänvisning till Banverkets nya sektorsansvar för spårvägar. Östsam har lovat bidra med pengar liksom Linköping, Finspång och Norrköping. Ett svar väntas från Söderköping.
-Det här är ett projekt som hela regionen ska ha nytta av. Förbindelserna kommer att förbättras avsevärt vilket gynnar både näringslivet och de som bor i regionen, säger Jan Zetterberg, trafikutvecklare på Norrköpings kommun, till Norrköpings Tidningar.
-Man ska kunna åka mellan Söderköping och Finspång utan att behöva byta färdmedel, vilket gör pendlandet mycket smidigare, säger Jan Zetterberg.
_________
Sammanställt av Thomas Lange
I framtiden kan det bli möjligt att åka spårvagn mellan Norrköping, Linköping, Söderköping och Finspång.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, kommer att föreslå Banverket att man får studera förutsättningarna för ett regionalt spårvägssystem mellan Norrköping, Linköping och andra kommuner inom länet.
Man ska kunna sätta sig på en spårvagn i Söderköping och kliva av vid Universitetssjukhuset i Linköping, säger man på VTI. Idén är inte helt ny utan var på tapeten för några år sedan, då även en duospårvagn från Saarbrücken körde runt på det svenska järnvägsnätet till stor förskräckelse för Järnvägsinspektionen.
Hänger på Ostlänken
Studien, som ska drivas som ett FoU-projekt, planeras pågå fram till 2006. Men allting hänger på Ostlänken. De första spårvagnarna kan tidigast börja rulla 2012.
När Ostlänken mellan Norrköping och Linköping byggs, blir det också möjligt att åka spårvagn på de överblivna spåren som används i dag, hävdar VTI.
Den här typen av spårvagnar för dubbla strömsystem som kan köra både på järnväg och stadsnätet finns redan i Tyskland (Karlsruhe, Saarbrücken och Kassel).
Vagnarna kan köras i 100 kilometer i timmen. De finns också som el/diesel-variant, vilket gör att oelektrifierade banor som den till Finspång och Stångadalsbanan kan ingå i systemet.
Ett av målen är också att binda samman Norrköping och Söderköping.
-I samband med att ny väg till Söderköping planeras ska VTI också titta på möjligheten att samprojektera ny spårväg.
Regional stöd
Banverket kommer att få en ansökan om att vara huvudfinansiär med hänvisning till Banverkets nya sektorsansvar för spårvägar. Östsam har lovat bidra med pengar liksom Linköping, Finspång och Norrköping. Ett svar väntas från Söderköping.
-Det här är ett projekt som hela regionen ska ha nytta av. Förbindelserna kommer att förbättras avsevärt vilket gynnar både näringslivet och de som bor i regionen, säger Jan Zetterberg, trafikutvecklare på Norrköpings kommun, till Norrköpings Tidningar.
-Man ska kunna åka mellan Söderköping och Finspång utan att behöva byta färdmedel, vilket gör pendlandet mycket smidigare, säger Jan Zetterberg.
_________
Sammanställt av Thomas Lange