Oslos olika baner

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Oslos olika baner

Inlägg av bruse »

Jag försöker få rätsida på vilka de olika förortsbanorna i Oslo var, eller är.
Jag har förstått att de var
AS Holmenkolbanen, HKB
AS Ekebergbanen, EB
AS Bærumsbanen, BB
AS Akersbanene, AB
samt Kolsåsbanen, østersjöbanen*

Vad är LøB, Lilleaker-østersøbanen? Var gick den?

Men vad jag inte får ihop, är vilka sträckor de gick på! Jag kollar i olika böcker och skrifter, men får inte ihop det. Ok Holmenkollenbanen, går till Holmenkollen, det hittar jag. Även om det inte är banans ändstation.

Exempelvis vilken ändstation hade Ekebergbanen? Jag hittar ingen station som heter øtersjøn? :?:

Tacksam för enkelt svar, enklast är väl om ni refererar till dagens linjenät, med ändstationer och linjenummer. :idea:

(Tänk vad enkelt allt är med linjenummer... ser dagligen förvirrade människor iS tockholm som bla söker Järvabanan... det finns ingen station som heter Järva... :evil:



* Vad är koden för ett versalt ø? :oops:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Oslos olika baner

Inlägg av JAgr »

bruse skrev: * Vad är koden för ett versalt ø? :oops:
Du kan prØva med [Alt 0216]

/JAgr
Gäst

Re: Oslos olika baner

Inlägg av Gäst »

bruse skrev:Jag försöker få rätsida på vilka de olika förortsbanorna i Oslo var, eller är.
Inget enkelt svar som efterfrågades, men informationen du söker finns nog att få på dessa sidor:

http://www.metropla.net/eu/osl/oslo.htm
http://trikkogbane.info/tbaneh.html
http://www.t-bane.tk/

/Linus Larsson
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av PG »

Jag svängde ihop en liten karta som kanske kan ge lite kött på benen! :lol:

Bild

HKB = Holmenkolbanen
AB = Akersbanen
EB = Ekebergbanen
BB = Bærumsbanen
ØB = Østensjøbanen (till 1937 AB, från 1937 BB)

Hoppas detta löser lite av brydderiet!

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Oslo baner

Inlägg av AGR »

Fanns det inte en liten bit som vek av på EB banan har tyvärr glömt platsnamnet.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Flotte greier PG!
Faktisk så har jeg selv vært noe usikker på dette, selv om jeg er Oslo gutt!

Andreas
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Re: Oslo baner

Inlägg av BaardB »

17AGR skrev:Fanns det inte en liten bit som vek av på EB banan har tyvärr glömt platsnamnet.
Simensbråten-linjen, som gikk av fra Jombrubråten.
Roar

Banenavn, selskapsnavn og kart

Inlägg av Roar »

På kartet mangler sidelinjen fra Jomfrubråtentil Simensbråten på Ekebergbanen

Frognerseteren er stavet feil.

Det som kan gjøre det litt vanskelig med baner og navn i Oslo er at man må ikke må blande sammen selskapenes (bolagenes) navn og banestrekningenes navn.

Holmenkollbann er banestrekningen til Holmenkollen, senere forlenget til Frognerseteren, men AS Holmekolbanen drev tre banestrekninter, Holmenkollbanen, Sognsvannsbanen og Røabanen.

Akersbanerne var et selskap (bolag) som bl.a. bygget Sognsvannsbanen, men Akersbanen har aldri vært navn på noen banestrekning.

Bærumsbanen var opprinnelig navn både på en banestrekning og et selskap, men banestrekningens ble senere endret til hhv. Lilleakerbanen (til Jar) og Kolsåsbanen (fra Sørbyhaugen til Kolsås).

Baner der sleskap og strekning har hatt samme navn hele tiden er Ekebergbanen og Holmenkollbanen.


Det er ikek mulig å få med alle detaljer om dette tema her, men det finnes en rekke bøker om Oslo og de forskjellige banene og baneselskapene.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

PG skrev:Hoppas detta löser lite av brydderiet!

/PG
Mycket!

Tack... men LØB då?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av PG »

bruse skrev: Mycket!

Tack... men LØB då?
LØB torde betyda Lilleaker-Østensjø Banen alltså det som står som BB-ØB på kartan :? .

Kartan är nu uppdaterad eftersom alla inte var nöjda med att jag hoppat över delar av sanningen :wink: (Kolla mitt första inlägg :roll: ).
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Fantastiskt!

Mer kartor år folket!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Roar

LØB

Inlägg av Roar »

LØB = Lilleaker-Østensjøbanen. Etablert midt på 1930-tallet ved at man begynte å kjøre Østensjøbanens og Bærumsbanens A-vogner og A-tog gjennomgående Kolsås-Oppsal.

Gjennomkjøringen ble iverksatt etter en passasjerstreik, den eneste kjente "vellykkede" sådane i historien. Østensjøbanens passasjerer måtte før dette bytte fra østensjøbane- A-vogn til bytrikk på Etterstad, noe de var mektig lei av. De gikk til streik for å få til en gjennomgående rute mellom Oppsal og sentrum for å slippe å bytte på Etterstad, noe som altså ble resultatet.

Trafikkert med gullfisk-trikker da disse kom, fortrinnsvis B-vogner (184-203) fra begynlsen av, senere også av de øvrige gullfisk-typene. Unntak: vogn 163 har aldri gått på denne forbindelsen.

Senere avkortet til strekningen Jar-Oppsal da Kolsåsbanen fra Sørbyhaugen til Jar kom under krigen. Forlenget Oppsal-Bøler ca. 1960 (har ikke nøyaktig årstall her). Kuttet i 1967, ved at man begynte å kjøre Jar-Østbanen og Bøler-Østbanen.
Roar

LØB

Inlägg av Roar »

Gullfisk-tog på Oppsal, Lilleaker-Østensjøbanen. Foto: Oslo kommune, Byarkivet. Jeg anbefaler for øvrig et søk i Byarkivets fotoarkiv på nettet for dem som er interesserte i gamle Oslo-bilder.Bild
Roar

Bøler

Inlägg av Roar »

Trikkesløyfa på Bøler med gullfisk-trikk på LØB, sett sørover mot Bogerud og Skullerud. Trolig er det en søndag pga. enkelvognkjøring.

Dette er mens man holder på med ombygging av Østensjøbanen til T-banestandard og forlengelse fra Bøler til Bogerud og Skullerud. Bildet må være tatt ca. våren 1967. Foto: Oslo kommune, Byarkivet. Bild
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Hei!
Noen bilder av B-tog finnes også på LTF's internettsider:
http://www.ltf.no/arkivet/bilde_2002_06.html


Andreas
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Fina bilder Roar!

Du som är här så ofta, varför registrerar du dig inte?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Roar

- men hva og hvor er dette???

Inlägg av Roar »

Bild
Roar

Østensjøbanen i dag

Inlägg av Roar »

T-banetog på vei nedover fra Hellerud mot Brynseng 1. august 1998.

Bild
Roar

LTF-medlemstur med ledddtrikk til Østerås

Inlägg av Roar »

Leddtrikk nr. 140 mellom Lijordet og Østerås på Røabanen siste dag med kjøreledning, før ombyggingen til strømskinnedrift.
Bild
Skriv svar