Spårvägstrafik i Östergötland utreds av VTI
I framtiden kan det bli möjligt att åka spårvagn mellan Norrköping, Linköping, Söderköping och Finspång.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, kommer att föreslå Banverket att man får studera förutsättningarna för ett regionalt spårvägssystem mellan Norrköping, Linköping och andra kommuner inom länet.
Man ska kunna sätta sig på en spårvagn i Söderköping och kliva av vid Universitetssjukhuset i Linköping, säger man på VTI. Idén är inte helt ny utan var på tapeten för några år sedan, då även en duospårvagn från Saarbrücken körde runt på det svenska järnvägsnätet till stor förskräckelse för Järnvägsinspektionen.
Hänger på Ostlänken
Studien, som ska drivas som ett FoU-projekt, planeras pågå fram till 2006. Men allting hänger på Ostlänken. De första spårvagnarna kan tidigast börja rulla 2012.
När Ostlänken mellan Norrköping och Linköping byggs, blir det också möjligt att åka spårvagn på de överblivna spåren som används i dag, hävdar VTI.
Den här typen av spårvagnar för dubbla strömsystem som kan köra både på järnväg och stadsnätet finns redan i Tyskland (Karlsruhe, Saarbrücken och Kassel).
Vagnarna kan köras i 100 kilometer i timmen. De finns också som el/diesel-variant, vilket gör att oelektrifierade banor som den till Finspång och Stångadalsbanan kan ingå i systemet.
Ett av målen är också att binda samman Norrköping och Söderköping.
-I samband med att ny väg till Söderköping planeras ska VTI också titta på möjligheten att samprojektera ny spårväg.
Regional stöd
Banverket kommer att få en ansökan om att vara huvudfinansiär med hänvisning till Banverkets nya sektorsansvar för spårvägar. Östsam har lovat bidra med pengar liksom Linköping, Finspång och Norrköping. Ett svar väntas från Söderköping.
-Det här är ett projekt som hela regionen ska ha nytta av. Förbindelserna kommer att förbättras avsevärt vilket gynnar både näringslivet och de som bor i regionen, säger Jan Zetterberg, trafikutvecklare på Norrköpings kommun, till Norrköpings Tidningar.
-Man ska kunna åka mellan Söderköping och Finspång utan att behöva byta färdmedel, vilket gör pendlandet mycket smidigare, säger Jan Zetterberg.
_________
Sammanställt av Thomas Lange
Nytt spårvägssystem ska studeras för Östergötland
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Nytt spårvägssystem ska studeras för Östergötland
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Allt detta vore utmärkt om det nu bara var nån som ville betala spektaklet. Norrköping har inte råd, och Linköping bara vill inte. Söderköping har inga möjligheter och Finspång knappast heller.
Då återstår bara farbror Bosse som får tömma pungen (penningpungen, alltså) och hosta upp en och annan slant i bidrag. Därutöver finns det kanske nån snäll tant eller farbror långt borta i Bryssel som kan slanta upp en eller annan euro.
Förhoppningsvis kan det här bli ett pilotprojekt, och i så fall finns det kanske goda möjligheter till statsbidrag. Hur som helst är det ett mycket spännande projekt som jag verkligen hoppas resulterar i duospårväg inom 10 år.
Innan dess jobbar vi vidare med att bygga ut spårvägen i Norrköping och komplettera pendeltågssystemet med nya stationer.
Då återstår bara farbror Bosse som får tömma pungen (penningpungen, alltså) och hosta upp en och annan slant i bidrag. Därutöver finns det kanske nån snäll tant eller farbror långt borta i Bryssel som kan slanta upp en eller annan euro.
Förhoppningsvis kan det här bli ett pilotprojekt, och i så fall finns det kanske goda möjligheter till statsbidrag. Hur som helst är det ett mycket spännande projekt som jag verkligen hoppas resulterar i duospårväg inom 10 år.
Innan dess jobbar vi vidare med att bygga ut spårvägen i Norrköping och komplettera pendeltågssystemet med nya stationer.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Östergötland och pengar
I VTI:s studie ska ingå ett omfattande finansieringsblock, d.v.s man ska jämföra med hyr man gör i andra länder där spårvägsutbyggnader är mer intensiva och se vilka erfarenheter som kan överföras till Sverige. Dessforinnan skall man tillsammans med Trivector i Lund och Handelshögskolan i Jönköping ta fram alternativa linjer och sträckningar samt studera effekterna på arbetsmarknaden och samhällsekonomin av dessa.
Poängen är att till skillnad från många andra kollektivtrafikstudier försöka visa nyttosidan av kalkylen. Det är lättare att få stat och region att besluta om en kronas investering om man kan tjäna två tillbaka.
Poängen är att till skillnad från många andra kollektivtrafikstudier försöka visa nyttosidan av kalkylen. Det är lättare att få stat och region att besluta om en kronas investering om man kan tjäna två tillbaka.
Ju förr dess bättre.
Hej !
Jag är tveksam till att köra med duospårvagnar på dagens järnvägsnät.
Det är 46 km mellan Norrköping och Linköping. Att åka i 100 km/h i ett fordon som påminner om en A32 känns som att byta ner sig mot dagens pendeltågstrafik. X14 har ju en sth på 160 km/h.
Den längre restiden kompenseras visserligen av att en del resande inte behöver byta mellan spårvagn och tåg på Norrköping C. Men för dem som inte kommer till stationen i spårvagn innebär "spårvägifieringen" en försämring.
När det gäller Finspång så tror jag att det mest realistiska alternativet är att trafikera det befintliga godsspåret på sträckan Kimstad-Finspång med dieselfordon (itino).
En förlängning av den planerade Navestadslinjen med ytterligare 15 km till Söderköping känns däremot motiverad. Här ersätts ju bussar med ett bekvämare och miljövänligare alternativ.
/OLLE
Jag är tveksam till att köra med duospårvagnar på dagens järnvägsnät.
Det är 46 km mellan Norrköping och Linköping. Att åka i 100 km/h i ett fordon som påminner om en A32 känns som att byta ner sig mot dagens pendeltågstrafik. X14 har ju en sth på 160 km/h.
Den längre restiden kompenseras visserligen av att en del resande inte behöver byta mellan spårvagn och tåg på Norrköping C. Men för dem som inte kommer till stationen i spårvagn innebär "spårvägifieringen" en försämring.
När det gäller Finspång så tror jag att det mest realistiska alternativet är att trafikera det befintliga godsspåret på sträckan Kimstad-Finspång med dieselfordon (itino).
En förlängning av den planerade Navestadslinjen med ytterligare 15 km till Söderköping känns däremot motiverad. Här ersätts ju bussar med ett bekvämare och miljövänligare alternativ.
/OLLE
Lagt spår ligger!
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Visst, systemet kan ha invändningar. Det är därför det måste studeras så noga.
Det finns ett starkt tryck på fordonstillverkarna att höja sth till 120 km/h. Med spårvagnens överlägsna accelerations- och bromsegenskaper kan man eliminera nackdelen av lägre toppfart. I Karlsruhe-systemet har man inte låtit den lägre toppfarten hindra att den längsta spårvägslinjen är 10 mil!
Att köra dieselmotorvagn i stället för dou-spårvagn tillför inte det mervärde som systemet kan medföra. Det finns rätt mycket forskning om kollektivtrafik som säger att byten och väntan (ofta i dåligt väder) är ett av största hindren för att få bilister att börja åka kollektivt.
Alltså: Vad kan miljövänliga attraktiva fordon i ett tillräckligt stort sammanhängande system betyde för pendlingsmönstren, arbetsmarknaden, tillväxten och miljön, det är frågan. Svar förhoppningsvis i maj 2006. Två år innan Ostlänken ska börja byggas. Precis lagom.
Det finns ett starkt tryck på fordonstillverkarna att höja sth till 120 km/h. Med spårvagnens överlägsna accelerations- och bromsegenskaper kan man eliminera nackdelen av lägre toppfart. I Karlsruhe-systemet har man inte låtit den lägre toppfarten hindra att den längsta spårvägslinjen är 10 mil!
Att köra dieselmotorvagn i stället för dou-spårvagn tillför inte det mervärde som systemet kan medföra. Det finns rätt mycket forskning om kollektivtrafik som säger att byten och väntan (ofta i dåligt väder) är ett av största hindren för att få bilister att börja åka kollektivt.
Alltså: Vad kan miljövänliga attraktiva fordon i ett tillräckligt stort sammanhängande system betyde för pendlingsmönstren, arbetsmarknaden, tillväxten och miljön, det är frågan. Svar förhoppningsvis i maj 2006. Två år innan Ostlänken ska börja byggas. Precis lagom.
Ju förr dess bättre.