Busschaffis pu**o

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
BussJohnny

Busschaffis pu**o

Inlägg av BussJohnny »

i morse så orsakade linje 561x mot sergelstorg en olycka!

det körde en lastbil i vanliga fältet i högra körfältet på motorvägen
lastbilen var bred och tog upp hela filen och lite till
busschauffören hade börjat tuta men lastbilen kunde inget göra P.G.A. köerna
busschauffören tryckte full gas och damma rätt in i räcket! :evil: :evil: :evil:
BussJohnny
Leprahamster

Inlägg av Leprahamster »

Vet vi nu med säkerhet att det verkligen gick till som du sa och att busschaffisen verkligen vållade den påstådda olyckan.

Häng inte ut folk på detta viset utan alla fakta på bordet.[/b]
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Re: Busschaffis pu**o

Inlägg av aik_putte »

BussJohnny skrev:i morse så orsakade linje 561x mot sergelstorg en olycka!

det körde en lastbil i vanliga fältet i högra körfältet på motorvägen
lastbilen var bred och tog upp hela filen och lite till
busschauffören hade börjat tuta men lastbilen kunde inget göra P.G.A. köerna
busschauffören tryckte full gas och damma rätt in i räcket! :evil: :evil: :evil:
Vilken tid var det här?
Robert Härlin

Inlägg av Robert Härlin »

Jag har också varit med om ett parr bussolyckor här i veckan. Förra Lördagen satt jag i Busslink 5096, som tryckte in hela vänstersidan på en taxi, som ville vända framför bussen. Ingen skadades i allafall.
Björne

Inlägg av Björne »

Är väll ingen nyhet att många bussförare faktiskt tar väldigt lätt på riskerna i trafiken, visst man ska släppa ut bussarna från fickorna, men ibland finns det situationer där det inte är lämpligt, men förarna brölar i många fall bara rakt ut och vållar nästan en olycka.

Rent vett måste ändå komma före reglen om att man ska släppa ut bussar där hastigheten är under 50 km/h.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björne skrev: Rent vett måste ändå komma före reglen om att man ska släppa ut bussar där hastigheten är under 50 km/h.
En viktig principfråga här:
Trafikant skall lämna bussen företräde ut från hållplats - bussföraren skall innan han kör säkerställa att han kan köra. Bussföraren har inte förkörsrätt.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

TonyM skrev:
Björne skrev: Rent vett måste ändå komma före reglen om att man ska släppa ut bussar där hastigheten är under 50 km/h.
En viktig principfråga här:
Trafikant skall lämna bussen företräde ut från hållplats - bussföraren skall innan han kör säkerställa att han kan köra. Bussföraren har inte förkörsrätt.

//Tony
Helt klart, ingen diskussion om detta.

Man kan förklara det enkelt.

Första bilen kan man släppa förbi efter att man signalerat att man vill svänga ut men från 2:dra o 3:dje bilen som kommer bör bilföraren ha hunnit uppmärksamma situationen och lätta på gaspedalen, här inträffar incidenter eftersom vissa bilförare ger fullständligt f*n i detta utan istället gasar på ytterligare oavsett bussens företrädesrätt.

//Lasse
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Lars Ödlund skrev: oavsett bussens företrädesrätt.

//Lasse
Finns företrädesrätt/förkörsrätt i vägtrafikförordningen längre? Jag trodde det fanns väjningsplikt (för de andra fordonen, de som ska köra om bussen i fråga) men att ingen kan räkna med rätten att köra före, utan läget måste - som alltid annars - vara klart innan man kör ut. Så trodde jag att det var.

Sedan håller jag med om att bussar borde ha förkörsrätt, men tror jag inte det är...

Däremot finns det alltsomoftast rötägg inom bussförarkåren som svänger ut mitt framför bilar där det är 50, och som börjar blinka först när de är halvvägs ut i gatan. Jag har vid flera tillfällen varit halvvägs förbi en ledbuss när den plötsligt svänger ut utan att verka ha den minsta koll på trafikläget. Ingen blinkers igång alls, förrän hela fronten är ute i vägbanan. Usch. Tur att det inte har kommit mötande trafik vid dessa tillfällen...
Professionell tyckare
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Vi kan kalla det väjningsplikt om det känns bättre, exakt vilket begrepp som står i lagtexten idag har jag ingen 100% koll på.

Men problemet finns på två håll, inte bara hos bilisten och inte bara hos bussföraren, och olika accentuerat i olika håll av vårt avlånga land, på vissa håll blir man utsläppt direkt efter att blinkers gått igång, på andra håll är man tvungen att börja rulla efter att 5:te-6:te bilen passerat i god fart utan att visa intresse att släppa ut bussen.

Släpper man 1-2 bilar efter att man lagt ut blinkersen bö rde flesta bilister hinna reagera i 50 km/h eller lägre hastigheter.

//Lasse
BussJohnny

Inlägg av BussJohnny »

Leprahamster skrev:Vet vi nu med säkerhet att det verkligen gick till som du sa och att busschaffisen verkligen vållade den påstådda olyckan.

Häng inte ut folk på detta viset utan alla fakta på bordet.[/b]

min styvmamma och jag åkte den
BussJohnny
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Det är 25 år sedan jag körde buss senast, men jag kör en del droska. Det vill säga jag är vad man kan kalla en rutinerad trafikat. Och grundproblemet är att om man inte "tar för sig", dvs markerar klart vad man tänker göra och sedan faktiskt GÖR det så kommer man aldrig någon stans. Då får man vänta tills fanen avlöser en innan någon vänlig själ släpper fram en.

Med andra ord. Skall man ta sig fram måste man köra bestämt och resolut. Fast ändå hålla tillräcklig marginal så man kan störtankra ifall den andre typen inte uppfattar att nu kör jag......

Vilket är en körstil som många upplever som provocerande. Men den är nödvändig för den som önskar komma fram. Och den är inte osäker så länge man håller marginalerna och har en sund misstänksamhet gentemot andra trafikanter. Det vill säga man har alltid klart för sig att den andre möjligen bara kommer att braka på eller kanske finna på att göra något tokigt. Men samtidigt måste man markera att - NU ÄR DET MIN TUR ATT KÖRA.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Tyvärr är det väl så att taxibranschen skulle behöva lite fler som Claes Thure och lite färre av dem som är överrepresenterade i olycks- och trafikbrottsstatistiken. Och det i en stad där trafiktempot redan är löjligt hårt och folk jagar millimetrar och millisekunder. :(

Apropå att svänga ut framför bilar, här är en bild från Albano där det har varit väldigt nära att smälla flera gånger när jag har suttit på bussen:

Bild

Närmast i bild ser vi en busshållplats, utanför den är det två vanliga filer och längst bort börjar en bussfil. Händelseförloppet brukar vara så att bussen står vid hållplatsen och blinkar för att komma ut. Bilarna i den närmaste filen stannar och bussen svänger ut framför dem. Vare sig vänsterfilen är tom eller inte fortsätter bussen rakt över den också för att komma till bussfilen. Problemet är bara att i vänsterfilen kommer samtidigt en bil i 70 km/h och föraren kanske inte ens ser bussen förrän den plötsligt kör ut 25-30 meter framför...

Som passagerare hajar man till rätt ordentligt när man förstrött tittar ut genom sidorutan och det rakt emot en kommer en bromsande bil med fyra personer som skriker rakt ut i panik. :shock:
Användarens profilbild
adtranz

Inlägg av adtranz »

En annan hållplats som är riskabel är utan tvekan Marievik riktning söderut.
För att trängselbussarna ska svänga in där måste de först korsa den tättrafikerade påfarten sådära 60m ifrån hållplatsen. Oftast brukar inte bilarna få upp tillräckligt hög fart vilket ibland leder till att bussen först bromsar till ordentligt, och sen korsar filen rätt framför en bil som slänger sig på tutan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev: Närmast i bild ser vi en busshållplats, utanför den är det två vanliga filer och längst bort börjar en bussfil. Händelseförloppet brukar vara så att bussen står vid hållplatsen och blinkar för att komma ut. Bilarna i den närmaste filen stannar och bussen svänger ut framför dem. Vare sig vänsterfilen är tom eller inte fortsätter bussen rakt över den också för att komma till bussfilen. Problemet är bara att i vänsterfilen kommer samtidigt en bil i 70 km/h och föraren kanske inte ens ser bussen förrän den plötsligt kör ut 25-30 meter framför...
Varför skall bussen ut i vänsterfilen? Ligger bussfilen längre fram till vänster?

Väjningsregeln som säger att man skall släppa ut en buss från hållplatsen kan ju bara gälla de som kör i högerfilen! När bussen kör in i vänsterfilen så gör den ju ett normalt filbyte, den kommer ju från högerfilen, inte från en hållplats!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Varför skall bussen ut i vänsterfilen? Ligger bussfilen längre fram till vänster?
Bussfilen är den fil som "uppstår" i vägrenen längst till vänster, där det heldragna vita strecket försvinner. Därav den blå skylten med en buss på den närmaste belysningsstolpen i mittbarriären.
Jimpiz

Inlägg av Jimpiz »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Varför skall bussen ut i vänsterfilen? Ligger bussfilen längre fram till vänster?
Bussfilen är den fil som "uppstår" i vägrenen längst till vänster, där det heldragna vita strecket försvinner. Därav den blå skylten med en buss på den närmaste belysningsstolpen i mittbarriären.
japp.. det är bussfilen
Coppas

Inlägg av Coppas »

Björne skrev:Är väll ingen nyhet att många bussförare faktiskt tar väldigt lätt på riskerna i trafiken, visst man ska släppa ut bussarna från fickorna, men ibland finns det situationer där det inte är lämpligt, men förarna brölar i många fall bara rakt ut och vållar nästan en olycka.

Rent vett måste ändå komma före reglen om att man ska släppa ut bussar där hastigheten är under 50 km/h.
Så lätt tar troligen faktiskt inte de flesta förare på riskerna som många av er från trafikanthänseende verkar tro utan överlag försöker vi använda det lilla vett vi har. När man t.ex. ska ut från en hållplats så är det sällan vi bara brakar rätt ut utan vi kan faktiskt ha stått ett tag och försökt att komma ut. Till slut kanske man, tack vare sin rutin, ser en lucka och tar för sig lite, men för en ovan privatbilist som kommer just i samma sekund så känns det kanske som att bussen brakar rätt ut framför dem.

Mycket handlar även om att många som framför privatbilar i en hel del fall snarare åker bil än kör bil trots att de faktiskt själva sitter bakom ratten. De vet inte om det är torsdag eller februari och ofta har de dessutom en nalle upptryckt vid ena örat som en enorm skygglapp. Det medför att de ofta undgår att se ungefär halva körbanan överlag och att sikten på den bit av vägen som ligger framför motorhuven för de flesta är lika med noll . Att många dessutom inte har vett att skaffa någon form av handsfree, trots att de uppenbart har en bristande simultankapacitet, gör att de dessutom i många fall implicit är enarmade och inte klarar av att vare sig växla ned eller ens styra ordentligt. :twisted:

En annan stor bov i dramat är då att förare av mindre fordon ofta verkar tro att en buss eller en lastbil kan stanna och väja på samma vis som en personbil. Alltså att många inte kan skilja mellan olika fordonstypers egenskaper. Dels sätter den fysiska massan ofta hinder i vägen (en vanlig SL-buss väger över tio ton tom) och vi kan faktiskt inte ligga i 10 km/h bara som en säkerhet för att kunna stanna för allt i tid. Dels har vi ofta även andra parametrar att ta hänsyn till, t.ex. hur många stående finns ombord, som omöjliggör en tvärnit. Ofta får man tyvärr nästan kalkylera med att ibland är det bättre att buckla lite plåt än att istället få se X antal ombord stående trafikanter fara iväg i tangentens riktning. :wink:

NerdBoy skrev:Tyvärr är det väl så att taxibranschen skulle behöva lite fler som Claes Thure och lite färre av dem som är överrepresenterade i olycks- och trafikbrottsstatistiken.

Visst behövs det flera som Claes Thure, men samtidigt så vill jag hänföra ovanstående kommentar till avdelningen förutfattade meningar. Visst är det bökigt i Stockholm och andra storstäder och i en tät trafikmiljö så inträffar det tyvärr incidenter lite nu och då, mycket då beroende på den mänskliga faktorn. Däremot är jag inte benägen till att hålla med om att taxibranschen (eller yrkestrafiken överlag) är överrepresenterad i olycks- och trafikbrottsstatistiken. Bl.a. vill jag minnas att Svenska Taxiförbundet gjorde en koll för ett par år sedan och hela den här grejen är som vanligt något som handlar om att man med hjälp av statistik kan visa lite vad man vill. Lite liknar det faktiskt kvällsblaskornas upplägg och vinklingsmetoder då mycket handlar ju om att man vill sälja in en bild.

Visst är yrkestrafiken skyldig till både olyckor och trafikbrott, men ställer man sedan det i relation till antalet körda kilometrar per år och förare så sjunker dessa siffror drastiskt och i vissa lägen hade yrkestrafiken faktiskt mindre skador än privatbilisterna. Fick även för ett par år sedan en del info från Taxi/Stockholm och Trygg-Hansa där det framgick att mindre plåtskador var vanligt förekommande, däremot var allvarliga personskador i princip obefintliga. Det här med att det finns skillnader beroende på statistik är lite som att antalet brott överlag är ungefär lika stort i Stockholm som i Överkalix när man slår ut det på antalet invånare. Ändå verkar många tro att Stockholm är farligare.

Problemet är snarare att yrkestrafiken märks mera och likadant ligger det mera av intresse från medias håll att skriva om olika former av yrkesmässig trafik än att skriva att olika former av trafikvidrigt beteende är mycket vanligt förekommande även bland 'Svensson' i gemen. Som jag skrev tidigare i tråden så finns det väldigt många förare som är fysiskt närvarande i sina bilar, men absolut inte andligen. Kruxet är att när de smäller så är det ofta svårt att få en samlad bild, medan det i gengäld är lätt att se skador hos t.ex. taxi och buss som då rapporteras in (även nästan samtliga plåtskador anmäls och registeras vilket en del privatbilister struntar i). Skulle även vara intressant att veta hur många olyckor som undviks varje dag tack vare att rutinen hos många yrkesförare är det som räddar situationen. :mrgreen:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Coppas

Inlägg av Coppas »

NerdBoy skrev:
Apropå att svänga ut framför bilar, här är en bild från Albano där det har varit väldigt nära att smälla flera gånger när jag har suttit på bussen:

Bild

Närmast i bild ser vi en busshållplats, utanför den är det två vanliga filer och längst bort börjar en bussfil. Händelseförloppet brukar vara så att bussen står vid hållplatsen och blinkar för att komma ut. Bilarna i den närmaste filen stannar och bussen svänger ut framför dem. Vare sig vänsterfilen är tom eller inte fortsätter bussen rakt över den också för att komma till bussfilen. Problemet är bara att i vänsterfilen kommer samtidigt en bil i 70 km/h och föraren kanske inte ens ser bussen förrän den plötsligt kör ut 25-30 meter framför...

Som passagerare hajar man till rätt ordentligt när man förstrött tittar ut genom sidorutan och det rakt emot en kommer en bromsande bil med fyra personer som skriker rakt ut i panik. :shock:
Jag kan inte svara för bussföraren här annat än att det är han/hon som är den som har den bästa överblicken av trafiksituationen vilket däremot oftast inte kan sägas om en trafikant ombord. I detta hypotetiska scenario så ser jag däremot två fel här som i så fall bilföraren i vänsterfilen gör sig skyldig till.

Dels är det bara 50 km/h som är tillåten hastighet på platsen (detta då korsningen med Björnnäsvägen passerats). Dels måste man som fordonsförare ha bättre uppsikt än enbart cirka fem gånger sitt fordons längd. 25-30 meter är även långtifrån bilens egen stoppsträcka vid en hastighet på 70 km/h. En normal tumregel säger att man åtminstone ska kunna överblicka just stoppsträckan. Annars ska man helst se längre fram än så, förslagsvis en sisådär 300 meter framåt. :wink: :mrgreen:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Coppas skrev:
NerdBoy skrev:

Bild

Jag kan inte svara för bussföraren här annat än att det är han/hon som är den som har den bästa överblicken av trafiksituationen vilket däremot oftast inte kan sägas om en trafikant ombord. I detta hypotetiska scenario så ser jag däremot två fel här som i så fall bilföraren i vänsterfilen gör sig skyldig till.

Dels är det bara 50 km/h som är tillåten hastighet på platsen (detta då korsningen med Björnnäsvägen passerats). Dels måste man som fordonsförare ha bättre uppsikt än enbart cirka fem gånger sitt fordons längd. 25-30 meter är även långtifrån bilens egen stoppsträcka vid en hastighet på 70 km/h. En normal tumregel säger att man åtminstone ska kunna överblicka just stoppsträckan. Annars ska man helst se längre fram än så, förslagsvis en sisådär 300 meter framåt. :wink: :mrgreen:

Mvh // Nico
Men hur kan Stockholms stad/SL planera/bygga en bussfil så (Ursäkta utrycket) jävla puckat...
Bussfilen borde ju rimligtvis ha legat i höger körfält från Albano och vidare till Roslagstull...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Byggare Bob skrev:
Coppas skrev:
NerdBoy skrev:

---bilden bortklippt---

Mvh // Nico
Men hur kan Stockholms stad/SL planera/bygga en bussfil så (Ursäkta utrycket) jävla puckat...
Bussfilen borde ju rimligtvis ha legat i höger körfält från Albano och vidare till Roslagstull...
Bussfilen låg i höger körfält när jag åkte med 624:an från Bergsättravägen till Tekniska högskolan när jag var liten (innan 628 fanns). Tiden var sommar 1978 - sommar 1980. På den tiden gick "vår" tur med tre till fyra bussar. Som jag minns det (jag har skrivit om det förr, minns ej var) så kom "min" buss i stort sätt alltid sist in förbi Universitetet, men eftersom det var den enda bussen i den turen som körde i högerfil (= bussfil) så körde den förbi de andra två till tre bussarna som hade fastnat i bilkön. Så vid Roslagstull trängde sig "min" buss in bland bilarna och kom bra mycket tidigare än de andra till Tekniska högskolan.

Vad vill jag ha sagt med detta?
1) Jag åkte oftast med samma chaffis. Hon var cool.
2) Majoriteten av bussarna brydde sig inte om bussfilen när den låg till höger. De flesta körde redan då längst till vänster - av någon outgrundlig anledning. Var de rädda för att komma fel i rondellen?

Men jag håller med. Bussfil till höger i kombination med att bussförarna väljer att köra i bussfil vore nog det allra bästa.
Professionell tyckare
Skriv svar