Värsta ljud

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Daniel

Värsta ljud

Inlägg av Daniel »

Ja, fan vet egentligen om "Allmänt om lokaltrafik" är rätt forum, men men.. ah.. strunt samma.. :roll:

Jag råkade av en slump komma in på http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 03,00.html och såg till min stora fasa ett av alternativen på undersökningen lite längre ner i artikeln. Värsta ljudet man kan tänka sig, TUNNELBANA? Där finns även ett ljudklipp där man spelat in lite från när en C20 bromsar in. Finns det nåt skönare ljud? :evil:

Jisses, nåja.. bara 3.nånting% som röstade på tunnelbana ändå... men ändå.. skam på Aftonbladet.

Ha det bäst!
Tjingeling. 8)

Mvh Daniel F
Leif

Re: Värsta ljud

Inlägg av Leif »

Att höra en C20 bromsa in är ett av de otrevligare ljuden som finns. Bättre är det med de gamla tågen. :D

//Leif
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

I kategorin "lokaltrafikljud" måste ljudet från kuggdreven i kombination med det vinande ljudet från motorerna på en accelererande pedalvagn vara bland det stilfullaste.

Likadant är den underbara sången från en tvåaxlig vagn, särskillt 302 med tre meters axelavstånd, när denna passerar en innerkurva vid Drottningtorget eller på Södra Vägen och Engelbrektsgatan.

Även "bzzzz, byzzzz, zzzzy, zzszzth" etc från de något mer modernare M31:orna är ok.

De två förstnämnda vågar jag mig inte på att försöka skriva med bokstäver... Men kanske någon som gått på kurs hos Don Martin, han var/ är ju bra på att i "ord" beskriva ljudeffekter.

Pling!

Bj.
Vadå jag dyster?
Daniel Wohlin
Kontakt:

Korta luftsignaler...

Inlägg av Daniel Wohlin »

Strax efter c20 har bromsat in och dörrarna öppnats hörs det ett luft ljud som låter i stilen schhh-schhh, alltså två kort pysningar efter varandra, vad är det som händer när detta ljud hörs, påfyllning av lufttanken kanske?
Fredrik Klint

Psch-psch...

Inlägg av Fredrik Klint »

Vad som händer när tåget "pyser" efter att ha stannat och öppnat dörrarna är att tåget går ned på hållbroms. Detta innebär att tåget släpper en del av bromsarna (pysljudet). Varför? Jo, detta för att snabbare komma iväg efter dörrstängning och då föraren trycker på snabbstarten. Då behöver tåget inte släppa fullt så mycket broms för att kunna börja rulla iväg.
Det är lättare att förklara med Cx-vagnar som har ett lättare sätt att avläsa bromstrycket. Här hörs också ett pysljud efter att tåget stannat och öppnat dörrarna, tåget går från fullbroms (6kg) till hållbroms (ca 1,5kg). Detta för att, som sagt, komma iväg fortare efter att föraren tryckt på snabbstarten, tåget behöver bara släppa 1,5kg broms i st f 6kg.
Daniel Wohlin
Kontakt:

Fortsatta pysningar...

Inlägg av Daniel Wohlin »

När Cx-vagnar kommer fram till sin slutstation (har hört det bl.a. vid Kungsträdgården) så kommer det ett mycket kraftigt pys-ljud, vad är det? Föraren som slår till fullbroms för att kunna byta vagnsände?

Ett annat pys-ljud som jag också har lagt märke till är när föraren aktiverar hytten på C20 så kommer det ett pys-ljud i sammanhängande form, vad händer då?
Skriv svar