Sida 1 av 1
Försening på Tvärbanan!
Postat: måndag 20 januari 2003 16:58
av Ulrik Berggren
Så har det mycket ovanliga inträffat att en A32 fått problem.

Så här står det på Insidan

:
Tvärbanan Alvik-Sickla udde Förseningar på mellan 5-26 minuter efter tidigare stopp på grund av vagnfel.
Inskrivet 03-01-20 16:40 Uppdaterat 03-01-20 16:40
Har det hänt förut? Någon som känner till vad som strulade idag? Odd?
Re: Försening på Tvärbanan!
Postat: måndag 20 januari 2003 17:38
av Jan_Bäckström
Ulrik Berggren skrev:Så har det mycket ovanliga inträffat att en A32 fått problem.

Så här står det på Insidan

:
Tvärbanan Alvik-Sickla udde Förseningar på mellan 5-26 minuter efter tidigare stopp på grund av vagnfel.
Inskrivet 03-01-20 16:40 Uppdaterat 03-01-20 16:40
Har det hänt förut? Någon som känner till vad som strulade idag? Odd?
Enligt intern informationskylten som finns bla på TLC NEG, så var det pga bla havererad C20 transport....
Någon som har närmare detaljer??
/ Janne Bäckström
Re: Försening på Tvärbanan!
Postat: tisdag 21 januari 2003 3:28
av Isak
Postat: tisdag 21 januari 2003 6:04
av TimK
Ja, Isak, du har nog rätt...men jag kan erkänna att jag blir förvånad över de förseningar som uppstår på Tvärbanan. På något sätt tror jag att jag förväntar mig att den ska gå bättre än de andra banorna som ju ändå har några år på nacken.
Mvh Tim
Postat: tisdag 21 januari 2003 10:58
av Jörgen_G
TimK skrev:/.../ jag kan erkänna att jag blir förvånad över de förseningar som uppstår på Tvärbanan. På något sätt tror jag att jag förväntar mig att den ska gå bättre än de andra banorna som ju ändå har några år på nacken.
Nja... Åldern har väl kanske inte alltid betydelse för trafiksörningar. För Tvärbanans del får man nog titta lite på vad det är för typ av fel innan man börjar ha synpunkter på systemets tekniska driftsäkerhet.
Eftersom Tvärbanan har mer kontakt med övrg trafik än någon annan av banorna i stockholmsområdet är det inte förvånande om det blev förhållandevis mest störningar på Tvärbanan. Listan på hinder som kan strula till det för spårvagnarna är längre än för de andra banorna: Sammasntötningar med andra trafikanter, andra fordon som hindrar pårvägstarfiken på ett eller annat sätt, trilskande C20-trasnporter, fel i signalanläggningar för andra fordon är några exempel på störningsorsaker som borde vara vanligare på tvärbanan än på de andra banorna.
Åldern på ett tekniskt system behöver inte heller betyda att nyast är bäst. Det är ju så att Tvärbanan alltjämt är så ny, att materielen, i synnerhet de senaste levererade spårvagnarna, ännu inte kommit upp i sin normala driftsäkerhet. Det tar ett tag innan alla de initialfel som kan ha byggts in, upptäckts och åtgärdats.
mvh/ Jörgen G
Postat: tisdag 21 januari 2003 11:10
av TimK
Jörgen, visst har du rätt i sak. Jag syftade mer på den psykologiska faktorn, att det som är nytt KÄNNS som om det borde vara mer pålitligt.
När du säger att Tvärbanan har mer kontakt med övrig trafik än de andra banorna antar jag att du syftar på SL:s egna banor. Det av SL:s spårtrafikslag som har mest kontakt med övrig trafik är naturligtvis pendeltågstrafiken.
Mvh Tim
Postat: tisdag 21 januari 2003 11:23
av Jörgen_G
TimK skrev:Jörgen, visst har du rätt i sak. Jag syftade mer på den psykologiska faktorn, att det som är nytt KÄNNS som om det borde vara mer pålitligt.
Okidoki - då förstår jag hur du menar.
TimK skrev:När du säger att Tvärbanan har mer kontakt med övrig trafik än de andra banorna antar jag att du syftar på SL:s egna banor. Det av SL:s spårtrafikslag som har mest kontakt med övrig trafik är naturligtvis pendeltågstrafiken.
Jäpp, jag avsåg främst andra trafikslag, som gående, cyklister, små och stora bilar och dylikt för SL:s egna banor. Det är korrekt tolkat att jag inte avsåg banverkets spår; ser inte dessa som en "bana" i den betydelse uttrycket normalt användes i härvarande forum. Men det är klart att den övriga tågtrafiken är ett störande inslag för pendeltågen på BV:s spår.
mvh/ Jörgen G