Händelserik dag på gröna tuben.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Händelserik dag på gröna tuben.

Inlägg av Jonas »

Så var vi där igen. Något väldigt konstigt, kallas av vissa för snö, har ramlat ned från himlen. Mängden sträcker sig till ett några dm tjockt lager. Samma sak hände fkatiskt förra året - det vita damp ned.
Vad frambringar denna vita massa?
Jo - ingenting faktiskt. Väldigt mycket ingenting, bl.a. i form av inga tåg.
I tunnelbanan var det halvkaos, igen. Söder om stan så var en stor sträcka inställd. Enligt vad jag hört från en förare så var det samma fel som förra året: Taskig uppvärmning av strömskenan = isbildning = ingen kontakt = inga tåg = precis vad snön frambringar = ingenting.
Är det strömskenan som bökar igen?
Hur kommer det sig i så fall att det inte är fixat sedan förra året. Ett helt år har ju trots allt gått...

/Jonas - åkte ett märkligt tåg på hemvägen...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Man väntar väl på att växthuseffekten ska slå igenom på allvar. Så vi "slipper" vintern. :P
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Ja, tänk så varmt och skönt det skulle vara, kortbyxor hver dag
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

bruse skrev:Man väntar väl på att växthuseffekten ska slå igenom på allvar. Så vi "slipper" vintern. :P
Men det paradoxala är att tack vare/på grund av (bestäm själv), växthuseffekten så blir det kallare...
Varför?
Jo, atmosfären värms upp.
Då smälter isarna.
Is som smälter kräver enorma mängder energi.
Energin tas från den uppvärmda luften.
Luften kyls då av.
Temperaturen sjunker.

Jämför det med om du stoppar in en kastrull hett vatten i frysen för att frosta av. En del av isen smälter, det kyler av kastrullen med vattnet, temperaturen sjunker till fryspunkten igen, och åter så är det kallt i frysen. Först värms altså luften upp, för att sedan tina isen vilket kyler ned luften.

En liten spårändring, men ändå hör det kanske hot, eftersom NÄSTA vinter blir ännu jävligare. för lokaltrafiken. :-)

/Jonas.
Fredrik Klint

Inlägg av Fredrik Klint »

Vet inte vad bana 1 har gjort och inte har gjort men på tvåan så monterade man in strömskenevärmare på sträckan Bredäng-Sätra, kanske ytterliggare någon sträcka... Minns inte riktigt. Denna förhindrar is och snö att slå sig till ro på strömskenan varpå tågen drar bättre... Förra vintern gick det väldigt trögt på denna sträcka och det blixtrade som värsta fyrverkeriet om tåget när man körde på denna sträcka. Ettan som har väldigt många yttersträckor borde investera i detta om det inte redan är gjort.
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 16:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Daniel L skrev:Som någorlunda insatt, trafiken har fungerat mycket bra hittills. om man bortser från imorse. Strömskenevärme är monterad och genomgången sen förra året, dock på sträckan Blåsut-Farsta Strand fungerar den inte så jättebra på vissa avsnitt.
Varför har inte SL fixat detta då? Jo strömskenevärme och växelvärme element är inget som man går in på järnia och köper.
Snöröjning kostar enorma pengar, på Tub och Rb har det inatt varit 50 personer som har röjt snö, och då tillkommer personal för öjning på plf etc. Ett lag på Saltis och Lidingö vardera

Lidingöbanan - Inga rapporterade förseningar pga snö
Saltsjöbanan - Inga rapporterade förseningar pga snö
Roslagsbanan - Inga rapporterade förseningar pga snö
Tunnelbana 1 - Förseningar och stopp mellan Gup -Snk/Fas/Hag
Tunnelbana 2 - Inga rapporterade förseningar pga snö
Tunnelbana 3 - Inga rapporterade förseningar pga snö

Jag tycker att det är synd att folk har så höga förväntningar på Snöröjning (både gata och spår), men folk vill iunte vara med och betala för att det skall fungera :!:
Jag har inte höga förväntningar på snöröjningen, men:
* När 'vår' gata plogats i dag och i går, vilket brukar dröja flera dagar, så är det märkligt att tågen inte är avklarade.
* Här kommer några dm snö, och det blir halvkaos. Alla VET att det kommer snö varje år, och ibland mer än andra år, så varför finns inte beredskapen? "Oj - det snöar..."
* Tåg köps inte som inte klarar en normal vinter utan beckar ihop totalt. "Oj - kan det snöa och bli kallt här?"

Mycket som är märkligt.
Flygplatserna blir inte lika överraskade varje gång det kommer snö då de vet att snön kommer, så därför finns beredskap.
Att i tunnelbanan ha halvantika snöröjarvagnar anser inte jag vara att ha beredskap.

Vid tolvtiden i dag kan jag gå i god för att trafiken inte fungerade särskilt bra där jag åkte (T-Centralen-Islandstorget). Det var knöööökat med folk som inte fått tag på tåg. Vid Alviks vändbrygga stod två tåg och väntade så det jag åkte, slkutstation Alvik, fick, tursamt nog, ny destination vid just Alvik och kunde gå hela sträckan till Hässelby.
Rulltexterna med trafikinformation på informationsskyltarna lyste med sin frånvaro, som vanligt.
Den förare jag pratade med tyckte det var skandal att det strulade så även denna vinter.

Det är mycket som är knasigt, men att begära att få en fungerande tågtrafik vid endast ett par dm snö tycker inte jag är orimliga krav. Däremot om det skulle ramla ned en halvmeter eller mer på en eftermiddag, ja då förstår jag att det inte hinns med. Så var dock inte fallet nu, utan här kom det under loppet av ett par dagar, och vädergubbarna förvarande med sina snöflingor på kartorna.

/Jonas.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

InfraDanne skrev
Saltsjöbanan - Inga rapporterade förseningar pga snö
Jämför då med störningsinfon här på insidan
Nu gällande avvikelser

Saltsjöbanan Slussen-Saltsjöbaden/Solsidan Förseningar på som mest 15 minuter p.g.a. snön och is.
Inskrivet 03-02-05 08:02 Uppdaterat 03-02-05 14:27
Jonas skriver
Flygplatserna blir inte lika överraskade varje gång det kommer snö då de vet att snön kommer, så därför finns beredskap.
Var det inte just det man inte var i Köpenhamn "världens bästa flygplats Kastrup" :roll: och Stanstead nyligen? Dålig snöberedskap uppträder tyvärr ofta på platser där det inte är kortsiktigt ekonomiskt gynnsamt att ha en gberedskap, säga vad man vill om detta :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jonas skrev:Flygplatserna blir inte lika överraskade varje gång det kommer snö då de vet att snön kommer, så därför finns beredskap.
Att i tunnelbanan ha halvantika snöröjarvagnar anser inte jag vara att ha beredskap.
Vill du vara snäll och förklara för mig varför Landvetter var stängt under fem timmar häromdagen????

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=116564

/Tony
Senast redigerad av 2763 den onsdag 05 februari 2003 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 16:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

TonyM skrev:
Jonas skrev:Flygplatserna blir inte lika överraskade varje gång det kommer snö då de vet att snön kommer, så därför finns beredskap.
Vill du vara snäll och förklara för mig varför Landvetter var stängt under fem timmar häromdagen????

/Tony
Dålig sikt, stark blåst samt enorma mängder snö som som blåste in på banan. Tänk på att det är stora oskyddade ytor det handlar om. En flygplats blåser det i princip kroniskt på, och dessutom värre än i bebyggelse. Stora ytor snö samt kraftig blåst är då hopplöst.
Ja, det kunde ha gått att landa plan, men säkerheten medger inte detta.
Måste finnas marginaler för bromsverkan, sikt, e.t.c.
Även ett tunt lager, på några mm, av snö kan vara förödande för säkerheten, även fast planen klarar av det.

/Jonas.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jonas skrev:
TonyM skrev:

/Tony
Dålig sikt, stark blåst samt enorma mängder snö som som blåste in på banan. Tänk på att det är stora oskyddade ytor det handlar om. En flygplats blåser det i princip kroniskt på, och dessutom värre än i bebyggelse. Stora ytor snö samt kraftig blåst är då hopplöst.
Även ett tunt lager, på några mm, av snö kan vara förödande för säkerheten, även fast planen klarar av det.

/Jonas.
Vilket är exakt samma anledning som just nu drabbar den stockholmska kollektivtrafiken (samt givetvis övrig trafik)

Stora öppna ytor är nästan lättare att skydda än bebyggda - eftersom vindarna får tvära kast mot byggnader - det blåser hårdare på vissa ställen än på andra och där det inte blåser hamnar snön. En öppen yta är lättare att röja.

Dessutom är det så att när det blåser och snöar så kvittar det om så hela Stockholms befolkning kallas in till snöberedskap - det går inte att hålla rent ändå.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Daniel L skrev:50 man som snöröjer ÄR att ha beredskap.
Visst kan SL hyra 5783 st gubbar till men då finns det inga pengar kvar att köra tåg för sen, felet ligger inte hos SL utan hos Politikerna som bestämmer, jag kan gå i god för att snöberedskapen är den bästa i år sen flera år tillbaka.

Det handlar inte om 10 cm eller 50 cm snö, i samband med starka vindar är det nästan stört omöjligt att hålla alla anläggningar helt snö /isfria.
Varför inte ta det lite lugnare och hyra in säg 100 gubbar till vid dessa 'oväder' som tydligen SL kallar det? Och se till att de tekniska hjälpmedlen fungerar såsom snöröjare, växlar med värme samt strömskenor med värme.
Ok, det kanske pågår upprustning, men det borde man tänkt på tidigare.
Tunnelbanan har haft 50 år på sig att få igång fungerande värmare i växlar och på strömskenor, och ändå fungerar det inte. Ja, brist på underhåll i många fall, men frågan är varför? Varma vindrar då man inte ansett sig behöva detta?

Ja, det kostar pengar att hyra in extra folk, men vad kostar det inte i förlorad inkomst, reseersättning samt tappat förtroende när det blir dessa strul?
Jag tror dig när du säger att beredskapen är den bästa på många år, men det betyder egentligen bara att det är en gubbe som skottar jämfört med tidigare 0 gubbar om man skall vara krass.
Att, efter förra årets strul, läsa att banverket, eller vilka det nu var, införskaffat x antal spadar, x antral växelborsta e.t.c. för att vara förberedd på nästa vinter - ja, det är skrämmande. Det skall ju självklart finnas till varje vinter.
Ungefär som att du skulle skaffa en spade nu i vår för att vara beredd om det kommer snö nästa år. Fast så tänker du inte, eftersom du vet att det kommer snö varje år, och du vet att det är bra att ha ett visst antal spadar av en viss sort.

Vems felet än är - SL:s, politikernas, banverkets e.t.c. och när felet än begicks, nu, för tio år sedan, för 30 år sedan, e.t.c. så är det likväl dåligt.

Hur fungerar det i norra delen av sverige, där blåst och stora mängder snö är än mer vanligt?
/Jonas..
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Stod i Metro idag, en ekonom som räknat på det. För varje stopp eller försening på 15 minuter i tunnelbanan, förlorar "samhället" 20 miljoner kronor!

Då kan ni räkna ut vad dessa flera timamrs stopp kostar!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

TonyM skrev:
Jonas skrev:
TonyM skrev: Vill du vara snäll och förklara för mig varför Landvetter var stängt under fem timmar häromdagen????

/Tony

/Jonas.
Vilket är exakt samma anledning som just nu drabbar den stockholmska kollektivtrafiken (samt givetvis övrig trafik)

Stora öppna ytor är nästan lättare att skydda än bebyggda - eftersom vindarna får tvära kast mot byggnader - det blåser hårdare på vissa ställen än på andra och där det inte blåser hamnar snön. En öppen yta är lättare att röja.

Dessutom är det så att när det blåser och snöar så kvittar det om så hela Stockholms befolkning kallas in till snöberedskap - det går inte att hålla rent ändå.

/Tony
Men har man värme i strömskenorna som fungerar så tappar man inte kontakten på den delen, vilket tydligen var ett problem även i år: Isbildning på strömskenan.
Skillnaden flyg mot lokaltrafiken är att dålig sikt inte är ett speciellt stort hinder här. Och att det ligger lite snö på spåren gör inte nämnvärt till det heller, mot flyget som får problem redan vid minimala mängder snö, om så bara några mm. Dessa mm som blåser in på fem sekunder efter att man borstat rent.Största problemet tror jag är just detta eftersatta underhåll som i tid och otid gör sig påmind.

/Jonas - berömmar ändå de som slitit med att försöka få allt att fungera.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Daniel L skrev:... Strömskenevärme är monterad och genomgången sen förra året, dock på sträckan Blåsut-Farsta Strand fungerar den inte så jättebra på vissa avsnitt.
Varför har inte SL fixat detta då? Jo strömskenevärme och växelvärme element är inget som man går in på järnia och köper.

...

Jag tycker att det är synd att folk har så höga förväntningar på Snöröjning (både gata och spår), men folk vill iunte vara med och betala för att det skall fungera :!:
Påståendena ovan är milt sagt trams.

Det som inte kan köpas över disk hos Järnia måste man naturligtvis fixa innan det är försent. Brukar kallas för planering.

Och vem säger att folk inte vill betala för att det ska fungera? Inblandande -- SL, Connex, Banproduktion m fl -- har talat om vad det kostar och mig veterligen har ingen prutat på betalningen. Nej, detta är inte en fråga om att ingen vill betala. Det är minst lika mycket en fråga om organisationer som inte är kapabla att leverera.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jonas skrev: Att i tunnelbanan ha halvantika snöröjarvagnar anser inte jag vara att ha beredskap.
Ofte virker det for meg som om det er gamle vogner som best takler snørydding.....

Det som jeg har opplevd som problemt i Oslo er at snø blir trukket inn i viftene til kjøre / bremsemotstandene, slik at disse stopper og da blir disse motstandene overoppheta!

Andreas
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 16:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
adtranz

Inlägg av adtranz »

det här med snöröjningen är ett alvarligt problem åkte mellan hallunda och norsborg och fick se att hela strömskenan på spår 2 nästan inte syntes på grund av snö
Ragnar T

Resurser för snöröjning

Inlägg av Ragnar T »

Hallå alla vinterdiggare!

Nu handlar replikskiftet om hur mycket resurser för snöröjning som man egentligen bör ha. Och det kan man ju diskutera! För min egen del så går jag de 1 ½ kilometrarna till jobbet, så det var i huvudsak låga pulsningsväxeln på apostlahästarna som gällde. Inte på något ställe behövde jag begära att få trycka på P-knappen.

Nå, jag kom i sammanhanget att tänka på den total-logiska reguladetri, som man en gång i tiden drillades med i det gamla hederliga plugget på 50-talet. Lätt omformat till det dagsaktuella läget, så fick vi i uppdrag att medelst sådan oantastlig logik kasta oss över följande problem:

En snöskottare röjer 1 meter spår på en timme. Hur lång tid skulle det i stället ta för 3600 snöskottare att röja denna samma spårmeter? Svar: 1 sekund naturligtvis! Lätt som en plätt! Total-logiskt och fullständigt oantastligt som svar på frågan!

Nä, nu skall jag pulsa hem för att skotta fram kåken och bilen, sedan blir det en kopp rykande varmt gott kaffe! Men jag ger mig inte ut i vare sig bussar eller tåg. Därtill är självbevarelsedriften alldeles för stor denna nådens dag i februari 2003!

/Ruggige Ragge
(Insnöad för tillfället - eller kanske permanent?)
Skriv svar