
Ny informationstavla i M28
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny informationstavla i M28
Jag åkte hem med M28 704 idag. Den har fått en ny destinationsskylt invändigt. En snygg liten elektronisk sak som jag gissar skall visa nästa hållplats. Mycket tydlig grön enradig text. Tyvärr visade den ännu bara någon "paustext" men stannar-skylten var i bruk. Mycket prydligt! Och mycket snyggare än motsvarande i M31. 

Fyndigt nog visade den texten Blank när jag såg den förra veckan. Nästan på samma nivå som de norsktillverkade bussarna som fick texten Tom rad i skyltskåpet.
Verkligen nätt och snygg. Ersätter nummerskylten. Nackdelen jämfört med M31ornas är att den troligtvis inte kan visa mer än nästa hållplats. Destination och efterföljande hållplats får nog ge vika. De är dock bonusinformation, som absolut inte är nödvändig.
För att spåra ur lite. Skyltsystemet i M31 måste ha kostat en hel del och det är lite tråkigt att det inte verkar utnyttjas till max. Långa namn kapas av istället för att skylten bara matas med rätt längd. Gäller t.ex. Sahlgrenska via Korsvägen, som blir något i stil med Sahlgrenska via Korsvä. Bevisligen finns en funktion för rullande text. Används t.ex. vid ändhållplatser. Vagnen fortsätter som linje 6 mot Kortedala etc. Har ni förresten hört den lustiga truddelutten som vissa vagnar spelar upp vid ändhållplatser?
Dessutom finns en fjärde rad som jag aldrig sett i bruk. Trodde i min enfald att den skulle utnyttjas för trafikantmeddelanden som sändes över någon sorts radiolänk. Kanske är teknik som inte finns. Synd ifall raden bara ska finnas och ta plats. Standardmodell på skylten måhända.
Sist men inte minst har skylten en alldeles för hög felprocent. På sidan av de grå (nyare) varianten sitter en svart knapp som knäppt nog verkar vara en on/off knapp. Antar det då det ofta kör runt vagnar med enstaka skyltar mörka. Mindre trevliga samhällselement drar sig nog inte för att trycka på knappen.
Inte sällan är skyltarna helt tokiga. Visar text, men helt galen sådan. Då är det ofta alla skyltar. En gång påtalade jag det för föraren, som med ett enkelt knapptryck verkade återställa systemet. Synd att föraren inte verkar uppdateras med vad skyltarna för tillfället visar. Inte ska resenärerna behöva se till att skyltarna funkar.
/Michael
Verkligen nätt och snygg. Ersätter nummerskylten. Nackdelen jämfört med M31ornas är att den troligtvis inte kan visa mer än nästa hållplats. Destination och efterföljande hållplats får nog ge vika. De är dock bonusinformation, som absolut inte är nödvändig.
För att spåra ur lite. Skyltsystemet i M31 måste ha kostat en hel del och det är lite tråkigt att det inte verkar utnyttjas till max. Långa namn kapas av istället för att skylten bara matas med rätt längd. Gäller t.ex. Sahlgrenska via Korsvägen, som blir något i stil med Sahlgrenska via Korsvä. Bevisligen finns en funktion för rullande text. Används t.ex. vid ändhållplatser. Vagnen fortsätter som linje 6 mot Kortedala etc. Har ni förresten hört den lustiga truddelutten som vissa vagnar spelar upp vid ändhållplatser?
Dessutom finns en fjärde rad som jag aldrig sett i bruk. Trodde i min enfald att den skulle utnyttjas för trafikantmeddelanden som sändes över någon sorts radiolänk. Kanske är teknik som inte finns. Synd ifall raden bara ska finnas och ta plats. Standardmodell på skylten måhända.
Sist men inte minst har skylten en alldeles för hög felprocent. På sidan av de grå (nyare) varianten sitter en svart knapp som knäppt nog verkar vara en on/off knapp. Antar det då det ofta kör runt vagnar med enstaka skyltar mörka. Mindre trevliga samhällselement drar sig nog inte för att trycka på knappen.
Inte sällan är skyltarna helt tokiga. Visar text, men helt galen sådan. Då är det ofta alla skyltar. En gång påtalade jag det för föraren, som med ett enkelt knapptryck verkade återställa systemet. Synd att föraren inte verkar uppdateras med vad skyltarna för tillfället visar. Inte ska resenärerna behöva se till att skyltarna funkar.
/Michael
Om de 4-radiga skyltarna kan det berättas en del om, men föjande kan kanske bidra med något.
Rad 1 Skall visa linjenummer och destination
Rad 2 Skall visa nästa hållplats
Rad 3 Skall visa följande hållplats
Rad 4 Skall visa "dynamisk" information.
Raderna 1, 2 och 3 visar i flera fall avsedd information.
Rad 4 Skall visa information om aktuella trafikstörningar/omläggningar och är tänkt att styras från i första hand GTIC (Göteborgs Trafik Informations Central), samma som pratar på de högalarutrustade hållplatserna, i andra hand trafikledningexp (TLX). Texten skall sändas via radio till vagnarna och kan inte genomföras innan det nya Tetraradiosystemet är i full drift. Den glada truddelutten skall markera att "viktigt meddelande" kommer på rad 4.
Hela skyltsystemet styrs av KomFramutrustningen i vagnen och det är Trafikkontoret som styr och ställer hur det skall fungera. För övrigt kan man notera att alla invändiga skyltar är utvecklade i Göteborg av GTIC.
/JAgr
Rad 1 Skall visa linjenummer och destination
Rad 2 Skall visa nästa hållplats
Rad 3 Skall visa följande hållplats
Rad 4 Skall visa "dynamisk" information.
Raderna 1, 2 och 3 visar i flera fall avsedd information.
Rad 4 Skall visa information om aktuella trafikstörningar/omläggningar och är tänkt att styras från i första hand GTIC (Göteborgs Trafik Informations Central), samma som pratar på de högalarutrustade hållplatserna, i andra hand trafikledningexp (TLX). Texten skall sändas via radio till vagnarna och kan inte genomföras innan det nya Tetraradiosystemet är i full drift. Den glada truddelutten skall markera att "viktigt meddelande" kommer på rad 4.
Hela skyltsystemet styrs av KomFramutrustningen i vagnen och det är Trafikkontoret som styr och ställer hur det skall fungera. För övrigt kan man notera att alla invändiga skyltar är utvecklade i Göteborg av GTIC.
/JAgr