Sida 1 av 2

Dörr på T-Centralen

Postat: onsdag 08 februari 2006 19:31
av stockholm79
Läste precis Skyscraper City och såg en bild på en dörr på spårsidan på T-Centralen.
Förklaring?

/or

Re: Dörr på T-Centralen

Postat: onsdag 08 februari 2006 23:38
av LÅ1
stockholm79 skrev:Läste precis Skyscraper City och såg en bild på en dörr på spårsidan på T-Centralen.
Förklaring?

/or
Den dörren har jag också funderat på!
Fin reklam för Stockholm på den länkade sidan!

Postat: söndag 12 februari 2006 7:48
av T-RöD
Förmodligen ett utrymme mellan berget och väggen bara :D

Postat: söndag 12 februari 2006 9:36
av Johan A
Kan de vara dörr till dom hemmliga tunlarna som ska finnas ? Man ska kunna komma til Odenplan har jag läst . Vet nån om detta ? Dom ska inte va hemmliga lägnre så det går bra att berätta nu .

Postat: söndag 12 februari 2006 11:20
av NerdBoy
Johan A skrev:Kan de vara dörr till dom hemmliga tunlarna som ska finnas ? Man ska kunna komma til Odenplan har jag läst . Vet nån om detta ? Dom ska inte va hemmliga lägnre så det går bra att berätta nu .
Visst är det så. Dörren på bilden är en typisk s.k. kungsdörr som kan ses på ett flertal stationer. Till modellen är den väldigt lik de gamla lönndörrar som finns i alla de kungliga slotten och (det här vart strängt hemligt fram till för bara några år sedan) faktiskt sitter ihop med många av de nyare gångarna. Just den här dörren på T-centralen sitter faktiskt ihop med en gång som mynnar ut i Bernadotte-biblioteket på Stockholms slott! Tyvärr används dörrarna numera väldigt sällan sedan den tragiska olyckan då den förre kungen steg ner på spåret vid Mariatorget och dog efter att ha kommit åt strömskenan.

Bild

Vad gäller den hemliga gången mellan T-centralen och Odenplan så kan den skönjas i mörkret när man åker med tåg på gröna linjen norrut från T-centralen, bl.a. i närheten av stationerna Hötorget och S:t Eriksplan. Den påstås vara försedd med någon sorts järnvägsspår och det ryktas även att det förekommer trafik med någon av form av tunnelbana men det är inget man kan se från tåget.

Postat: söndag 12 februari 2006 12:10
av rojje
NerdBoy skrev: Visst är det så. Dörren på bilden är en typisk s.k. kungsdörr som kan ses på ett flertal stationer. Till modellen är den väldigt lik de gamla lönndörrar som finns i alla de kungliga slotten och (det här vart strängt hemligt fram till för bara några år sedan) faktiskt sitter ihop med många av de nyare gångarna. Just den här dörren på T-centralen sitter faktiskt ihop med en gång som mynnar ut i Bernadotte-biblioteket på Stockholms slott! Tyvärr används dörrarna numera väldigt sällan sedan den tragiska olyckan då den förre kungen steg ner på spåret vid Mariatorget och dog efter att ha kommit åt strömskenan.

Vad gäller den hemliga gången mellan T-centralen och Odenplan så kan den skönjas i mörkret när man åker med tåg på gröna linjen norrut från T-centralen, bl.a. i närheten av stationerna Hötorget och S:t Eriksplan. Den påstås vara försedd med någon sorts järnvägsspår och det ryktas även att det förekommer trafik med någon av form av tunnelbana men det är inget man kan se från tåget.
:lol: :D :lol:

Postat: söndag 12 februari 2006 13:13
av ragge s
rojje skrev:
NerdBoy skrev: Visst är det så. ...
...
:lol: :D :lol:
Man ska inte skriva "jag instämmer"-inlägg, men det sk*ter jag i nu:

Jag instämmer med rojje!
Kul både bild och text!

/ragge s

Postat: söndag 12 februari 2006 19:48
av micke b
Jag gillar Skyscraper-postningen, killen/tjejen har ju humor!
Verkar som du har lite över också, Calle ;-)

Vad jag inte fattar är varför Kungen har en tunnel för att komma ut mitt i rulltrappan i Skarpnäck?!

/M

Postat: söndag 12 februari 2006 21:06
av NerdBoy
mickeb skrev:Vad jag inte fattar är varför Kungen har en tunnel för att komma ut mitt i rulltrappan i Skarpnäck?!
Man kan lätt tro att det är så att kungen har byggt en tunnel till rulltrappan men i själva verket är det tvärtom, när man byggde rulltrappan återanvände man den hemliga nedgången som kungarna använt i hundratals år. Skarpnäcks gård ägdes ju som bekant länge av den högadliga ätten Oxenstierna och de olika kungarna har genom åren varit flitiga gäster i den lantliga idyllen. Det närbelägna Skarpa äng har tidvis fungerat som förläggningsplats för Södermanlands regemente och då passade det bra för kungen att osedd kunna ta sig från sitt tält till nattliga partaj på gården, och sedan lika osedd tillbaka igen på morgonkvisten.

Numera används tunneln mest när kungen har varit ute och joggat i trakterna av Ältasjön och plankar direkt ner i rulltrappan för att slippa köpa månadskort.

Postat: måndag 13 februari 2006 8:25
av Kantorn
Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.

Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.

Postat: måndag 13 februari 2006 8:52
av Godday
Kantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.

Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.
men tillhörde inte skåne danmark på 70-talet?

Postat: måndag 13 februari 2006 8:56
av Kantorn
Godday skrev:
Kantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.

Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.
men tillhörde inte skåne danmark på 70-talet?
Tänkte inte på det... Jag menade naturligtvis 1970-talet. Då var det mig veterligen svenskt.

Postat: måndag 13 februari 2006 13:33
av Berit
Nä det var danskt till 1982. Men det var hemmligt. Därför fanns det en tunnel mellan Köpenhamn och Osby så att den danske kungen kunde åka med ett hemmligt tåg och träffa den svenske som hade en tunnel ända från Stockholm. Men den var ännu hemmligare.

Postat: måndag 13 februari 2006 14:38
av Tobba
Usch vad man är manipulerad. Jag har blivit itutad att Danmark inte har någon kung. Eller möjligen att han heter Margrethe. Skönt att någon kan lätta på dimman.
:D Tobba

Postat: måndag 13 februari 2006 15:51
av Berit
Det är också jätte hemmligt. Egentligen heter han Maragareto, men är transa.

Postat: måndag 13 februari 2006 18:56
av JDS
Kantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.
Fast det var ju bara de två manövervagnarna litt UB3Y som verkligen var tvåvånings. Resten av fordonen hade bara en våning...

Postat: måndag 13 februari 2006 23:52
av Torkel
Kantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.
Nja, som JDS skrev var det ju inte tvåvånings mer än i ändarna. Därav "real doubbledecker" - lite har man ju lärt sig sen man först hittade detta forum :P
Kantorn skrev:Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.

Tackar :)

/Han som tog fotona och gjorde tråden på SSC.

Postat: tisdag 14 februari 2006 13:49
av Bobjörk
Torkel skrev:
/Han som tog fotona och gjorde tråden på SSC.
'

Vad bra. Då kanske du kan svara på var denna bild är tagen:
http://static.flickr.com/18/89019868_eed1620365_o.jpg

Det ser ut som Narvavägen med Djurgårdsbron i bakgrunden, men ändå inte...

Postat: tisdag 14 februari 2006 14:12
av NerdBoy
Bobjörk skrev:Vad bra. Då kanske du kan svara på var denna bild är tagen:
http://static.flickr.com/18/89019868_eed1620365_o.jpg

Det ser ut som Narvavägen med Djurgårdsbron i bakgrunden, men ändå inte...
Jag tycker det ser ut som "mittenfilen" på Narvavägen. De vanliga (enkelriktade) körfälten för bilarna skymtar bakom trädraderna till vänster och till höger.

Vem vet, kanske vi kan se spårvagnsspår även i förgrunden på den här platsen inom en inte alltför avlägsen framtid? :)

Postat: tisdag 14 februari 2006 14:37
av Bobjörk
NerdBoy skrev:
Bobjörk skrev:Vad bra. Då kanske du kan svara på var denna bild är tagen:
http://static.flickr.com/18/89019868_eed1620365_o.jpg

Det ser ut som Narvavägen med Djurgårdsbron i bakgrunden, men ändå inte...
Jag tycker det ser ut som "mittenfilen" på Narvavägen. De vanliga (enkelriktade) körfälten för bilarna skymtar bakom trädraderna till vänster och till höger.

Vem vet, kanske vi kan se spårvagnsspår även i förgrunden på den här platsen inom en inte alltför avlägsen framtid? :)
Ja, vem vet :)

Ja... mittenfilen måste det vara...