Bok: Tunnelbanemysteriet

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Bok: Tunnelbanemysteriet

Inlägg av Reimersholme71 »

Jag hittade efter lite letande ett exemplar av Sivar Ahlruds Tunnelbanemysteriet i B Wahlströms serie ungdomsböcker med grön rygg. Jag fick 6 böcker för en tjuga, varav Tunnelbanemysteriet var en.

Boken ingår i Sivar Ahlruds serie Tvillingdetektiverna, om två tvillingar från Vindsele som hälsar på sin kusin Hubbe i Stockholm stup i kvarten. De lyckas alltid lösa fallet, men lyckas inte bli äldre - de är lika gamla vid tunnelbanans öppnande som vid Högertrafikomläggningen (i Dubbeldäckarmysteriet där en av huvudpersonerna är en dubbeldäckad buss i Stocholm).

I Tunnelbanemysteriet åker pojkarna spårvagn på Norrmalmstorg och rör sig på Odenplans T-banestation på den tiden då Kungsgatan var slutstation för T-banan. Försvarsarbetena för avgreningen norrut från Odenplan spelar en stor roll i boken vilket gör den kul att läsa för en spårtrafikdiggare, oavsett ålder. Men Ahlruds fascination med bilar och osannolika överlevanden från bilkrascher i 140 km/h kanske är lite väl fantasifullt för vuxna?

Martin
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Bok: Tunnelbanemysteriet

Inlägg av Kantorn »

Reimersholme71 skrev:Jag hittade efter lite letande ett exemplar av Sivar Ahlruds Tunnelbanemysteriet i B Wahlströms serie ungdomsböcker med grön rygg. Jag fick 6 böcker för en tjuga, varav Tunnelbanemysteriet var en.

Boken ingår i Sivar Ahlruds serie Tvillingdetektiverna, om två tvillingar från Vindsele som hälsar på sin kusin Hubbe i Stockholm stup i kvarten. De lyckas alltid lösa fallet, men lyckas inte bli äldre - de är lika gamla vid tunnelbanans öppnande som vid Högertrafikomläggningen (i Dubbeldäckarmysteriet där en av huvudpersonerna är en dubbeldäckad buss i Stocholm).

I Tunnelbanemysteriet åker pojkarna spårvagn på Norrmalmstorg och rör sig på Odenplans T-banestation på den tiden då Kungsgatan var slutstation för T-banan. Försvarsarbetena för avgreningen norrut från Odenplan spelar en stor roll i boken vilket gör den kul att läsa för en spårtrafikdiggare, oavsett ålder. Men Ahlruds fascination med bilar och osannolika överlevanden från bilkrascher i 140 km/h kanske är lite väl fantasifullt för vuxna?

Martin
Bara att gratulera! Boken är synnerligen diggabel. Sid Roland Rommerud och Ivar Ahlstedt (tillsammans Sivar Ahlrud) verkar i dubbel bemärkelse vara tvillingsjälar. Deras böcker är att rekommendera om man vill ha en nostalgikick från Stockholm "back then".

Det var f ö där jag fick kännedom om "tunnelstumpen". Jag bodde i Bromma och gick i skola nära Odenplan, så T-stationen därstädes var rikligen frekventerad. Klart att jag var tvungen att kolla.

Tågmysteriet är en annan bok med lite anknytning till detta forums tema, förutom det faktum att tvillingarna (och även Hubbe - f'låt Hubert) begagnar sig av bussar och spårvagnar då och då i många av böckerna.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Kantorn skrev:Bara att gratulera! Boken är synnerligen diggabel. Sid Roland Rommerud och Ivar Ahlstedt (tillsammans Sivar Ahlrud) verkar i dubbel bemärkelse vara tvillingsjälar. Deras böcker är att rekommendera om man vill ha en nostalgikick från Stockholm "back then".
Det diggablaste är omslaget. Jag fick reda på att boken existerade genom ett nostalgi-vykort med originalomslaget på. :D

Om jag inte förstått copyrightinformationen helt fel i en del av böckerna så är de två en och samme författare! Kan någon bekräfta eller vederlägga? :?:

M
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Åh, tvillingdäckarna läste jag nästan alla av.
Det finns någon som heter dubbeldäckarmysteriet tror jag, med en Leyland på onslaget.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

bruse skrev:Åh, tvillingdäckarna läste jag nästan alla av.
Det finns någon som heter dubbeldäckarmysteriet tror jag, med en Leyland på onslaget.
Visst finns det det. Den har jag också inhandlat (lite dyrare, 10 spänn styck) men ännu inte läst ut. Den börjar med högertrafikomläggningsförberedelser och uppgrävd innerstad i alla fall.

M
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Reimersholme71 skrev:Om jag inte förstått copyrightinformationen helt fel i en del av böckerna så är de två en och samme författare! Kan någon bekräfta eller vederlägga? :?:
Nej, de två var verkligen olika personer. Vad gäller pseudonymen Sivar Ahlrud så användes den först av Ahlstedt och Rommerud i samarbete, därefter av enbart Rommerud efter Ahlstedts bortgång. När även Rommerud gått bort användes pseudonymen av tre olika författare som skrev sammanlagt fyra böcker som kom ut i början av 80-talet.

En av de första böckerna jag läste när jag var liten var förresten "Lille Pip seglar ut" av Rommerud under pseudonymen Sid Roland. :)
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

En annan bok som definitivt är värd att läsa är Mysteriet i tunnelbanan av Maria Wiberg. Trots att det är en barnbok är det faktiskt en av dom bättre böcker jag läst på mycket länge. Ovanligt mycket tunnelbana, ovanligt mycket "mystik" (För att vara en barnbok) och ovanligt bra.
Skriv svar