brandlarmen försvinner
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
brandlarmen försvinner
har ni märkt att något fattas vid dörren nu för tiden på t-bane vagnarna(inte saltis)?brandlarmen är borta dessa försvan pga att många lekte och tog sönder glasen på de (misstänker att de försvan när c4 och c12 skrotades
Brandlarm
Brandlarm????
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Tror han syftar på nödöppnarna el. dyl.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Det "adtranz" åsyftar är nog den elektriska nödöppnaren för dörrarna.
Nödöppnaren är numera pneumatisk/mekanisk på samtliga tunnelvagnar i trafik. Tidigare bestod den på vissa vagntyper av en strömställare som "tvångsmatade" EP-ventilen så att dörren öppnades; detta krävde att både batterispänning och tryckluft fanns för att dörren skulle öppnas.
Nuvarande nödöppnare består av ett vred som dels ställer om luftflödet så att dörren öppnas om tryckluft finns, dels lösgör spärren så att dörren går att öppna för hand om tryckluft skulle saknas.
Ombyggnaden utlöstes, tror jag, av tunnelbanebranden i Baku (i Azerbajdzjan) för några år sedan.
Nödöppnaren är numera pneumatisk/mekanisk på samtliga tunnelvagnar i trafik. Tidigare bestod den på vissa vagntyper av en strömställare som "tvångsmatade" EP-ventilen så att dörren öppnades; detta krävde att både batterispänning och tryckluft fanns för att dörren skulle öppnas.
Nuvarande nödöppnare består av ett vred som dels ställer om luftflödet så att dörren öppnas om tryckluft finns, dels lösgör spärren så att dörren går att öppna för hand om tryckluft skulle saknas.
Ombyggnaden utlöstes, tror jag, av tunnelbanebranden i Baku (i Azerbajdzjan) för några år sedan.