1a.
Längst tid ni tillbringat ombord (som kund eller förare, enkel sträcka eller t/r) på en buss i kollektivtrafik (ej fjärrbuss eller abonnering) utan att gå ut ur bussen.
1b.
Längst tid ni tillbringat ombord (som kund eller förare, enkel sträcka eller t/r) på lokaltåg (ej fjärrtåg eller abonnerat tåg) utan att gå ut ur vagnen.
2a.
Vilken är den längsta sträckan du åkt eller kört en buss i kollektivtrafik (en och samma buss utan byte, enkel sträcka) ?
2b.
Vilken är den längsta sträckan du kört eller åkt tåg i kollektivtrafik (ett och samma tåg utan byte, enkel sträcka) ?
at1981 skrev:1a.
Längst tid ni tillbringat ombord (som kund eller förare, enkel sträcka eller t/r) på en buss i kollektivtrafik (ej fjärrbuss eller abonnering) utan att gå ut ur bussen.
Det var förmodligen den gången jag satt på golvet (på min väska) i en fullastad ersättningsbuss från Nynäshamn till Centralen, någon gång runt 1997-1998. Det tog en evig tid eftersom alla bussarna nödvändigtvis måste passera alla stationerna trots att knappt någon ville gå av och knappt någon kunde tränga sig på.
Fast det är möjligt att jag har suttit fast på 670:an längre tid än så när trafiken av någon anledning har stått helt still. För ett par somrar sedan var det en ovanligt ruskig bilolycka på motorvägen som gjorde att bussen jag satt på inte rullade en millimeter på säkert en halvtimme. För att inte tala om den där gången när polisen stod på Stocksundsbron i rusningstrafiken och lyste in i alla bilar med ficklampor, en bil i taget, i jakt på de som rånade vakten på Lv3 och kom över automatvapen. (Det visade sig senare att offret var med på det och därför ljög om hur långt försprång rånare hade, så hela polisinsatsen var i onödan.)
Linje 6 i Göteborg, klev på i Kortedala och åkte till Länsmansgården, gick ej av, utan fortsatte med samma vagn tillbaka till Redbergsplatsen. Och tiden blev då 2 tim och 30 eller 45 minuter i samma vagn inom en stad.
1a. Ca 3h eller något sådant på bussen från Tekniska högskolan till Ellan uppe i Singö. Det var en teambuildingkurs på Vässarö rätt nyligen.
1b. Då jag inte åker tåg speciellt länge men det är väl tunnelbana från Hagsätra till Brommaplan på ca 50 min eller pendeltåg från Älvsjö till Södertälje C. Om det gills så blir det ca 2h på ett pendeltåg som havererade i årsta och inte kom någon vart.
2a. Abonnerad buss från Ormkärr (hagsätra) till Ellan och singö. Då var det en klassresa från vår skola hela vägen till singö och sedan vässarö. Har således varit där 2 gånger.
2b. älvsjö-södertälje c. Inte speciellt imponerande.
Berätta om era rekord när det gäller följande: 2b.
Vilken är den längsta sträckan du kört eller åkt tåg i kollektivtrafik (ett och samma tåg utan byte, enkel sträcka) ?
Är lite nyfiken
1b) 23 timmar, Nattåg Kiruna-Göteborg inkl. 1 tim försening. Yrkar på att fjärrtåg skall medräknas
För personal vid de flesta seriösa företag i branschen, så finns ju arbetstidregler som reglerar detta.
Vanligen ska ett arbetspass aldrig vara längre än 4 tim, dock finns längre pass undantagsvis, som då oftast ingår i någon form av lokal överenskommelse.
Totalt arbetstidsuttag får enligt de flesta avtal ej överstiga 14 timmar under samma dygn/skift.
Alltså stannar de flesta som arbetar i branschen, vid ganska låga tal i samtliga frågor.
1a) Gissningsvis buss 300S i Köpenhamn mellan Ishöj och Kokkedal, 1½ timme.
1b) Stockholm- Nynäshamn, tar runt en timme.
2a) Tallinn- Moskva förra hösten. Vi åkte från Tallinn 20:00 och var i Moskva runt 14:30 dagen efter. 18½ timme alltså, men då ingår en timme i tullen.
2b) S:t Petersburg- Nizjnij Novgorod. Minns inte riktigt hur länge men det bör har varit runt 15 timmar. Näst längst är nog Duisburg- Köpenhamn, drygt elva timmar.
1a) Jeg har kjørt erstatningsbuss Smestad-Jar i seks timer under stans på Kolsåsbanen. I gang i gamle dager var jeg konduktør fra første vogn ut til siste vogn inn på Kolsåsbanen. Dette var fra 0508 til 0136. Men da hadde jeg enkelte pauser. Den lengste ordinære linjetrafikken i Oslo var linje 10 Kolsås-Kjelsås osm ble kjørt i 1995. I dag kan man også kjøre nesten fem timer i strekk på kombinasjonen 13-17-18. Ved snøfall kjører man omtrent uten pause.
1d) jeg har kjørt husbil fra Fredrikshavn til Paris (134 mil) uten pause.
1e) Jeg har kjørt tvers over USA med bil på litt over tre døgn.
2b) Jeg har tatt tog fra Moskva til Beijing, rundt en uke. Noe særlig lenger kan man ikke reise på denne planeten.
1a Vet inte vad du menar med fjärrbuss, men KTH - Öregrund lär vara det längsta jag har åkt i tid, tre timmar
1b TiB får anses som likaltåg inom Bergslagen En gång fick min Reginamotorvagn bogsera bort en trasig sådan vid Ulvshyttan. Den gången tog resan Borlänge - Örebro ungefär 3 timmar (mot 2h 10 min i tdt)
2a Luleå - Arvidsjaur med LTNBDs linje 21 (förarbyte i Älvsbyn) 16,5 mil.
2b Sydney - Perth i Australien (410 mil) Hade det här transportmedlet kvalat in på punkten innan hade den här resan även garanterat varit den längsta jag gjort med ett och samma tåg; 66h, 15min).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Dessa kanske kan passa?
2a) Nynäshamn (Gotlandsterminalen)-Motala (Jvg stn) MKG Linje N7 Linjelängd 259 km. Avg Nyh 22:30 ank Mot 02:45.
Retur 03:30 tom till Äs.
2a) Östersund GIII-Örnsköldsvik Linje 40 Tvärflöjten Linjelängd 263 km
at1981 skrev:
1a.
Vell, det må ha blitt en busstur mellom Oslo og København, mener å huske at det tok omkring 9,5 timer