Luckan på spårvagnarna i Gbg - öppet/stängt?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: söndag 04 september 2005 18:23
Luckan på spårvagnarna i Gbg - öppet/stängt?
Hej,
Har märkt att det är oerhörd skillnad på "öppet eller stängt" bland förarna på vagnarna i Gbg. En del har alltid "hålen i klagomuren" öppna, liksom luckan... men en del inte....... vad föredrar Ni, och vad säger reglerna??
//Lukas
Har märkt att det är oerhörd skillnad på "öppet eller stängt" bland förarna på vagnarna i Gbg. En del har alltid "hålen i klagomuren" öppna, liksom luckan... men en del inte....... vad föredrar Ni, och vad säger reglerna??
//Lukas
- Pwer med ölmagen
- Inlägg: 240
- Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39
För det mesta är biljettluckan stängd och "hålen" nästan helt stängda.
Biljettluckan stängd så är det mkt lättare att visa att Vi inte säljer när Vi kör.
Nästan stängda hål är rätt bra, man har en channs att höra vad personen på utsidan och chansen att få en snöboll eller spottloskor, öl, dricka, mosbricka, över sig minskar rejält, ja fantasin på vad "folk" kastar på oss begränsas av enbart av fantasin/dumheten
Minns den "gamla goda tiden" när M28:orna hade det låga öppna förarskyddet, det var lättsammare stämning mellan förare/passagerare då.
Men klimatet i samhället svspeglade sig även mot oss förare genom ökat hot/våld/rånsittuationer, därav "barrikaden"
Biljettluckan stängd så är det mkt lättare att visa att Vi inte säljer när Vi kör.
Nästan stängda hål är rätt bra, man har en channs att höra vad personen på utsidan och chansen att få en snöboll eller spottloskor, öl, dricka, mosbricka, över sig minskar rejält, ja fantasin på vad "folk" kastar på oss begränsas av enbart av fantasin/dumheten

Minns den "gamla goda tiden" när M28:orna hade det låga öppna förarskyddet, det var lättsammare stämning mellan förare/passagerare då.
Men klimatet i samhället svspeglade sig även mot oss förare genom ökat hot/våld/rånsittuationer, därav "barrikaden"
- Mattias Henriksson
- Inlägg: 158
- Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28
Hur kommer det sig att biljettlucka behövs i spårvagnarna, men inte i bussarna?Slagpåse skrev:För det mesta är biljettluckan stängd och "hålen" nästan helt stängda.
Biljettluckan stängd så är det mkt lättare att visa att Vi inte säljer när Vi kör.
Nästan stängda hål är rätt bra, man har en channs att höra vad personen på utsidan och chansen att få en snöboll eller spottloskor, öl, dricka, mosbricka, över sig minskar rejält, ja fantasin på vad "folk" kastar på oss begränsas av enbart av fantasin/dumheten![]()
Minns den "gamla goda tiden" när M28:orna hade det låga öppna förarskyddet, det var lättsammare stämning mellan förare/passagerare då.
Men klimatet i samhället svspeglade sig även mot oss förare genom ökat hot/våld/rånsittuationer, därav "barrikaden"
Finns i bussarna.Mattias Henriksson skrev:Hur kommer det sig att biljettlucka behövs i spårvagnarna, men inte i bussarna?Slagpåse skrev:För det mesta är biljettluckan stängd och "hålen" nästan helt stängda.
Biljettluckan stängd så är det mkt lättare att visa att Vi inte säljer när Vi kör.
Nästan stängda hål är rätt bra, man har en channs att höra vad personen på utsidan och chansen att få en snöboll eller spottloskor, öl, dricka, mosbricka, över sig minskar rejält, ja fantasin på vad "folk" kastar på oss begränsas av enbart av fantasin/dumheten![]()
Minns den "gamla goda tiden" när M28:orna hade det låga öppna förarskyddet, det var lättsammare stämning mellan förare/passagerare då.
Men klimatet i samhället svspeglade sig även mot oss förare genom ökat hot/våld/rånsittuationer, därav "barrikaden"
- Mattias Henriksson
- Inlägg: 158
- Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28
Jo, jag tror det snackade men en förare i USA (new york) han bara skrattade och sa att han skulle sluta om dom fick sitta i bur = DMattias Henriksson skrev:Jaså, där ser man! Jag har inte åkt buss i Göteborg på många år och hade inget minne av sådana luckor. Måste vara enda staden i Sverige där detta finns?BussJohan skrev:Finns i bussarna.Mattias Henriksson skrev: Hur kommer det sig att biljettlucka behövs i spårvagnarna, men inte i bussarna?
Men det finns vissa bussar som saknar skyddet (dom nyare i GS regionen.)
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: söndag 04 september 2005 18:23
Den diskussionen har varit uppe förr.
Förarplatsen har en AC som jobbar bäst när det är stängt i alla hål därför är luckan stängd hos vissa.
Har man den inte på kan man ha luckorna öppna men då förekommer det drag som ger stela nackar och axlar.
Det enda i "GS policy" i detta skulle isåfall vara att förarna har luckan stängd så man inte blir sjukskriven med nackspärr m.m.
Kontentan är helt enkelt att föraren väljer själv hur han/hon vill ha det och det handlar inte om att man ska vara otrevlig bara för att man stänger om sig.
Förarplatsen har en AC som jobbar bäst när det är stängt i alla hål därför är luckan stängd hos vissa.
Har man den inte på kan man ha luckorna öppna men då förekommer det drag som ger stela nackar och axlar.
Det enda i "GS policy" i detta skulle isåfall vara att förarna har luckan stängd så man inte blir sjukskriven med nackspärr m.m.

Kontentan är helt enkelt att föraren väljer själv hur han/hon vill ha det och det handlar inte om att man ska vara otrevlig bara för att man stänger om sig.
Att ni orkar har varit uppe många gånger under det året jag varit medlem här...Jonaz skrev:...å varför har inte hela M31 AC? Så vitt jag vet så är 31:ornas AC totalt värdelös...Grovsnus skrev:Förarplatsen har en AC som jobbar bäst när det är stängt i alla hål därför är luckan stängd hos vissa.
Det är deras arbetsmiljö , vi sitter i vagnen max 30 minuter .
Läggner och skäms ...
Jasså? Så 50% av vagnarna är bra, då dom ger kvalmig luft?JAgr skrev:Vagnen konstruerades i början av 1980-talet. AC-anläggningar var vid denna tiden mycket ovanliga i fordon, därför!Jonaz skrev:...å varför har inte hela M31 AC? Så vitt jag vet så är 31:ornas AC totalt värdelös...
Förarplatsens AC totalt värdelös!!? Vill jag inte hålla med om!
/JAgr
Förklara i vilket utrymme du menar, förarplats eller passagerarutrymme??Jonaz skrev:Jasså? Så 50% av vagnarna är bra, då dom ger kvalmig luft?
Om du menar förarplats, hur vet du detta isåfall??
Passagerautrymme har inte AC alls
Förarplats har AC med växlande kvalitét, vissa fungerar utmärkt, andra mindre bra.
Vi sitter i den förarplatsen upp till 5 timmar, Ni åker absolut maximalt 70 minuter och detta på L6 (det är inte särskillt många som åker ändhållplats/ändhållplats på den linjen), annars så ligger normalresan på långt mindre, tror t o m att 30min ligger i överkant som BussJohan skrev.
Svaret på det inlägget är: Värmen är påslagen men vad tror du sker vid varje hållplats?? Jo dörrarna öppnas på vid gavel för att underlätta för alla som inte fattar att dom själva faktiskt kan trycka på knapparna för manuell dörröppning som sitter vid alla dörrar.jbggbg skrev:å om man ändå försöker tänker på resenärerna, så kanske föraren försöker förstå att det på 99% av alla M31:or är svinkallt i kupén. Sätt på värmen vet ja!
Ja annat är det ju att köra med skön, varm luft!
Detta ger också samma resultat som att inte ha värmen på alls eller iallafall mkt nära detta resultat.
M28/M29 är bättre eftersom man öppnar oftast ett dörrpar från förarplats, övriga dörrar är manuella..........
- Pwer med ölmagen
- Inlägg: 240
- Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39
Som vanligt så utgår en del människor ifrån att den som kör spårvagnen är en elak, folkilsken tönt som njuter av att pina och sätta åt passagerarna. Han eller hon har en extra bra/skön dag om dörrarna lyckas mosa en stackars pensionär med rullator. Då njuter föraren i fulla drag och sedan stänger denne av värmen i vagnen så att alla av dem han/hon hatar mest av alla i världen skall bli ordentligt blåfrusen. När detta lyckats så ser föraren till, innan denne skrämmer slag på en mamma med barnvagn, att alla passagerare på vagnen missar sina anslutningsresor.jbggbg skrev:å om man ändå försöker tänker på resenärerna, så kanske föraren försöker förstå att det på 99% av alla M31:or är svinkallt i kupén. Sätt på värmen vet ja!
Ja annat är det ju att köra med skön, varm luft!
Sedan är dagen fullbordad. Då går föraren hem och spöar kärringen/gubben.
Du! Ta och vakna vetja! Vi är i stort sett allihopa intresserade av att göra ett bra jobb och i detta ingår omtanke om våra passagerare

Perra-Spårvagnsförare!
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: måndag 20 februari 2006 20:27
- Ort: Göteborg & Västerås - Bussjohan har byttet signatur til Joohan
Men vaddå, är det inte så? Skadeglädjen är den enda sanna glödjen ;DSom vanligt så utgår en del människor ifrån att den som kör spårvagnen är en elak, folkilsken tönt som njuter av att pina och sätta åt passagerarna. Han eller hon har en extra bra/skön dag om dörrarna lyckas mosa en stackars pensionär med rullator. Då njuter föraren i fulla drag och sedan stänger denne av värmen i vagnen så att alla av dem han/hon hatar mest av alla i världen skall bli ordentligt blåfrusen. När detta lyckats så ser föraren till, innan denne skrämmer slag på en mamma med barnvagn, att alla passagerare på vagnen missar sina anslutningsresor.
Sedan är dagen fullbordad. Då går föraren hem och spöar kärringen/gubben.
På SL79 i Oslo sitter man nästintill öppet med en dörr hög som stolen att stänga.
Tror den kom till för att få värmen att stiga uppåt från elementet under förarstolen.

Som sagt tidigare, närheten till folket i vagnen blir mer påfallande och i de flesta fall mysig.
Dagens samhälle(där vi alla ingår) ser annorlunda ut och därför stängs föraren in mer och mer.
Tror den kom till för att få värmen att stiga uppåt från elementet under förarstolen.

Som sagt tidigare, närheten till folket i vagnen blir mer påfallande och i de flesta fall mysig.
Dagens samhälle(där vi alla ingår) ser annorlunda ut och därför stängs föraren in mer och mer.