S27 släp fra Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
S27 släp fra Göteborg
Hei!
Det har kommet til meg at en av de 10 S27 tilhengerne som ble solgt til Oslo i perioden 1978-1986 skal ha vært museumsvogn i Göteborg FØR den kom til Oslo:
Trenger noen litt drahjelp, så har jeg plukket ut to lenker fra vagnhallen:
ST89 (S27) i Oslo
S27 i Göteborg
Andreas
Det har kommet til meg at en av de 10 S27 tilhengerne som ble solgt til Oslo i perioden 1978-1986 skal ha vært museumsvogn i Göteborg FØR den kom til Oslo:
Trenger noen litt drahjelp, så har jeg plukket ut to lenker fra vagnhallen:
ST89 (S27) i Oslo
S27 i Göteborg
Andreas
Re: S27 släp fra Göteborg
Sorry Andy.
De vagnar som for till Oslo för att bli TBG/ST89 (?) hade inte varit museivagnar innan.
Däremot gick en skrotfärdig S27:a upp i syfte att få uppleva en sotdöd som reservdelslager.
Bevarade S27:or i Göteborg är 423 och 448, varav 448 är placerad på Skjoldenæsholm i egenskap av OS TBG 589.
/Tony
De vagnar som for till Oslo för att bli TBG/ST89 (?) hade inte varit museivagnar innan.
Däremot gick en skrotfärdig S27:a upp i syfte att få uppleva en sotdöd som reservdelslager.
Bevarade S27:or i Göteborg är 423 och 448, varav 448 är placerad på Skjoldenæsholm i egenskap av OS TBG 589.
/Tony
Andy skrev:Hei!
Det har kommet til meg at en av de 10 S27 tilhengerne som ble solgt til Oslo i perioden 1978-1986 skal ha vært museumsvogn i Göteborg FØR den kom til Oslo:
Trenger noen litt drahjelp, så har jeg plukket ut to lenker fra vagnhallen:
ST89 (S27) i Oslo
S27 i Göteborg
Andreas
Med reservation för tyckfel.
Vi har väl egentligen 425 också, men dess framtidsutsikter är väl minst sagt osäkra... Fungerar nu som ett list-igt snickeriförråd.
Det har pratas om att denna eventuellt, kanske, möjligtvis kunde bli reservdelsvagn åt Sjöldnäsholmsvagnen...
Den sistnämnda är ju för övrigt en Göteborgsvagn i Oslofärger placerad i Danmark... Är det sådan som kallas för "Nordiskt samarbete"?
Bj.
Det har pratas om att denna eventuellt, kanske, möjligtvis kunde bli reservdelsvagn åt Sjöldnäsholmsvagnen...
Den sistnämnda är ju för övrigt en Göteborgsvagn i Oslofärger placerad i Danmark... Är det sådan som kallas för "Nordiskt samarbete"?
Bj.
Vadå jag dyster?
Det har ju varit en del GS vagnar i Oslo... jovisst.Yngve skrev:Det har vel vært Göteborgske museumsvogner i Oslo, vi lånte to M25'er en kort periode. Den ene var til byens store fortvilelse (eller glede??) en venstre vogn. Hvis jeg ikke husker veldig feil var begge vognene Angeredsvogner og allerede plukket ut som museumsvogner.
Y
En venstrevogn har det också varit, det var M25 582.
Denna gick med en högervagn akterkopplad på någon sträcka som saknar vändslinga. Vilken den andar M25:an var vet jag inte (621?).
Numera är 585 under återuppbyggnad inne i SSR´s vagnhall.
I går höll Tony M. på att montera detaljer på taket på den.
Även SSR´s museievagn 133

Bj.
Vadå jag dyster?
582
582an användes väl som vilken vagn 2 som helst, dvs överallt där M25 användes.
Användning på sträckor utan vändslinga ger dörrarna på fel sida i ena riktningen, så det tror jag inte på
Däremot kopplade man 2 högervagnar akter mot akter för körning på sådana, och då tog man förstås inte passagerare i vagn 2.
Så var det.
Användning på sträckor utan vändslinga ger dörrarna på fel sida i ena riktningen, så det tror jag inte på
Däremot kopplade man 2 högervagnar akter mot akter för körning på sådana, och då tog man förstås inte passagerare i vagn 2.
Så var det.
Re: 582
Ja så måste det ju ha varit, logiskt, vänster hands tumme sitter ju på högersidan av handen.Resenär skrev:582an användes väl som vilken vagn 2 som helst, dvs överallt där M25 användes.
Användning på sträckor utan vändslinga ger dörrarna på fel sida i ena riktningen, så det tror jag inte på
Däremot kopplade man 2 högervagnar akter mot akter för körning på sådana, och då tog man förstås inte passagerare i vagn 2.
Så var det.
Man kan ju då fråga sig varför i herrans namn man skickade en vänstervagn till Oslo... till ett land som dessutom aldrig haft vänstertrafik...
Jag är ju inte säker på om stolsraderna var vända i denna vagn, så då fick ju trikkresernärer i Kongens by kanske dessutom åka baklänges.
Och vad tänkte de då om Göteborg och GS.... ?
Bj.
Vadå jag dyster?
M25 i Oslo
De to siste M25-ene som kom til Oslo gikk begge kun som bakre vogn i tovogns tog. De gikk for øvrig i forskjellige kombinasjoner. Oslo-numre var:
GS 552 = OS 265
GS 582 = OS 264
"Kongens by" er for øvrig København, ikke Oslo.

GS 552 = OS 265
GS 582 = OS 264
"Kongens by" er for øvrig København, ikke Oslo.

Re: M25 i Oslo
Ursäkta!Roar skrev: "Kongens by" er for øvrig København, ikke Oslo.
Bj.
Vadå jag dyster?
Det kan leses om vognen her: http://web.ss.se/vagnhallen/vagn.asp?id=251Björn J. skrev:Det har pratas om att denna eventuellt, kanske, möjligtvis kunde bli reservdelsvagn åt Sjöldnäsholmsvagnen...
Den sistnämnda är ju för övrigt en Göteborgsvagn i Oslofärger placerad i Danmark... Är det sådan som kallas för "Nordiskt samarbete"?
Ble ikke vognen sendt til danmark fordi det ikke var plass til den i Gårda hallen?
Etter det jeg veit så ble vognen lånt ut for 10 år, og det vil si at den kan være i danmark i 8 år til!
Noen planer for vognen etter dette?
Vognen var leid inn på grunn av vognmangel i Oslo etter at alle Oslos HØKA vogner ble skrotet, sammen med 552Björn J skrev:Ja så måste det ju ha varit, logiskt, vänster hands tumme sitter ju på högersidan av handen.
Man kan ju då fråga sig varför i herrans namn man skickade en vänstervagn till Oslo... till ett land som dessutom aldrig haft vänstertrafik...
Jag är ju inte säker på om stolsraderna var vända i denna vagn, så då fick ju trikkresernärer i Kongens by kanske dessutom åka baklänges.
Och vad tänkte de då om Göteborg och GS.... ?
Det gikk jo baklengs, og hadde dermed dørene på riktig side!
Det var vist en ordre på verkstedet på Grefsen at det kun skulle brukes orginaldeler hvis noe på vognene gikk i stykker.
Regner ikke med at vognene fikk vekselstyring og radio for Oslo bruken, og dermed kunne de ikke gå som førende vogner!
Vognene gikk vell kun et meget fåtal ganger koblet sammen med hverandre, og jeg veit at den absolutt siste turen i Oslo, så gikk de sammenkoblet, og snudde på overkjøringssporet på Rådhusplassen, og gikk da med 264! først i toget tilbake til Grefsen, dette var vistnok personer fra göteborg som kjørte denen turen for å sjekke at alt var i Orden før vognene kom tilbake til Göte!
Andreas