(anser det är lokaltrafikdiskussion)
Aftonbladet har en valhjälp på http://www.aftonbladet.se/val/stockholm.html
Intressant tycker jag att läsa raden Kollektivtrafik. De flesta partier verkar sakna visioner. Har bara viljan att utveckla redan befintliga system och infrastruktur. Med exempelvis nya fordon och spår på redan befintliga banor.
Underfrågan är ju "hur ska de utvecklas på bästa sätt". Att köpa mer fordon är inte värst utvecklande. Bara reinvesteringar. Var är visionerna?
Endast ett parti verkar ha visioner, har viljan att utveckla och bygga ut med nya system och spår.
Nå, läs själva å begrunda!
Valguide för Stockholmare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Valguide för Stockholmare
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Valguide för Stockholmare
bruse skrev:(anser det är lokaltrafikdiskussion)
Aftonbladet har en valhjälp på http://www.aftonbladet.se/val/stockholm.html
Intressant tycker jag att läsa raden Kollektivtrafik. De flesta partier verkar sakna visioner. Har bara viljan att utveckla redan befintliga system och infrastruktur. Med exempelvis nya fordon och spår på redan befintliga banor.
Underfrågan är ju "hur ska de utvecklas på bästa sätt". Att köpa mer fordon är inte värst utvecklande. Bara reinvesteringar. Var är visionerna?
Endast ett parti verkar ha visioner, har viljan att utveckla och bygga ut med nya system och spår.
Nå, läs själva å begrunda!
Det var en riktigt dålig redovisning av de olika partiernas poltik när det gäller kollektivtrafiken. Korta svar och att man i flera fall har frågat politiker som har annat än kollektivtrafik som huvudintresse leder knappast till något vidare resultat. Visionerna finns men kom inte fram här. Det ÄR fler partier än SP som t.ex. kan tänka sig spårvagnar i innerstaden. Faktum är att alla partier utom möjligen s (det sägs i ett annat inlägg i detta forum att de tycker spårvagn är farligt) i Stockholms stad förespråkar någon form av spårvagnsutbyggnad i innerstaden eller i vart fall vill utreda saken.
Flera partier har också andra idéer om en utvecklad kollektivtrafik t.ex föreslår åtminstone (v), (sp) och (kd) en utvecklad båttrafik.
Fler partier som förespråkar spårväg innerstaden
Saxat ur Folkpartiets kommunala handlingsprogram 2002
"Kollektivtrafikens konkurrenskraft måste stärkas genom nya satsningar. Tvärbanans succé visar vägen och dess utbyggnad i norr, mot Kista och Solna/Sundbyberg, måste påskyndas så som redan sker i söder till Hammarby sjöstad. De blå stombussarna har stora framkomlighetsproblem och komforten brister, i synnerhet för funktionshindrade. Moderna spårvagnar är bekväma, snabba och kapacitetsstarka, det är dags att dra nytta av det även i innerstaden. Kollektivfilerna längs Strandvägen är idag bland de få fungerande - ingen parkerar på spåren. Att förlänga Djurgårdslinjen till Centralen genom city vore ett sätt att testa vinsterna med ett nytt spårvägsnät. Även här kan man dra nytta av redan gjorda investeringar, hela 2/3 av linjen är redan klar. Även möjlighet till kollektivtrafik på vattnet ska beaktas som en lösning på trafikproblemen i Stockholm."
"Kollektivtrafikens konkurrenskraft måste stärkas genom nya satsningar. Tvärbanans succé visar vägen och dess utbyggnad i norr, mot Kista och Solna/Sundbyberg, måste påskyndas så som redan sker i söder till Hammarby sjöstad. De blå stombussarna har stora framkomlighetsproblem och komforten brister, i synnerhet för funktionshindrade. Moderna spårvagnar är bekväma, snabba och kapacitetsstarka, det är dags att dra nytta av det även i innerstaden. Kollektivfilerna längs Strandvägen är idag bland de få fungerande - ingen parkerar på spåren. Att förlänga Djurgårdslinjen till Centralen genom city vore ett sätt att testa vinsterna med ett nytt spårvägsnät. Även här kan man dra nytta av redan gjorda investeringar, hela 2/3 av linjen är redan klar. Även möjlighet till kollektivtrafik på vattnet ska beaktas som en lösning på trafikproblemen i Stockholm."
Folkpartiets tryckta program ser bra ut. Men vid den kollektivtrafikdebatt som kollektivtrafikantföreningen anordnade i Vasa real den 29 augusti gjorde partiets representant och ledamot i SL:s styrelse, Ulf Uebel, ett mycket defensivt intryck. Kontentan av hans inlägg under kvällen var att resurserna skall koncentreras på att vidmakthålla och rusta det som finns. Eventuella nysatsningar under den närmaste mandatperioden trodde han skulle bli mycket blygsamma om ens några.
mvh/ Jörgen G
mvh/ Jörgen G
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Även om Ulf Uebel står för omval så kommer han troligen inte få fortsätta som fp-representant i SL:s styrelse. Man anser att han har tappat stinget (något som jag ansera han aldrig haft, han har bara varit en oförstående taltratt för tjänstemännen på SL). MAn vill ha en mer självständig person. Tyvärr anser man att den jag anser vara mest lämplig inte är lämplig - trots att han är partiets bäst påläste vid sidan om mig (som tydligen är för bitsk för att anses som lämplig dvs jag överbevisar om bristerna hos partiledningens förslag för lätt oavsett vad de än föreslår).Jörgen Gustavsson skrev:Folkpartiets tryckta program ser bra ut. Men vid den kollektivtrafikdebatt som kollektivtrafikantföreningen anordnade i Vasa real den 29 augusti gjorde partiets representant och ledamot i SL:s styrelse, Ulf Uebel, ett mycket defensivt intryck. Kontentan av hans inlägg under kvällen var att resurserna skall koncentreras på att vidmakthålla och rusta det som finns. Eventuella nysatsningar under den närmaste mandatperioden trodde han skulle bli mycket blygsamma om ens några.
mvh/ Jörgen G

Vad gäller skrivningen i den kommunala handlingsprogrammet så skall det speciferas att det är Folkpartiet i Stockholms handlingsprogram. Ej Folkpartiet i länet och det är i länet/landstinget som besluten tas. Dessutom har länets partiledning sällan fäst någon större vikt vid handlingsprogrammen - bland annat för att de förändras och skrivs om under de beslutande medlemsmötena.
Partierna blir mer elitistiska tyvärr.
H / Christer
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.