Spårvagn i Helsingfors
Postat: måndag 17 april 2006 14:45
Man får lite sån där öststatskänsla av bilden. Men inte allt för stor känsla.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
När C20 levererades så kördes ju dom på tvärbanans spår, det är ju en stor fördelCoollife skrev: Kan någon förklara fördelarna med att ha normalspår på spårvagnsspår.
Spårvagnarna i Helsingfors kör på meterspår, dvs 1000mm.Coollife skrev:
Det jag klurade på är spårvidden. Det verkade vara typ 891 mm men jag är inte säker (kändes något smalare).
Bästa Jonas har du tullat på skattefria ransonen? Vagnsnummert är ju 81Bobjörk skrev:
Man får lite sån där öststatskänsla av bilden. Men inte allt för stor känsla.
Vår och höst, trist och grått. Grå arkitektur döljs om sommaren av grönska och på vintern av snön. Betongförorterna lär dessutom vara en fransk gåva till forna sovjet. Tyvärr har betongfasaderna importerats till Norden också. Byggnaden till höger bakom träden tror jag är ett hostell. Om det vore ett femstjärnigt hotell, då vore fasaden inte så spartansk, antar jag.Bobjörk skrev:Man får lite sån där öststatskänsla av bilden. Men inte allt för stor känsla.
Dagen efter brukar man ha darra, krabbis, morkis (kärt barn har många namn). Förkortningen av namnet på spårvägsbolaget är också fel. Antingen är den HKL (på finska) eller HST (på svenska). HKT är inte ens mumindalska.17AGR skrev: Bästa Jonas har du tullat på skattefria ransonen? Vagnsnummert är ju 81
Ingen större skillnad. En smalare spårvidd innebär inte automatiskt snävare kurvor. Flera faktorer bidrar till hur snävt kurvor kan byggas. Konstruktionen av boggierna är en faktor. Jag tycker mej ha sett en bild på en A29, som provkördes på ett spår utanför en vagnshall i Stockholm. Spåret hade en snäv kurva och A29:n klarade inte av den.Coollife skrev:Well, ang normalspår, jag kan förstå att det finns fördelar ur en standardiserad synvinkel. Samtidigt får man en känsla att smalspår passar bättre in i stadsmiljö. Det ser bättre ut. Dessutom kanske kurvorna t o m går att göra snävare.
Därför; vad finns det för praktisk skillnad mellan normalspår och smalspår för spårvagnstrafik??