Ett kärt ämmne... Dörrarna på C20!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
EarthWorm

Ett kärt ämmne... Dörrarna på C20!

Inlägg av EarthWorm »

Tjo alla glada!

Jag har av en vänlig förare blivit informerad om följande som kanske inte alla vet:
Anledningen till att dörrarna inte går upp direkt när föraren trycker på Öppna knappen beror på att vagnarna har (individuella) sensorer på hjulboggierna som känner av om hjulen är i rörelse. Dessa sensorer är inte fullt injusterade ännu och det innebär att de känner av t.ex. om folk rör på sig inne i vagnen och indikerar att vagnen inte står stilla, men som uppmärksamma kanske upptäckt så börjar vissa tåg bli injusterade och öppnar riktigt snabbt. Jag lämnade förslag till föraren att det borde tas ett medelvärde av samtliga hjulsensorer, då berättade han även att operativsystemet som styr själva vagndatorn bygger på Win3.11. Då blev jag lite skraj :o Som tur är är det bara datorn i manöver hytterna som är det, de enskilda sensor och styrenheterna är modulbygda och oberoende av varandra.

/EW
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Re: Ett kärt ämmne... Dörrarna på C20!

Inlägg av Jonas »

EarthWorm skrev:Tjo alla glada!

Jag har av en vänlig förare blivit informerad om följande som kanske inte alla vet:
Anledningen till att dörrarna inte går upp direkt när föraren trycker på Öppna knappen beror på att vagnarna har (individuella) sensorer på hjulboggierna som känner av om hjulen är i rörelse. Dessa sensorer är inte fullt injusterade ännu och det innebär att de känner av t.ex. om folk rör på sig inne i vagnen och indikerar att vagnen inte står stilla, men som uppmärksamma kanske upptäckt så börjar vissa tåg bli injusterade och öppnar riktigt snabbt. Jag lämnade förslag till föraren att det borde tas ett medelvärde av samtliga hjulsensorer, då berättade han även att operativsystemet som styr själva vagndatorn bygger på Win3.11. Då blev jag lite skraj :o Som tur är är det bara datorn i manöver hytterna som är det, de enskilda sensor och styrenheterna är modulbygda och oberoende av varandra.

/EW
Det är ju tur i jösse namn att det i så fall inte är baserat på Windows 95, 98, e.t.c.
DOS är klart mycket mer stabilt än Windows xx

Apropå datorerna i C20:
Har noterat att det alltid verkar vara någon form av triangel synlig på skärmen. Vad betyder denna triangel?

/Jonas.

PS Win 3.x är INTE ett operativsystem som så många tror, utan endast ett skal till DOS. DS
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Windows-datorn man ser i hytten är bara en dator för att föraren skall kunna sköta vissa funktioner i vagnen och visa hur den mår. Vad jag förstår så finns det inte säkerhetsrelaterade funktioner i denna. Därför anser jag att det inte är fel att använda ett system som redan finns istället för att uppfinna ett nytt ägg och en ny höna igen.

Fast nog tycker jag att dom borde kunnat skriva ett bättre program för den där stackars datorn. Nuvarande program är ganska segt.
AGR
Kontakt:

Dörrar C20

Inlägg av AGR »

Angående långsam dörröppning på C20 så finns det en avkännare som kontrollerar att tåget står still. Men den fungerar inte som Ertvorm skriver. Främsta orsaken till "långsam" dörröppning är att på bana 2+3 så måste föraren öppna genom att trycka på "permissiv dörröppning" vid varje station. På bana 1 så finns en del stationer ex:Gullmarsplan s-ut på linje 19 där permissivdörröppning måste användas.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Daniel S

Inlägg av Daniel S »

Till yttermera visso är ATC-vagnarna (2165-2199) mycket "känsligare" såtillvida att tåget måste ha stått still någon sekund innan man trycker på dörrpermissivknappen. Om man har en sådan vagn som ledarvagn och är "för snabb" så händer ingenting, och så får man börja om från början. Dessa vagnar är en smula tålamodsprövande av denna anledning.

På övriga vagnar (med nya hyttsignalsystemet) går det mycket smidigare att öppna dörrarna, även vid ATC-körning.
Skriv svar