Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hejsan!
SL:s nya automatspärrar i tunnelbanan, alltså dom med glasdörrar, har ett pipande larm.
Detta pipande larm startar t ex om flera går igenom samtidigt, man drar kortet fel m.m.
Jag har dock aldrig förstått vad det här larmet gör för nytta.
Det är ju väldigt sällan som det finns personal i närheten och dom flesta brukar ändå inte bry sig.
Om detta larm på något sätt är avsett att skrämma fuskåkare så gör det ingen nytta alls.
Finns det egentligen någon mening med detta pipande larm
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Håller med, det ger bara en irriterande ljudmiljö med allt pipande för folk som går fel, står för långt fram när de drar sina kort, plankande osv. Ingen bryr sig om pipen över huvud taget, de är bara störande. SL borde stänga av dem.
M224 skrev:Det är väl mest till för att spärren ska uppmärksamma folk på att den blir grinig för att man inte gör som man ska :cheesygrin:
Kanske det. 8)
Men jag tror inte det hjälper. Dom som åker utan att betala bryr sig nog inte om larmet, och knappt inga andra heller.
Men som sagt så undrar jag varför det där larmet finns, gör det någon nytta över huvudtaget :?:
Ni har inte funderat på att det kanske finns synskadade? Ni vet, folk som kanske behöver ljudsignaler för att slippa braka in i en stängd eller icke fungerande spärr...
I den bullriga miljö som många biljetthallar är så finns det säkert många som inte ens har förstått varför det piper ibland!
Och är det till för att skrämma plankare eller för att hjälpa synskadade? För de sistnämda tror jag att en lagom diskret kvitteringssignal skulle vara bättre. (Kvitteringssignalen skulle alltså betyda att periodkortet godkänts och dörrarna öppnas!)
Är pipandet till för att uppmärksamma vakter, Connexpersonal och omgivande resenärer om att plankning sker så tror jag att det är för många falsklarm. Barn, hundar och dragna resväskor borde kunna ge larm? Var larmen säker indikering på plankning så skulle man lika gärna låta dörrarna gå igen direkt, och med stor kraft! (Bara den som går först inte blir klämd!)
Blev för övrigt utnytjad i dag igen! En halvgammal tjej med mp3-spelare och elegant klädsel smet in precis bakom mej! Jag uppfattade det inte för än hon var igenom!
M224 skrev:Det är väl mest till för att spärren ska uppmärksamma folk på att den blir grinig för att man inte gör som man ska
Kanske det.
Men jag tror inte det hjälper. Dom som åker utan att betala bryr sig nog inte om larmet, och knappt inga andra heller.
Men som sagt så undrar jag varför det där larmet finns, gör det någon nytta över huvudtaget
Ni har inte funderat på att det kanske finns synskadade? Ni vet, folk som kanske behöver ljudsignaler för att slippa braka in i en stängd eller icke fungerande spärr...
Du har en liten poäng där, i alla fall om man kommer från t-banan och försöker använda en automatspärr som precis har använts åt andra hållet.
Ska man till t-banan gör nog inte lamret mycket nytta. Det piper ju bara om man gör något fel.
Sedan för synskadade som befinner sig en bit från spärren hjälper det nog inget för dom kan ju inte veta vilken spärr som piper.
MJTÅG skrev:
Kanske det.
Men som sagt så undrar jag varför det där larmet finns, gör det någon nytta över huvudtaget
Du har en liten poäng där, i alla fall om man kommer från t-banan och försöker använda en automatspärr som precis har använts åt andra hållet.
Ska man till t-banan gör nog inte lamret mycket nytta. Det piper ju bara om man gör något fel.
Sedan för synskadade som befinner sig en bit från spärren hjälper det nog inget för dom kan ju inte veta vilken spärr som piper.
Jag vet inte, men kommer ljudet från spärren som blir felaktigt behandlad, så kan nog synskadade lokalisera den ganska väl. Jag har för mig att synskadade har ett synnerligen väl utvecklat lokaliseringssystem genom hörsel, en utveckling som är nödvändig - och självklar - om man ser dåligt.
MJTÅG skrev:
Kanske det. 8)
Men som sagt så undrar jag varför det där larmet finns, gör det någon nytta över huvudtaget :?:
Alltså det du skriver verkar utgå ifrån att synskadade inte bara är blinda utan även förståndshandikappade. De är ju faktiskt helt vanliga människor som kan dra slutsatser själva. Om de hör en varningssignal har de nog lärt sig vad det betyder och hur de ska reagera. Om det däremot inte fanns några sådana signaler alls skulle det nog bli väldigt jobbigt för dem att åka tunnelbana. Signalerna ljuder om man dragit kortet fel men ändå försöker gå igenom spärren. De ljuder även när någon försöker gå in från andra hållet samtidigt som en själv. Och de ljuder när spärren är trasig helt. Jag kan inte komma på fler besvärliga situationer just vid spärren som de kan råka ut för och det är bara vid dessa situationer spärren tjuter.
Choo Choo skrev:Alltså det du skriver verkar utgå ifrån att synskadade inte bara är blinda utan även förståndshandikappade. De är ju faktiskt helt vanliga människor som kan dra slutsatser själva. Om de hör en varningssignal har de nog lärt sig vad det betyder och hur de ska reagera. Om det däremot inte fanns några sådana signaler alls skulle det nog bli väldigt jobbigt för dem att åka tunnelbana. Signalerna ljuder om man dragit kortet fel men ändå försöker gå igenom spärren. De ljuder även när någon försöker gå in från andra hållet samtidigt som en själv. Och de ljuder när spärren är trasig helt. Jag kan inte komma på fler besvärliga situationer just vid spärren som de kan råka ut för och det är bara vid dessa situationer spärren tjuter.
Nu överreagerar du lite väl mycket här. Jag funderade bara på varför larmet finns.
Det hjälper säkert folk som är synskadade vilket också är bra.
Men till ursprungsfrågan. Jag hoppas någon kunnig här kan ge en förklaring till varför larmet finns och vad tanken var med det från början.