Sida 1 av 1

Norsk vagn

Postat: söndag 22 januari 2006 0:39
av Tage Folkesson
Hittade en fin vagn på ett forum,någon som vet lite mer om den?
Skulle kanske vara ett alternativ till A32
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/618288.htm
Hälsning Tage

Postat: söndag 22 januari 2006 1:35
av Nils Carl Aspenberg
Dette er Oslos nyeste vogntype SL 95, levert 1998-201?. Det finnes 32 vogner (141-172), men den siste er ikke overtatt. Vogntypen er med sine 64 tonn blant verdens tyngste åtteakslede vogner. Vognen har drift på alle aksler og kombinert med tyngden gir dette meget god fremkommelighet på vinterstid. Vognene brukes på linje 13, 17 og 18. Bildet er tatt på Stortorvet. Vogntypen skulle ikke være noe godt alternativ for Stockholm eller Göteborg.

Postat: söndag 22 januari 2006 5:32
av Johan Eriksson
x

Postat: söndag 22 januari 2006 11:09
av Tage Folkesson
Tankegången var om det har spekulerats att använda en annan vangtyp än A32 på Salsjöbanan,när ,eller om denna omställs till spårväg.
Den nya norska vagnen verkar mera kraftig och lämplig att trafikera järnvägsspår än tex A32 enl min bedömning
Mvh Tage

Postat: söndag 22 januari 2006 12:36
av Nils Carl Aspenberg
Jeg tror ikke at SL 95 har mer problemer enn andre moderne vogner. Vi har jo ikke på langt nær hatt samme problemer som Helsinfors eller de stedene som har Combino. SL 95 hadde enkelte barnesykdommer som etter hvert ble løst. Vognen er tung, men det gir igjen fantastisk fremkommelighet i snø. SL 95 er en vogn for ekstreme forhold, det vil si mye snø og bratte bakker og det trenger man ikke i Stockholm eller Göteborg. SL 95 kjøres i stigninger på over 7%. På grunn av tyngden går SL 95 bra i høy hastighet.

Postat: söndag 22 januari 2006 12:39
av NorrSpånka
Tage har rätt om en sak! Ska Saltsjöbanan bli spårväg är Oslos vagntyp bättre än A32. Den sistnämnda är ingen vidare vagntyp om Saltsjöbanelinjen skall dras in i centrala Stockholm. Då har Oslovagnen ett bättre utgångsläge när det gäller bredd och passage i kurvor!
Visst hade SL95 (Oslovagnen) en del barnsjukdomar, men på sikt kommer det nog bli en mycket slittålig och långlivad vagn i Oslotrafiken!

Postat: söndag 22 januari 2006 14:07
av Fredrik E
SL95 är en vagn som går helt underbart över 40 km/h.
Vagnen passar dock inte i en så vacker och pittoresk stad som Oslo utan skulle passa bättre på särskild banvall.

SL79 är en perfekt vagn för Oslo samtidigt som den är smal och smidig är den driftsäker och har god komfort.

Postat: söndag 22 januari 2006 14:47
av essin
Vilka stigningar kan egentligen en spårvagn klara? Jag har läst någonstans (men jag hittar inte var nu) att Sheffields vagnar klarar 10 %, och Pöstlingbergbahn i Linz kör också i ganska branta backar med adhesionsdrift. Hur brant är Carolinabacken i Uppsala som jämförelse?

Postat: måndag 23 januari 2006 10:42
av Nils Carl Aspenberg
Jeg vet ikke om jeg vil kalle SL 79 med vognbredde 2,50 for en smal vogn. Nordens bratteste sporveisbakke var Kalfaret i Bergen med drøyt 10 prosent stigning, men denne ble lagt ned i 1957. Verdens bratteste er i Lisboa og er rundt 14 prsent.

Postat: måndag 23 januari 2006 13:57
av T-bane Trollet
Det ser ut som Bergen kan få tilbake Nordens bratteste sporveisbakke. Når/om trikkenlinje 3 blir forlenget tilstrekkelig mot sentrum så vil bakken ned Øysteinsgate blir på 9%. Det er kansje idag den bratteste bakken i Norden, noen som vet?

Idag kjøres museumstrikken på Møhlenpris opp bakken i Wollfs gate, denne er på 8%, og det er veldig bratt for TZ69 når det er glatt. Det hender fra tid til annen at vognene om høsten ikke kommer helt opp på første forsøk, selv med sanding.

Men sporet i Bergen er gjerne glattere enn det som er vanlig, siden det kun kjøres om Søndagene ;-)