Sida 1 av 2

Luckan på spårvagnarna i Gbg - öppet/stängt?

Postat: söndag 05 februari 2006 20:02
av Lukas Johansson
Hej,

Har märkt att det är oerhörd skillnad på "öppet eller stängt" bland förarna på vagnarna i Gbg. En del har alltid "hålen i klagomuren" öppna, liksom luckan... men en del inte....... vad föredrar Ni, och vad säger reglerna??

//Lukas

Postat: söndag 05 februari 2006 20:09
av Pwer med ölmagen
Tyvärr så drar det förskräckligt i nacken om du kör med luckan öppen.
Kör du dessutom kvällstid riskerar du att få en spottloska, tårgas eller något annat mysigt på dig genom gallret.

Postat: måndag 06 februari 2006 17:35
av Slagpåse
För det mesta är biljettluckan stängd och "hålen" nästan helt stängda.
Biljettluckan stängd så är det mkt lättare att visa att Vi inte säljer när Vi kör.
Nästan stängda hål är rätt bra, man har en channs att höra vad personen på utsidan och chansen att få en snöboll eller spottloskor, öl, dricka, mosbricka, över sig minskar rejält, ja fantasin på vad "folk" kastar på oss begränsas av enbart av fantasin/dumheten :roll:

Minns den "gamla goda tiden" när M28:orna hade det låga öppna förarskyddet, det var lättsammare stämning mellan förare/passagerare då.
Men klimatet i samhället svspeglade sig även mot oss förare genom ökat hot/våld/rånsittuationer, därav "barrikaden"

Postat: måndag 13 februari 2006 21:15
av Mattias Henriksson
Slagpåse skrev:För det mesta är biljettluckan stängd och "hålen" nästan helt stängda.
Biljettluckan stängd så är det mkt lättare att visa att Vi inte säljer när Vi kör.
Nästan stängda hål är rätt bra, man har en channs att höra vad personen på utsidan och chansen att få en snöboll eller spottloskor, öl, dricka, mosbricka, över sig minskar rejält, ja fantasin på vad "folk" kastar på oss begränsas av enbart av fantasin/dumheten :roll:
Minns den "gamla goda tiden" när M28:orna hade det låga öppna förarskyddet, det var lättsammare stämning mellan förare/passagerare då.
Men klimatet i samhället svspeglade sig även mot oss förare genom ökat hot/våld/rånsittuationer, därav "barrikaden"
Hur kommer det sig att biljettlucka behövs i spårvagnarna, men inte i bussarna?

Postat: måndag 13 februari 2006 23:23
av Joohan
Mattias Henriksson skrev:
Slagpåse skrev:För det mesta är biljettluckan stängd och "hålen" nästan helt stängda.
Biljettluckan stängd så är det mkt lättare att visa att Vi inte säljer när Vi kör.
Nästan stängda hål är rätt bra, man har en channs att höra vad personen på utsidan och chansen att få en snöboll eller spottloskor, öl, dricka, mosbricka, över sig minskar rejält, ja fantasin på vad "folk" kastar på oss begränsas av enbart av fantasin/dumheten :roll:
Minns den "gamla goda tiden" när M28:orna hade det låga öppna förarskyddet, det var lättsammare stämning mellan förare/passagerare då.
Men klimatet i samhället svspeglade sig även mot oss förare genom ökat hot/våld/rånsittuationer, därav "barrikaden"
Hur kommer det sig att biljettlucka behövs i spårvagnarna, men inte i bussarna?
Finns i bussarna.

Postat: måndag 13 februari 2006 23:29
av Mattias Henriksson
BussJohan skrev:
Mattias Henriksson skrev: Hur kommer det sig att biljettlucka behövs i spårvagnarna, men inte i bussarna?
Finns i bussarna.
Jaså, där ser man! Jag har inte åkt buss i Göteborg på många år och hade inget minne av sådana luckor. Måste vara enda staden i Sverige där detta finns?

Postat: måndag 13 februari 2006 23:32
av Joohan
Mattias Henriksson skrev:
BussJohan skrev:
Mattias Henriksson skrev: Hur kommer det sig att biljettlucka behövs i spårvagnarna, men inte i bussarna?
Finns i bussarna.
Jaså, där ser man! Jag har inte åkt buss i Göteborg på många år och hade inget minne av sådana luckor. Måste vara enda staden i Sverige där detta finns?
Jo, jag tror det snackade men en förare i USA (new york) han bara skrattade och sa att han skulle sluta om dom fick sitta i bur = D

Men det finns vissa bussar som saknar skyddet (dom nyare i GS regionen.)

Postat: tisdag 14 februari 2006 15:32
av M_M
Fast skyddet i bussarna (iaf vissa) är ju inte alls så fullständigt som på spårvagnarna. VILL nån idiot just kasta en mosbricka så går det nog i alla fall att träffa instrumentpanelen & co på en buss...

Postat: tisdag 14 februari 2006 18:28
av Lukas Johansson
En del förare är mer "open minded" och har både "klagomuren" och biljettluckan öppen hela tiden. Det är då lättare att säga "hej" och många vänder sig mot en, när man går på... sen vad policyn inom GS är, det vet jag inte...

//Lukas

Postat: tisdag 14 februari 2006 18:50
av Fredrik E
Den diskussionen har varit uppe förr.
Förarplatsen har en AC som jobbar bäst när det är stängt i alla hål därför är luckan stängd hos vissa.
Har man den inte på kan man ha luckorna öppna men då förekommer det drag som ger stela nackar och axlar.

Det enda i "GS policy" i detta skulle isåfall vara att förarna har luckan stängd så man inte blir sjukskriven med nackspärr m.m. :D

Kontentan är helt enkelt att föraren väljer själv hur han/hon vill ha det och det handlar inte om att man ska vara otrevlig bara för att man stänger om sig.

Postat: tisdag 14 februari 2006 20:06
av Jonaz
Grovsnus skrev:Förarplatsen har en AC som jobbar bäst när det är stängt i alla hål därför är luckan stängd hos vissa.
...å varför har inte hela M31 AC? Så vitt jag vet så är 31:ornas AC totalt värdelös...

Postat: tisdag 14 februari 2006 20:13
av Joohan
Jonaz skrev:
Grovsnus skrev:Förarplatsen har en AC som jobbar bäst när det är stängt i alla hål därför är luckan stängd hos vissa.
...å varför har inte hela M31 AC? Så vitt jag vet så är 31:ornas AC totalt värdelös...
Att ni orkar har varit uppe många gånger under det året jag varit medlem här...

Det är deras arbetsmiljö , vi sitter i vagnen max 30 minuter .

Läggner och skäms ...

Postat: onsdag 15 februari 2006 19:57
av JAgr
Jonaz skrev:...å varför har inte hela M31 AC? Så vitt jag vet så är 31:ornas AC totalt värdelös...
Vagnen konstruerades i början av 1980-talet. AC-anläggningar var vid denna tiden mycket ovanliga i fordon, därför!

Förarplatsens AC totalt värdelös!!? Vill jag inte hålla med om!

/JAgr

Postat: söndag 19 februari 2006 17:30
av Jonaz
JAgr skrev:
Jonaz skrev:...å varför har inte hela M31 AC? Så vitt jag vet så är 31:ornas AC totalt värdelös...
Vagnen konstruerades i början av 1980-talet. AC-anläggningar var vid denna tiden mycket ovanliga i fordon, därför!

Förarplatsens AC totalt värdelös!!? Vill jag inte hålla med om!

/JAgr
Jasså? Så 50% av vagnarna är bra, då dom ger kvalmig luft?

Postat: söndag 19 februari 2006 19:29
av Slagpåse
Jonaz skrev:Jasså? Så 50% av vagnarna är bra, då dom ger kvalmig luft?
Förklara i vilket utrymme du menar, förarplats eller passagerarutrymme??
Om du menar förarplats, hur vet du detta isåfall??

Passagerautrymme har inte AC alls
Förarplats har AC med växlande kvalitét, vissa fungerar utmärkt, andra mindre bra.
Vi sitter i den förarplatsen upp till 5 timmar, Ni åker absolut maximalt 70 minuter och detta på L6 (det är inte särskillt många som åker ändhållplats/ändhållplats på den linjen), annars så ligger normalresan på långt mindre, tror t o m att 30min ligger i överkant som BussJohan skrev.

Postat: söndag 05 mars 2006 19:10
av jbggbg
å om man ändå försöker tänker på resenärerna, så kanske föraren försöker förstå att det på 99% av alla M31:or är svinkallt i kupén. Sätt på värmen vet ja!

Ja annat är det ju att köra med skön, varm luft! :(

Postat: söndag 05 mars 2006 19:17
av Slagpåse
jbggbg skrev:å om man ändå försöker tänker på resenärerna, så kanske föraren försöker förstå att det på 99% av alla M31:or är svinkallt i kupén. Sätt på värmen vet ja!

Ja annat är det ju att köra med skön, varm luft! :(
Svaret på det inlägget är: Värmen är påslagen men vad tror du sker vid varje hållplats?? Jo dörrarna öppnas på vid gavel för att underlätta för alla som inte fattar att dom själva faktiskt kan trycka på knapparna för manuell dörröppning som sitter vid alla dörrar.
Detta ger också samma resultat som att inte ha värmen på alls eller iallafall mkt nära detta resultat.

M28/M29 är bättre eftersom man öppnar oftast ett dörrpar från förarplats, övriga dörrar är manuella..........

Postat: måndag 06 mars 2006 17:49
av Pwer med ölmagen
jbggbg skrev:å om man ändå försöker tänker på resenärerna, så kanske föraren försöker förstå att det på 99% av alla M31:or är svinkallt i kupén. Sätt på värmen vet ja!

Ja annat är det ju att köra med skön, varm luft! :(
Som vanligt så utgår en del människor ifrån att den som kör spårvagnen är en elak, folkilsken tönt som njuter av att pina och sätta åt passagerarna. Han eller hon har en extra bra/skön dag om dörrarna lyckas mosa en stackars pensionär med rullator. Då njuter föraren i fulla drag och sedan stänger denne av värmen i vagnen så att alla av dem han/hon hatar mest av alla i världen skall bli ordentligt blåfrusen. När detta lyckats så ser föraren till, innan denne skrämmer slag på en mamma med barnvagn, att alla passagerare på vagnen missar sina anslutningsresor.
Sedan är dagen fullbordad. Då går föraren hem och spöar kärringen/gubben.

Du! Ta och vakna vetja! Vi är i stort sett allihopa intresserade av att göra ett bra jobb och i detta ingår omtanke om våra passagerare :)

Postat: måndag 06 mars 2006 18:11
av Joohan_
Som vanligt så utgår en del människor ifrån att den som kör spårvagnen är en elak, folkilsken tönt som njuter av att pina och sätta åt passagerarna. Han eller hon har en extra bra/skön dag om dörrarna lyckas mosa en stackars pensionär med rullator. Då njuter föraren i fulla drag och sedan stänger denne av värmen i vagnen så att alla av dem han/hon hatar mest av alla i världen skall bli ordentligt blåfrusen. När detta lyckats så ser föraren till, innan denne skrämmer slag på en mamma med barnvagn, att alla passagerare på vagnen missar sina anslutningsresor.
Sedan är dagen fullbordad. Då går föraren hem och spöar kärringen/gubben.
Men vaddå, är det inte så? Skadeglädjen är den enda sanna glödjen ;D

Postat: måndag 06 mars 2006 18:53
av Fredrik E
På SL79 i Oslo sitter man nästintill öppet med en dörr hög som stolen att stänga.
Tror den kom till för att få värmen att stiga uppåt från elementet under förarstolen.

Bild

Som sagt tidigare, närheten till folket i vagnen blir mer påfallande och i de flesta fall mysig.
Dagens samhälle(där vi alla ingår) ser annorlunda ut och därför stängs föraren in mer och mer.