En sådan här tråd måste hållas vid liv med fler roliga händelser, så här kommer ytterligare ett sådant litet bidrag.
Det hände sig en gång för nu ett antal år sedan att jag åkte med röda linjen på tunnelbanan i Stockholm ut från stan söderut. Vi hade stannat vid Hornstull och skulle fortsätta mot Liljeholmen. Dörrarna stängdes och tåget började krypköra långsamt vidare.
Jag noterade att belysningen i tunneln var tänd. Plötsligt hörde jag ett galopperande ljud i makadamen vid spåret. Jag tänkte att nu är det något på språng här, så jag tittade ut genom fönstret och vad fick jag då se. Jo ett rådjur som galopperade fram bredvid spåret i full fart i riktning Liljeholmen. Det där var ju häftigt tänkte jag, så när det vilda djuret försvunnit ur mitt synfält så tittade jag inåt vagnen för att se om det var någon mer som uppfattat rådjuret. Men icke sa nicke. Alla satt som vanligt som Zombies och tittade framför sig med den där speciella frånvarande blicken folk har när de åker tunnelbana.
Det satt ju också en person mitt emot mig och jag var frestad att luta mig framåt och försiktigt fråga om vederbörande såg rådjuret utanför. Men eftersom platsen var tunneln mellan Hornstull och Liljeholmen, så tänkte jag att den personen hade nog trott att jag yrade, varför jag avstod.
Dagen efter fick jag se en artikel i tidningen där man skrev att ett vilsekommet rådjur hade hamnat i tunneln mellan Hornstull och Liljeholmen och sprang skärrat fram och tillbaka. Det var naturligtvis därför man hade tänt ljuset i tunneln och varnat förarna för detta, så att de körde långsamt den sträckan.
Nåväl, man hade på något sätt till slut bedövat det stackars rådjuret och släppt ut det i vildare natur (åtminstone vill jag minnas att det stod så i tidningen).
Jag gissar att det var både första och sista gången jag såg rådjur i Stockholms tunnelbana
Gunnar E