x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hur mycket den drar per år beror på hur mycket den körs. Någonstans mellan 50 000 km och 100 000 km är nog normalt. En M28 eller M29 drar ungefär 2,5 kWh per kilometer i genomsnitt över hela nätet. En M21 drog cirka en och en halv gång så mycket. En M31 vet jag inte, men gissar att den drar i stort sett det dubbla. Den är ju dubbelt så tung. En vagn på tvärbanan drar antagligen mindre eftersom man kan köra jämnare och har långt mellan stoppen.
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

I det här sammanhanget kan det vara intressant att notera hur stor skillnaden i koldioxidutsläpp är mellan buss och spårvagn.

En dieselbuss kommer 18 km på ett kilo koldioxid.

En eltåg (eller för all del en spårvagn) som drivs med grön el kommer hela 200 000 km på ett kilo koldioxid. Det är en förbättring med ofattbara en miljon procent!

Min gamla mattelärare sa en gång: "Men så många procent finns ju faktiskt inte!". I det här fallet verkar det göra det.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Skriv svar