Gratis kollektivtrafik inget alternativ
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Gratis kollektivtrafik inget alternativ
Sedan stadsbussarna i Örebro införde nolltaxa på kvällstid den 1 mars har antalet resenärer nästan fördubblats på kvällarna. Och problemen har ökat vecka för vecka. Den gångna helgen vandaliserades ett tiotal bussar. Bakom skadegörelsen står framför allt stora grupper av fulla ungdomar, skriver Nerikes Allehanda. Ungdomarna har tagit loss säten, kl-ttr- och rispat på säten och fönster, kissat och spillt mat och öl i bussarna. De har dessutom utsatt sig själva och andra för fara genom att öppna bussdörrarna under färd.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12232640.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12232640.asp
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Det här var väntat
Både Busslink, facket, länstrafiken och polisen i Örebro sa nej till fria resor. Även en stor del av oss invånare har sagt nej i dagspressen.
Jag åkte själv så sent som igår kväll till Universitetssjukhuset, och givetvis satt det ett par fyllon och skrek och stank fylla i hela bussen. Något som sällan har förekommit förut i stadsbussarna i Örebro. Och visst har kanske resandet ökat, men knappast av sådant folk som man vill träffa på bussen
Tillägg: I helgen var det 10 bussar som förstördes på ett eller annat sätt, och vad det kommer att kosta vet ingen. Men skicka notan till miljöpartiet, eftersom det är deras korkade idé!
Mikael
P.S. Som åter kryper in i tystnaden

Jag åkte själv så sent som igår kväll till Universitetssjukhuset, och givetvis satt det ett par fyllon och skrek och stank fylla i hela bussen. Något som sällan har förekommit förut i stadsbussarna i Örebro. Och visst har kanske resandet ökat, men knappast av sådant folk som man vill träffa på bussen

Tillägg: I helgen var det 10 bussar som förstördes på ett eller annat sätt, och vad det kommer att kosta vet ingen. Men skicka notan till miljöpartiet, eftersom det är deras korkade idé!
Mikael
P.S. Som åter kryper in i tystnaden

- Pwer med ölmagen
- Inlägg: 240
- Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39
Kan inte mer än instämma i den kommentaren.Mikael Karlsson skrev:Det här var väntat
"Gratis=inte värt någonting"
Undrar hur länge de kommer att fortsätta sucka om "Gratis kollektivtrafik". Liksom många andra lysande tankar är den blott en vacker dröm.

Det är nu många med mig som bara brinner för att säga:
- Vad var det vi sa!
Perra-Spårvagnsförare!
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
I helgen var det dags igen. Både fredagskväll och lördagskväll var det stökigt på stadsbussarna i Örebro, den här gången endast linje 12.
Det var folk som rökte i bussarna och förstörde på ett eller annat sätt. Slagsmål var det också på någon buss.
Försöket med fria resor upphör dock i maj månad
Det blev ett dyrt försök för Örebro kommun som nu tvingas ha vakter som övervakar bussarna.
Mikael
Det var folk som rökte i bussarna och förstörde på ett eller annat sätt. Slagsmål var det också på någon buss.
Försöket med fria resor upphör dock i maj månad

Mikael
Tja, när de ansvariga tänker med den kroppsdel de normalt sett sitter på så tenderar det ofta i att onödiga och dyra extrakostnader uppstår.Mikael Karlsson skrev:Det blev ett dyrt försök för Örebro kommun som nu tvingas ha vakter som övervakar bussarna.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Exakt. Det ska bli intressant att se hur den nya SL-taxan slår. Den tangerar ju nära noll den också. Vad kan man som resenär egentligen kräva för 20 kronor? Kan man klaga på en skitig, trasig, bucklig buss, dålig tidshållning, taskig passning vid byten, avstängda pendeltågsvagnar, fyllon i tunnelbanan? Ja, om man åker fem hållplatser, men inte vid en resa på flera mil. Då överstiger produktionskostnaden vida värdet av produkten.Coppas skrev:
Tja, när de ansvariga tänker med den kroppsdel de normalt sett sitter på så tenderar det ofta i att onödiga och dyra extrakostnader uppstår.![]()
Mvh // Nico
Jag tycker det är synd att trafikbolag nedvärderar sin egen insats på det här sättet. Det drabbar både resenärer, anställda och investerat kapital negativt.
/Cero
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Örebro är inte behov av fria resor, vi har redan idag låga biljettpriser. En biljett på stadsbussarna kostar 15 kronor och gäller i 3 timmar, med rabattkort blir det 12 kronor. Ett 30-dagarskort kostar 360 kronor.Lars Ödlund skrev:"Risken" är ju nu att de uppkomna kostnaderna måste täckas genom indragningar på annat håll inom trafiken, eller genom en prishöjning.
Gratis blir då kanske mindre gratis för de som betalar.
//Lasse
Så jämför man med andra län har vi låga kostnader att åka buss i stadstrafiken.
Mikael
Varför kan man inte klaga om man åker flera mil? Allt som du tar upp där är ju redan faktum även fast biljetterna inte blivit billigare än. Det kan ju knappast bli VÄRRE. Det enda jag tror kommer att hända är att de som sporadiskt plankar kommer att betala för sig istället. Sen kommer bussarna fortfarande vara skitiga, trasiga och buckliga och pendeltågen avstängda osv, precis som nu.Cero skrev:Kan man klaga på en skitig, trasig, bucklig buss, dålig tidshållning, taskig passning vid byten, avstängda pendeltågsvagnar, fyllon i tunnelbanan? Ja, om man åker fem hållplatser, men inte vid en resa på flera mil. Då överstiger produktionskostnaden vida värdet av produkten.
Vi betalar ju kollektivtrafiken med skatter också.. Om den däremot blev helt privat och bara finansierades med biljettintäkter skulle det ju behövas enormt höga priser för att hålla den fräsch. Men då skulle det ju bli en lyx och inte något för alla.
Det verkar som om en kampanj för nolltolerans vore på sin plats även i Örebro. I Helsingfors startade en dylik kampanj i helgen för en halvannan vecka sedan. 43 % av trafikanterna undviker att ta metron kvälls- och nattetid (speciellt under veckosluten). Orsaken är den ökande känslan av otrygghet. Otrygghetskänslan har ökat även bland trafikanterna på spårvagnarna och på lokaltågen, men andelen trafikanter, som undviker att åka kvällstid, är inte lika hög som i metron.
Kampanjen strävar till att öka säkerhetskänslan. Ungdomsgängen med sina "pussikalja" (ölflaskor i plastkassar) är nog den största faktorn till otrygghetskänslan. Därför är det inte förvånande att nolltoleransen gällande rökning och supandet ledde till att flera hundra personer utvisades ur tågen eller från stationerna. De som var så i gasen, så att de knappt kunde stå på sina egna ben, fick en skjuts till närmaste polisfinka. Ingen slängdes alltså ut i snödrivan i hopp om hypotermi.
Kampanjen omfattar även nolltolerans mot plankning. Normalt så finns inga biljettkontrollanter på spårvagnarna och i metron nattetid. Resultatet av det första veckoslutet under kampanjen var ett par hundra kontrollavgifter. Man förväntar sej att det tar flera veckor innan några resultat av kampanjen kan skönjas.
Piirka
---------------
Språklektion 221 i Mumindalen
jag far på vessan - jag går på toan
Kampanjen strävar till att öka säkerhetskänslan. Ungdomsgängen med sina "pussikalja" (ölflaskor i plastkassar) är nog den största faktorn till otrygghetskänslan. Därför är det inte förvånande att nolltoleransen gällande rökning och supandet ledde till att flera hundra personer utvisades ur tågen eller från stationerna. De som var så i gasen, så att de knappt kunde stå på sina egna ben, fick en skjuts till närmaste polisfinka. Ingen slängdes alltså ut i snödrivan i hopp om hypotermi.

Kampanjen omfattar även nolltolerans mot plankning. Normalt så finns inga biljettkontrollanter på spårvagnarna och i metron nattetid. Resultatet av det första veckoslutet under kampanjen var ett par hundra kontrollavgifter. Man förväntar sej att det tar flera veckor innan några resultat av kampanjen kan skönjas.
Lyx? Tvärtom. I de finländska (stora) städerna (förutom Helsingfors, Tammerfors och delvis Åbo) drivs kollektivtrafiken i privat regi. Biljettprisen subventioneras, men då gäller det månadskort (ca 46 euro, ca 430 kronor) på flera håll i landet. En enkelresa (i allmänhet max 6-9 km = 2,60 euro, ca 24 kronor) upplevs som dyr. Men att bussarna för den delen skulle vara lyxiga... ja kanske för 20 år sedan, då bussarna var nya. Men nu har de samma bussarna 15-20 år på nacken och är långt ifrån lyxiga.Choo Choo skrev: Vi betalar ju kollektivtrafiken med skatter också.. Om den däremot blev helt privat och bara finansierades med biljettintäkter skulle det ju behövas enormt höga priser för att hålla den fräsch. Men då skulle det ju bli en lyx och inte något för alla.
Piirka
---------------
Språklektion 221 i Mumindalen
jag far på vessan - jag går på toan
Läs en gång till. Jag skrev: om den blev helt privat skulle det krävas enormt höga priser _FÖR ATT HÅLLA DEN FRÄSCH_ och då skulle det bli en lyx och inte för alla.Piirka skrev:Lyx? Tvärtom. I de finländska (stora) städerna (förutom Helsingfors, Tammerfors och delvis Åbo) drivs kollektivtrafiken i privat regi. Biljettprisen subventioneras, men då gäller det månadskort (ca 46 euro, ca 430 kronor) på flera håll i landet. En enkelresa (i allmänhet max 6-9 km = 2,60 euro, ca 24 kronor) upplevs som dyr. Men att bussarna för den delen skulle vara lyxiga... ja kanske för 20 år sedan, då bussarna var nya. Men nu har de samma bussarna 15-20 år på nacken och är långt ifrån lyxiga.Choo Choo skrev: Vi betalar ju kollektivtrafiken med skatter också.. Om den däremot blev helt privat och bara finansierades med biljettintäkter skulle det ju behövas enormt höga priser för att hålla den fräsch. Men då skulle det ju bli en lyx och inte något för alla.
Jaak intte vörståår... Alltför låg sockerhalt i blodet måste ha satt stopp i hjärnan, men det är nu korrigerat (åtminstone sockerhalten - stoppet är jag inte säker på).Choo Choo skrev: Läs en gång till.

Jag kom att tänka på att sjabbigga bussar är ett problem främst bland de privata entreprenörerna här i landet. Med sjunkande antal trafikanter är firmorna tvungna att "hoppa över staketet, där det är lägst". Då sparar man bäst där det går. Varför städa bussen inuti varje vecka, då det räcker med vartannat år? Varför reparera en trasig stoppknapp, det finns ju andra närbelägna? Listan på sparåtgärder kan göras lång.
Har själv åkt med en buss, där flera av stoppknapparna var trasiga och busschauffören var halvdöv, så han inte hörde när vi ropade "stopp". Gissa om det var jättekul att traska tillbaka halvannan kilometer.
För ett antal år sedan vann (dags att ta fram biblarna, krucifixen, vitlöken, att korsa fingrarna osv...) ...Connex anbudet för en hel rad med busslinjer i Helsingforsregionen. Samtidigt hade bolaget förlorat i København, så varför inte bidra med nordiskt samarbete. Connex tog in en stor sats med lågentrébussar från Danmark. Connex fick estremt mycket ris för bussarna med öknamnet "Tanskandogi" (Grand Danois). De hade satts in i trafik på direkten efter Köpenhamn. Trots att danoiserna inte hade många år på nacken, så var de rejält sjabbiga. Trots att de så småningom piffades upp, ökade populariteten hos busstypen knappast alls hos oss.
Gratis kollektivtrafik är inte fungerande i våra stora nordiska städer. På mindre orter kan den vara fungerande. Mariehamn är ett exempel på detta. Flerdubbelt med trafikanter, nya bussar, staden sparar... alla är nöjda. I våra större städer är vårt beteende i kollektivtrafiken anonymt. Vem bryr sej om jag lyfter upp mina skitiga skor på sätet mittemot? Vem bryr sej om jag stinker piss? Vem bryr sej om jag drar ett bloss i värsta nikotinsuget? Det krävs nog en ordentlig förändring i attitydklimatet och i hur man beter sej bland medmänskor.
Piirka
---------------
Språklektion 222 i Mumindalen
fara illa - ruttna, mögla, surna