Tunnelbaneförare och narkotika?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MemberTryout

Tunnelbaneförare och narkotika?

Inlägg av MemberTryout »

För några år sedan va det ett hett ämne i media om att många körde alkohol eller narkotikapåverkade för att orka med passen mm.

Är det fortfarande/händer sådant?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Finns säkert någon som jobbat som tutf (tunneltågförare)som haft problem med droger eller alkohol.Det har kanske någon gång under de år tunnelbanan funnits hänt att någon med alkohol eller drogproblem kört påverkad.Men det är säkerligen inget speciellt vanligt.
Desvärre är det så när en journalist får tag i en sådan uppgift så slås det upp på ett sätt som saknar proportioner till vad som kanske egentligen har hänt.
Vissa tidningar älskar att braska på med sådant.Speciellt när det gäller grupper som piloter,lokförare,bussförare,och i detta fallet en tutf.
Allt bara för att öka upplagan.
Visst har tutf ett tufft jobb(kanske det tuffaste av alla förarjobben på spår) men att behöva ta till droger för att klara av det,nej knappast.

tutf
Daniel

Inlägg av Daniel »

Dessutom drogtestar Connex sina förare. Vilket är superbra!
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Kränkande!
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ulf_ skrev:
Kränkande!
Hur så?

Som tutf accepterar jag slumpmässiga tester av oss (= mig) eftersom jag har en massa människors liv i mina händer när jag kör.

I de flesta jobben (exvis. butiksbiträden, kontorsråttor m.m.) finns det ingen anledning att drogtesta, men i just vårt jobb tycker jag det är helt berättigat.

Mvh Tim
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ulf_ skrev:
Kränkande!
Det vore kränkande för passagerarna om Connex, SJ, GS eller någon annan godtycklig entreprenör inte lät drogtesta sina förare.

Läs i övrigt TimK:s inlägg som är mycket vettigt.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Daniel

Inlägg av Daniel »

Ulf_ skrev:
Kränkande!

Att framföra ett fordon med ~1200 passagerare är ett arbete som kräver att föraren är skärpt och inte är påverkad av narkotika, alkohol eller mediciner med röd triangel. Jag tycker det är självklart att drogtesta personer som framför fordon med passagerare (även om jag själv fastnade i drogtestet med positivt utslag på morfin då jag hade ätit en fralla med vallmofrön innan till lunch samma dag :wink: Tack och lov godtogs min förklaring). Detsamma gäller yrkesofficerare, poliser och annan säkerhetsklassad personal.

Dessvärre får Försvarsmakten i dagsläget inte drogtesta värnpliktiga men det drev Värnpliktskongressen 2002 och röstade fram att värnpliktsrörelsen skulle tycka att drogtester borde införas. Det är en lång process men i min värld alldeles självklart. Problemet med att drogtesta värnpliktiga ligger i att det just är en plikt. Man har en plikt enligt lag att göra sin värnplikt som man eventuellt är uttagen till. Men att köra tunnelbana är ingen plikt, det är ingen som tvingar dit en. Är man missbrukare har man ingenting i förarbåset på en tunnelbana att göra.

För person som handskas med sprängämnen, skjutvapen och farliga fordon måste hans/hennes omgivning vara säker på att han/hon är opåverkad! Det samma gäller vid framförande av tunneltåg, tåg osv.

Att det skulle vara integritetskränkande kan jag personligen inte förstå om man ändå har rent mjöl i påsen. Vad är det då att jaga upp sig på? Jag tycker snarare att det är jätteskönt att min arbetsgivare vet att jag är drogfri och på det planet pålitlig och att jag vet att mina kollegor är drogfria. Människoliv är mer värt än en paranoid och en nerdrogads integritet.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

D Forsell Sthlm skrev:
-klipp-

Att det skulle vara integritetskränkande kan jag personligen inte förstå om man ändå har rent mjöl i påsen. Vad är det då att jaga upp sig på? Jag tycker snarare att det är jätteskönt att min arbetsgivare vet att jag är drogfri och på det planet pålitlig och att jag vet att mina kollegor är drogfria. Människoliv är mer värt än en paranoid och en nerdrogads integritet.
Här håller jag inte alls med dig, D.

I grund och botten är sådana tester kränkande, t.o.m. grovt kränkande. Jag accepterar denna kränkning eftersom jag är medveten om det ansvar som vilar på mig som tunneltågförare. Men jag tycker att alla i grunden har rätt att vara fria från sådana intrång i sina liv. Det faktum att du vid ett tillfälle var tvungen att förklara varför ditt test gav utslag för morfin tycker jag påvisar på ett ganska tydligt sätt varför sådana tester är kränkande: du var tvungen att förklara dig. Det borde du i princip aldrig behöva göra, om det inte finns någon annan anledning att tro att du sysslar med något otillbörligt, med undantag endast för sådana situationer där eventuellt drogmissbruk (inkl. alkoholmissbruk och användning av olämpliga lagliga mediciner) skulle kunna äventyra andras säkerhet.

Mvh Tim
Daniel

Inlägg av Daniel »

TimK skrev:
D Forsell Sthlm skrev:
-klipp-

Här håller jag inte alls med dig, D.

I grund och botten är sådana tester kränkande, t.o.m. grovt kränkande. Jag accepterar denna kränkning eftersom jag är medveten om det ansvar som vilar på mig som tunneltågförare. Men jag tycker att alla i grunden har rätt att vara fria från sådana intrång i sina liv. Det faktum att du vid ett tillfälle var tvungen att förklara varför ditt test gav utslag för morfin tycker jag påvisar på ett ganska tydligt sätt varför sådana tester är kränkande: du var tvungen att förklara dig. Det borde du i princip aldrig behöva göra, om det inte finns någon annan anledning att tro att du sysslar med något otillbörligt, med undantag endast för sådana situationer där eventuellt drogmissbruk (inkl. alkoholmissbruk och användning av olämpliga lagliga mediciner) skulle kunna äventyra andras säkerhet.

Mvh Tim

Att söka ett säkerhetsklassat jobb innebär vissa skyldigheter, till exempel att vara drogfri. Det är arbetsgivarens rättighet att göra ett drogtest på en person som han vill anställa om det är ett säkerhetsklassat jobb.

Jag förstår fortfarande inte det kränkande i det. HAR jag rent mjöl i påsen och gör ett drogtest som visar positivt utslag så är det uppenbart något fel i testet och något som kan förklaras. Inget att hetsa upp sig för med andra ord. Om man självmant söker sig till ett arbete som är säkerhetsklassat så måste man finna sig i att granskas.

Jag kan däremot förstå att det kan kallas kränkande för den som -är- missbrukare och blir tvingad att bli drogtestad (det vill man ju inte i det läget), men faktum är att han isåfall var medveten om det vid anställning att det skulle kunna ske.

Som sagt, jag tycker personligen det är jätteskönt att bli drogtestad så att min arbetsgivare vet var han har mig och mina kollegor.

Vad som däremot är kränkande är om min arbetsgivare skulle storma in i min lägenhet under min semester och tvinga av mig ett drogtest. Där har man isf inkräktat på min privata sfär. Men i tjänst framför man sin arbetsgivares fordon och handhar företagets materiel.

/Daniel
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Daniel,

Jag trodde att jag hade klargjort att jag höll med dig, men BARA när det gäller oss som har sådana jobb. Att du säger att du har svårt att förstå vad som är kränkande i drogtester ledde mig att tro att du tyckte det var OK att gå omkring och drogtesta folk lite hur som helst, oavsett, och det var nog inte det du menade.

Vill säga att det i mitt hemland USA är någorlunda vanligt med drogtester på arbetsplatser där säkerheten inte är en faktor, som t.ex. kontor, och det tycker jag är helt oacceptabelt.

Och jag tycker fortfarande att drogtester kränker folk, men jag håller med dig om att nyttan "övervinner" kränkningen i säkerhetsrelaterade jobb.

Mvh Tim
Daniel

Inlägg av Daniel »

TimK skrev:Daniel,

Jag trodde att jag hade klargjort att jag höll med dig, men BARA när det gäller oss som har sådana jobb. Att du säger att du har svårt att förstå vad som är kränkande i drogtester ledde mig att tro att du tyckte det var OK att gå omkring och drogtesta folk lite hur som helst, oavsett, och det var nog inte det du menade.

Vill säga att det i mitt hemland USA är någorlunda vanligt med drogtester på arbetsplatser där säkerheten inte är en faktor, som t.ex. kontor, och det tycker jag är helt oacceptabelt.

Och jag tycker fortfarande att drogtester kränker folk, men jag håller med dig om att nyttan "övervinner" kränkningen i säkerhetsrelaterade jobb.

Mvh Tim

Jag utvecklade mitt eget resonemang som svar. Självklart måste drogtestet ha sin motivation i själva arbetsuppgiften och de uppenbara riskerna det medför med drogmissbruk.

För att summera, som jag sa så vill jag inte ha Connex springandes hemma hos mig på semestern för att drogtesta mig, det vore integritetskränkande om något. Men på arbetsplatsen tycker jag det är skönt och är något jag gärna ställer upp på.

Men det är bra att vi förstår varandra. :)

/Daniel
Svend Christensen

Inlägg av Svend Christensen »

Lige en bemærkning!
For ca. 25 år siden besøgte jeg sporvejen i Novosibirsk. Der viste man stolt en meget fin lægeklinik frem, og forklarede, at "Her bliver samtlige ansatte alkoholtestet hver dag"! Det må åbenbart have været nødvendigt :shock:
På chefens kontor var et lille display på væggen. Der stod et tal. Displayet var forbundet med en kontakt i kontaktledningen ved udkørslen fra hal-området. Hver gang en sporvogn kørte ud lagdes automatisk en til tallet på displayet, og hver gang en vogn kørte ind, blev der trukket en fra.
Så kunne chefen se i sin plan, "Nu er klokken 16:49, og der skal være 234 vogne ude på linjerne fra denne hal, og der står 234 på displayet, så er alt i orden".
Hvorfor har I det display? Ville vi vide. Jo, for ellers kunne det ske, at en vognfører bare kørte vognen ned på et sidespor bag ved hallen, og gav sig til at drikke vodka!
Sådan var arbejdsdisciplinen altså i USSR
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Skriv svar