Trängsellinjernas vara eller icke vara...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Trängsellinjernas vara eller icke vara...

Inlägg av M224 »

Eftersom jag inte tror att försöket med trängselskatter kommer bli permanent, så undrar jag varför man inte kan fortsätta med de 14 nya linjerna. Ska alla som har upptäckt dessa linjer få gå tillbaka till det färdsättet dom använde innan. Tycker hela den här grejen mest liknar ett skämt, man startar nya busslinjer, köper 200 stycken nya bussar, bara för ett försök, som med största sannolikhet ej kommer bli verklighet.

Nu talas det även om ännu fler linjer från kranskommunerna till city...
Joohan
Inlägg: 1126
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 20:38
Ort: Västerås

Re: Trängsellinjernas vara eller icke vara...

Inlägg av Joohan »

M224 skrev:Eftersom jag inte tror att försöket med trängselskatter kommer bli permanent, så undrar jag varför man inte kan fortsätta med de 14 nya linjerna. Ska alla som har upptäckt dessa linjer få gå tillbaka till det färdsättet dom använde innan. Tycker hela den här grejen mest liknar ett skämt, man startar nya busslinjer, köper 200 stycken nya bussar, bara för ett försök, som med största sannolikhet ej kommer bli verklighet.

Nu talas det även om ännu fler linjer från kranskommunerna till city...
Det blir nog kvar , politikerna skiter nog i vad folket tycker efter den investeringen.
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Det skall ju bli folkomröstning gubevars. Det kan säkert bli en intressant cikus innan man kommit överens om hur alternativen skall se ut. "ja" partierna verkar inte vara överens om hur texten skall lyda. Kan komma att påminna om kärnkraftsomröstningen kanske . . .

spekulerar VeVeN
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

VeVen skrev:Det skall ju bli folkomröstning gubevars. Det kan säkert bli en intressant cikus innan man kommit överens om hur alternativen skall se ut. "ja" partierna verkar inte vara överens om hur texten skall lyda. Kan komma att påminna om kärnkraftsomröstningen kanske . . .

spekulerar VeVeN
Jag har fått för mej att man blivit överens om totalt två valsedlar! Men jag kan ha fel! (Har hänt förr! :wink: )
Sedan är jag inte säker på att alla politiker är beredda att följa utslaget om det blit hyfsat jämt, men till deras nackdel!
Och om tullarna avskaffas, hur länge dröjer det innan någon vågar återinföra dem igen? (Ja, miljöpartiet skulle säkert glatt göra det om de skulle få majoritet, men de övriga partierna?)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Trängselbusslinjerna är ju bara en kortsiktig åtgärd för att lösa de eventuella kapacitetsproblemen i spårtrafiken i samband med försöket. Om försöket inte permanentas ser jag ingen anledning med att fortsätta med dessa linjer. Och skulle det bli ett ja i folkomröstningen måste man tänka om. Extraresurserna till busstrafiken måste på något sätt anpassas till den ordinarie trafiken. Ta linje 624 och 624X som exempel. Båda linjerna går i kvartstrafik men har olika slut-/startpunkter i Stockholm. Resenärer som ska till Danderyd kan inte ta 624X så de har ingen glädje av den extralinjen. De som ska till city kan ju förstås ta båda linjerna och i fallet 624 byta till tunnelbana i Danderyd. Men på vägen ut blir det svårare - det blir liksom svårt att utnyttja den utökade turtätheten som den nya linjen innebär eftersom det är svårt att bedöma om man bäst kommer hinna med en buss från Humlegården eller Danderyd. Och liknande situationer finns med de andra linjerna. Om extraresurserna ska permanentas måste man naturligtvis göra en översyn av linjenätet och hitta bättre lösningar. Dagens lösning är ju framtagen för att snabbt kunna utöka kapaciteten utan att stöka om alltför mycket i det ordinarie linjenätet.

Men överlag ogillar jag tanken på att överskottet från trängselavgifterna ska gå till kostnadsineffektiva busslösningar när det är förbättringar i spårtrafiksystemet vi behöver.
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Ja, vi får se hur det går. De överfulla infartsparkeringarna i Danderyd hade enligt en DN-artikel (tror jag det var, men jag kan inte hitta den nu) till och med aktualiserat frågan om t-bana till Täby :!:
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

essin skrev:Ja, vi får se hur det går. De överfulla infartsparkeringarna i Danderyd hade enligt en DN-artikel (tror jag det var, men jag kan inte hitta den nu) till och med aktualiserat frågan om t-bana till Täby :!:
Hittar inte heller artikeln. Men Täby och Danderyds kommuner har hamnat i gräl p.g.a. att Danderyd nu stoppar Täbybor och andra icke-Danderydsbor att parkera på infartsparkeringen till tunnelbanan vid Danderyds sjukhus. Danderyd konstaterade då att Täby faktiskt en gång i tiden tackat nej till tunnelbana i sin egen kommun och inte borde ha så mycket att gnälla över.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Inlägg av Zill »

kildor skrev:
essin skrev:Ja, vi får se hur det går. De överfulla infartsparkeringarna i Danderyd hade enligt en DN-artikel (tror jag det var, men jag kan inte hitta den nu) till och med aktualiserat frågan om t-bana till Täby :!:
Hittar inte heller artikeln. Men Täby och Danderyds kommuner har hamnat i gräl p.g.a. att Danderyd nu stoppar Täbybor och andra icke-Danderydsbor att parkera på infartsparkeringen till tunnelbanan vid Danderyds sjukhus.
Hoppas att Danderyd och inte SL äger infartsparkeringen!
Danderyd konstaterade då att Täby faktiskt en gång i tiden tackat nej till tunnelbana i sin egen kommun och inte borde ha så mycket att gnälla över.
Kunde inte Danderyd bara ta betalt av bilister som inte bor i kommunen?

Eller skulle det betraktas som en Danderydsskatt på icke-Danderydsbor?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Oavsett vad jag tycker om trängselskatteförsöket så är det väl så att mina erfarenheter av folkomröstningar är sisådär... Någon gång i förra seklets barndom röstades ja till ett spritförbud i Sverige. 1955 röstades nej till högertrafik. Och 1980 röstades "avveckling med förnuft" i kärnkraftsfrågan.

Erfarenheten säger mig att det inte alltid blir som majoriteten tycker...
Professionell tyckare
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Du må väl vara förlåten att ditt minne inte sträcker sig tillbaka till 1920-talet. Nej-sidan vann spritförbudsomröstningen om än knappt.

Vad gäller trängselskatterna så verkar det som om folk vill ha dem eftersom de ställer bilen hemma. Nu kan ju anhängarna peka på att de har effekt, vilket ökar sannolikheten att de införs. Vill man inte ha trängselskatt ska man ta kostnaden för att köra mycket under försöket så att man kan visa på att de inte har den önskade effekten.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Harald skrev:Vad gäller trängselskatterna så verkar det som om folk vill ha dem eftersom de ställer bilen hemma. Nu kan ju anhängarna peka på att de har effekt, vilket ökar sannolikheten att de införs. Vill man inte ha trängselskatt ska man ta kostnaden för att köra mycket under försöket så att man kan visa på att de inte har den önskade effekten.
Vill och vill?!?! Många kanske som sagt inte har något val sett rent ekonomiskt, inte ens för att visa att de inte vill ha sagda skatt. Sedan är det nog även för tidigt att uttala sig. Ganska många av mina egna bekanta har investerat i ett månadskort (och jag misstänker att detta förekommer även i största allmänhet) nu så här i början. Om det faller väl ut för deras del så kan de tänka sig att fortsätta, men nog hör man en del muttranden om trubbel med tidspassning, krångel med byten, inställda turer, trängsel ombord på vissa tider osv. så man får se. Nej, först om en 2-3 månader kan man kanske börja uttala sig om en tydlig trend.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:Du må väl vara förlåten att ditt minne inte sträcker sig tillbaka till 1920-talet. Nej-sidan vann spritförbudsomröstningen om än knappt.

Vad gäller trängselskatterna så verkar det som om folk vill ha dem eftersom de ställer bilen hemma. Nu kan ju anhängarna peka på att de har effekt, vilket ökar sannolikheten att de införs. Vill man inte ha trängselskatt ska man ta kostnaden för att köra mycket under försöket så att man kan visa på att de inte har den önskade effekten.
Man kan ljuga mycket med statistik. Detta är ingen anklagelse mot dig, Harald. Jag tänker mig scenariot (-et?) att alla som kört bil fortsätter med det och betalar för sig jättemycket. Då får staten (eller vem det nu är) in massor av pengar. Kan man då bryta en så lönande affär? Jag tror att folkomröstningen då är ett minne blott...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Man kan ljuga mycket med statistik. Detta är ingen anklagelse mot dig, Harald. Jag tänker mig scenariot (-et?) att alla som kört bil fortsätter med det och betalar för sig jättemycket. Då får staten (eller vem det nu är) in massor av pengar. Kan man då bryta en så lönande affär? Jag tror att folkomröstningen då är ett minne blott...
Man får inte glömma att det är valår. Det är farligt för de nu styrande att hamna i en situation där det enda sättet för medborgarna att bli av med biltullarna är att byta styre... :?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Man kan ljuga mycket med statistik. Detta är ingen anklagelse mot dig, Harald. Jag tänker mig scenariot (-et?) att alla som kört bil fortsätter med det och betalar för sig jättemycket. Då får staten (eller vem det nu är) in massor av pengar. Kan man då bryta en så lönande affär? Jag tror att folkomröstningen då är ett minne blott...
Man får inte glömma att det är valår. Det är farligt för de nu styrande att hamna i en situation där det enda sättet för medborgarna att bli av med biltullarna är att byta styre... :?
Sant...
Professionell tyckare
Chrille B
Inlägg: 325
Blev medlem: lördag 28 februari 2004 13:42

Inlägg av Chrille B »

NerdBoy skrev:Så här skriver Danderyds kommun själva om parkeringarna: http://www.danderyd.se/DanderydTemplate ... _1113.aspx
Haha. Kolla kartan för "Mörby". Hur kommer man dit?
(För den som inte orkar kolla, eller om de fixar länken: Den visar en karta över ön "Stora Skraggen" utanför Danderyd)
Cero

Inlägg av Cero »

Kantorn skrev:
NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Man kan ljuga mycket med statistik. Detta är ingen anklagelse mot dig, Harald. Jag tänker mig scenariot (-et?) att alla som kört bil fortsätter med det och betalar för sig jättemycket. Då får staten (eller vem det nu är) in massor av pengar. Kan man då bryta en så lönande affär? Jag tror att folkomröstningen då är ett minne blott...
Man får inte glömma att det är valår. Det är farligt för de nu styrande att hamna i en situation där det enda sättet för medborgarna att bli av med biltullarna är att byta styre... :?
Sant...
Min tro är att folkomröstningen inte har något värde utan att om borgarna vinner försvinner skatten oavsett resultat i folkomröstningen. Vinner sossarna gör de det mha vänstern och miljöisarna och hur ska de då kunna bilda majoritet om de inte än en gång viker sig för dessa. Alltså blir skatten kvar om de vinner.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Cero skrev:
Kantorn skrev:
NerdBoy skrev: Man får inte glömma att det är valår. Det är farligt för de nu styrande att hamna i en situation där det enda sättet för medborgarna att bli av med biltullarna är att byta styre... :?
Sant...
Min tro är att folkomröstningen inte har något värde utan att om borgarna vinner försvinner skatten oavsett resultat i folkomröstningen. Vinner sossarna gör de det mha vänstern och miljöisarna och hur ska de då kunna bilda majoritet om de inte än en gång viker sig för dessa. Alltså blir skatten kvar om de vinner.
Men om det blir borgerligt styre i Stockholms stadshus men rödgrönt i Riksdagshuset? Kommer staten då att kunna tvinga Stockholm att ha biltullar eller kan Stockholm förbjuda dessa?
David
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

Inlägg av David »

Det tragiska vore om borgarna, vid eventuell valseger, av ren princip skulle slopa biltullarna även om de skulle visa sig bli en braksuccé. För sådan kan ju tyvärr den politiska världen te sig.

Konstigt förresten att det är just borgarna som står för den socialistiska idén om att alla skall åka gratis på vägarna och att även vi som åker kollektivt får vara med och betala för väghållning och underhåll via skattsedeln...
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

David skrev: Konstigt förresten att det är just borgarna som står för den socialistiska idén om att alla skall åka gratis på vägarna och att även vi som åker kollektivt får vara med och betala för väghållning och underhåll via skattsedeln...
Lika konstigt som att vänstern är för.

Centern verkar har fattat galoppen i alla fall, men de är väl inte så stora i Stockholm? :-)
Skriv svar