brandlarmen försvinner

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
adtranz

brandlarmen försvinner

Inlägg av adtranz »

har ni märkt att något fattas vid dörren nu för tiden på t-bane vagnarna(inte saltis)?brandlarmen är borta dessa försvan pga att många lekte och tog sönder glasen på de (misstänker att de försvan när c4 och c12 skrotades
AGR
Kontakt:

Brandlarm

Inlägg av AGR »

Brandlarm????
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Tror han syftar på nödöppnarna el. dyl.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Daniel S

Inlägg av Daniel S »

Det "adtranz" åsyftar är nog den elektriska nödöppnaren för dörrarna.

Nödöppnaren är numera pneumatisk/mekanisk på samtliga tunnelvagnar i trafik. Tidigare bestod den på vissa vagntyper av en strömställare som "tvångsmatade" EP-ventilen så att dörren öppnades; detta krävde att både batterispänning och tryckluft fanns för att dörren skulle öppnas.

Nuvarande nödöppnare består av ett vred som dels ställer om luftflödet så att dörren öppnas om tryckluft finns, dels lösgör spärren så att dörren går att öppna för hand om tryckluft skulle saknas.

Ombyggnaden utlöstes, tror jag, av tunnelbanebranden i Baku (i Azerbajdzjan) för några år sedan.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

En nödöppnare skall under alla omständigheter möjliggöra öppning av en dörr, den får inte vara beroende av annan kraftkälla.

Kort summering av standarden SS-EN (kommer inte ihåg vilket nummer).

/JAgr
Skriv svar