Trängsellinjernas vara eller icke vara...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Trängsellinjernas vara eller icke vara...
Eftersom jag inte tror att försöket med trängselskatter kommer bli permanent, så undrar jag varför man inte kan fortsätta med de 14 nya linjerna. Ska alla som har upptäckt dessa linjer få gå tillbaka till det färdsättet dom använde innan. Tycker hela den här grejen mest liknar ett skämt, man startar nya busslinjer, köper 200 stycken nya bussar, bara för ett försök, som med största sannolikhet ej kommer bli verklighet.
Nu talas det även om ännu fler linjer från kranskommunerna till city...
Nu talas det även om ännu fler linjer från kranskommunerna till city...
Re: Trängsellinjernas vara eller icke vara...
Det blir nog kvar , politikerna skiter nog i vad folket tycker efter den investeringen.M224 skrev:Eftersom jag inte tror att försöket med trängselskatter kommer bli permanent, så undrar jag varför man inte kan fortsätta med de 14 nya linjerna. Ska alla som har upptäckt dessa linjer få gå tillbaka till det färdsättet dom använde innan. Tycker hela den här grejen mest liknar ett skämt, man startar nya busslinjer, köper 200 stycken nya bussar, bara för ett försök, som med största sannolikhet ej kommer bli verklighet.
Nu talas det även om ännu fler linjer från kranskommunerna till city...
Jag har fått för mej att man blivit överens om totalt två valsedlar! Men jag kan ha fel! (Har hänt förr!VeVen skrev:Det skall ju bli folkomröstning gubevars. Det kan säkert bli en intressant cikus innan man kommit överens om hur alternativen skall se ut. "ja" partierna verkar inte vara överens om hur texten skall lyda. Kan komma att påminna om kärnkraftsomröstningen kanske . . .
spekulerar VeVeN

Sedan är jag inte säker på att alla politiker är beredda att följa utslaget om det blit hyfsat jämt, men till deras nackdel!
Och om tullarna avskaffas, hur länge dröjer det innan någon vågar återinföra dem igen? (Ja, miljöpartiet skulle säkert glatt göra det om de skulle få majoritet, men de övriga partierna?)
Trängselbusslinjerna är ju bara en kortsiktig åtgärd för att lösa de eventuella kapacitetsproblemen i spårtrafiken i samband med försöket. Om försöket inte permanentas ser jag ingen anledning med att fortsätta med dessa linjer. Och skulle det bli ett ja i folkomröstningen måste man tänka om. Extraresurserna till busstrafiken måste på något sätt anpassas till den ordinarie trafiken. Ta linje 624 och 624X som exempel. Båda linjerna går i kvartstrafik men har olika slut-/startpunkter i Stockholm. Resenärer som ska till Danderyd kan inte ta 624X så de har ingen glädje av den extralinjen. De som ska till city kan ju förstås ta båda linjerna och i fallet 624 byta till tunnelbana i Danderyd. Men på vägen ut blir det svårare - det blir liksom svårt att utnyttja den utökade turtätheten som den nya linjen innebär eftersom det är svårt att bedöma om man bäst kommer hinna med en buss från Humlegården eller Danderyd. Och liknande situationer finns med de andra linjerna. Om extraresurserna ska permanentas måste man naturligtvis göra en översyn av linjenätet och hitta bättre lösningar. Dagens lösning är ju framtagen för att snabbt kunna utöka kapaciteten utan att stöka om alltför mycket i det ordinarie linjenätet.
Men överlag ogillar jag tanken på att överskottet från trängselavgifterna ska gå till kostnadsineffektiva busslösningar när det är förbättringar i spårtrafiksystemet vi behöver.
Men överlag ogillar jag tanken på att överskottet från trängselavgifterna ska gå till kostnadsineffektiva busslösningar när det är förbättringar i spårtrafiksystemet vi behöver.
Hittar inte heller artikeln. Men Täby och Danderyds kommuner har hamnat i gräl p.g.a. att Danderyd nu stoppar Täbybor och andra icke-Danderydsbor att parkera på infartsparkeringen till tunnelbanan vid Danderyds sjukhus. Danderyd konstaterade då att Täby faktiskt en gång i tiden tackat nej till tunnelbana i sin egen kommun och inte borde ha så mycket att gnälla över.essin skrev:Ja, vi får se hur det går. De överfulla infartsparkeringarna i Danderyd hade enligt en DN-artikel (tror jag det var, men jag kan inte hitta den nu) till och med aktualiserat frågan om t-bana till Täby
Hoppas att Danderyd och inte SL äger infartsparkeringen!kildor skrev:Hittar inte heller artikeln. Men Täby och Danderyds kommuner har hamnat i gräl p.g.a. att Danderyd nu stoppar Täbybor och andra icke-Danderydsbor att parkera på infartsparkeringen till tunnelbanan vid Danderyds sjukhus.essin skrev:Ja, vi får se hur det går. De överfulla infartsparkeringarna i Danderyd hade enligt en DN-artikel (tror jag det var, men jag kan inte hitta den nu) till och med aktualiserat frågan om t-bana till Täby
Kunde inte Danderyd bara ta betalt av bilister som inte bor i kommunen?Danderyd konstaterade då att Täby faktiskt en gång i tiden tackat nej till tunnelbana i sin egen kommun och inte borde ha så mycket att gnälla över.
Eller skulle det betraktas som en Danderydsskatt på icke-Danderydsbor?
Så här skriver Danderyds kommun själva om parkeringarna:
http://www.danderyd.se/DanderydTemplate ... _4655.aspx
http://www.danderyd.se/DanderydTemplate ... _1113.aspx
En artikel i SvD:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11519169.asp
http://www.danderyd.se/DanderydTemplate ... _4655.aspx
http://www.danderyd.se/DanderydTemplate ... _1113.aspx
En artikel i SvD:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11519169.asp
Oavsett vad jag tycker om trängselskatteförsöket så är det väl så att mina erfarenheter av folkomröstningar är sisådär... Någon gång i förra seklets barndom röstades ja till ett spritförbud i Sverige. 1955 röstades nej till högertrafik. Och 1980 röstades "avveckling med förnuft" i kärnkraftsfrågan.
Erfarenheten säger mig att det inte alltid blir som majoriteten tycker...
Erfarenheten säger mig att det inte alltid blir som majoriteten tycker...
Professionell tyckare
Du må väl vara förlåten att ditt minne inte sträcker sig tillbaka till 1920-talet. Nej-sidan vann spritförbudsomröstningen om än knappt.
Vad gäller trängselskatterna så verkar det som om folk vill ha dem eftersom de ställer bilen hemma. Nu kan ju anhängarna peka på att de har effekt, vilket ökar sannolikheten att de införs. Vill man inte ha trängselskatt ska man ta kostnaden för att köra mycket under försöket så att man kan visa på att de inte har den önskade effekten.
Vad gäller trängselskatterna så verkar det som om folk vill ha dem eftersom de ställer bilen hemma. Nu kan ju anhängarna peka på att de har effekt, vilket ökar sannolikheten att de införs. Vill man inte ha trängselskatt ska man ta kostnaden för att köra mycket under försöket så att man kan visa på att de inte har den önskade effekten.
Vill och vill?!?! Många kanske som sagt inte har något val sett rent ekonomiskt, inte ens för att visa att de inte vill ha sagda skatt. Sedan är det nog även för tidigt att uttala sig. Ganska många av mina egna bekanta har investerat i ett månadskort (och jag misstänker att detta förekommer även i största allmänhet) nu så här i början. Om det faller väl ut för deras del så kan de tänka sig att fortsätta, men nog hör man en del muttranden om trubbel med tidspassning, krångel med byten, inställda turer, trängsel ombord på vissa tider osv. så man får se. Nej, först om en 2-3 månader kan man kanske börja uttala sig om en tydlig trend.Harald skrev:Vad gäller trängselskatterna så verkar det som om folk vill ha dem eftersom de ställer bilen hemma. Nu kan ju anhängarna peka på att de har effekt, vilket ökar sannolikheten att de införs. Vill man inte ha trängselskatt ska man ta kostnaden för att köra mycket under försöket så att man kan visa på att de inte har den önskade effekten.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Man kan ljuga mycket med statistik. Detta är ingen anklagelse mot dig, Harald. Jag tänker mig scenariot (-et?) att alla som kört bil fortsätter med det och betalar för sig jättemycket. Då får staten (eller vem det nu är) in massor av pengar. Kan man då bryta en så lönande affär? Jag tror att folkomröstningen då är ett minne blott...Harald skrev:Du må väl vara förlåten att ditt minne inte sträcker sig tillbaka till 1920-talet. Nej-sidan vann spritförbudsomröstningen om än knappt.
Vad gäller trängselskatterna så verkar det som om folk vill ha dem eftersom de ställer bilen hemma. Nu kan ju anhängarna peka på att de har effekt, vilket ökar sannolikheten att de införs. Vill man inte ha trängselskatt ska man ta kostnaden för att köra mycket under försöket så att man kan visa på att de inte har den önskade effekten.
Professionell tyckare
Man får inte glömma att det är valår. Det är farligt för de nu styrande att hamna i en situation där det enda sättet för medborgarna att bli av med biltullarna är att byta styre...Kantorn skrev:Man kan ljuga mycket med statistik. Detta är ingen anklagelse mot dig, Harald. Jag tänker mig scenariot (-et?) att alla som kört bil fortsätter med det och betalar för sig jättemycket. Då får staten (eller vem det nu är) in massor av pengar. Kan man då bryta en så lönande affär? Jag tror att folkomröstningen då är ett minne blott...

Sant...NerdBoy skrev:Man får inte glömma att det är valår. Det är farligt för de nu styrande att hamna i en situation där det enda sättet för medborgarna att bli av med biltullarna är att byta styre...Kantorn skrev:Man kan ljuga mycket med statistik. Detta är ingen anklagelse mot dig, Harald. Jag tänker mig scenariot (-et?) att alla som kört bil fortsätter med det och betalar för sig jättemycket. Då får staten (eller vem det nu är) in massor av pengar. Kan man då bryta en så lönande affär? Jag tror att folkomröstningen då är ett minne blott...
Professionell tyckare
Haha. Kolla kartan för "Mörby". Hur kommer man dit?NerdBoy skrev:Så här skriver Danderyds kommun själva om parkeringarna: http://www.danderyd.se/DanderydTemplate ... _1113.aspx
(För den som inte orkar kolla, eller om de fixar länken: Den visar en karta över ön "Stora Skraggen" utanför Danderyd)
Min tro är att folkomröstningen inte har något värde utan att om borgarna vinner försvinner skatten oavsett resultat i folkomröstningen. Vinner sossarna gör de det mha vänstern och miljöisarna och hur ska de då kunna bilda majoritet om de inte än en gång viker sig för dessa. Alltså blir skatten kvar om de vinner.Kantorn skrev:Sant...NerdBoy skrev:Man får inte glömma att det är valår. Det är farligt för de nu styrande att hamna i en situation där det enda sättet för medborgarna att bli av med biltullarna är att byta styre...Kantorn skrev:Man kan ljuga mycket med statistik. Detta är ingen anklagelse mot dig, Harald. Jag tänker mig scenariot (-et?) att alla som kört bil fortsätter med det och betalar för sig jättemycket. Då får staten (eller vem det nu är) in massor av pengar. Kan man då bryta en så lönande affär? Jag tror att folkomröstningen då är ett minne blott...
Men om det blir borgerligt styre i Stockholms stadshus men rödgrönt i Riksdagshuset? Kommer staten då att kunna tvinga Stockholm att ha biltullar eller kan Stockholm förbjuda dessa?Cero skrev:Min tro är att folkomröstningen inte har något värde utan att om borgarna vinner försvinner skatten oavsett resultat i folkomröstningen. Vinner sossarna gör de det mha vänstern och miljöisarna och hur ska de då kunna bilda majoritet om de inte än en gång viker sig för dessa. Alltså blir skatten kvar om de vinner.Kantorn skrev:Sant...NerdBoy skrev: Man får inte glömma att det är valår. Det är farligt för de nu styrande att hamna i en situation där det enda sättet för medborgarna att bli av med biltullarna är att byta styre...
Det tragiska vore om borgarna, vid eventuell valseger, av ren princip skulle slopa biltullarna även om de skulle visa sig bli en braksuccé. För sådan kan ju tyvärr den politiska världen te sig.
Konstigt förresten att det är just borgarna som står för den socialistiska idén om att alla skall åka gratis på vägarna och att även vi som åker kollektivt får vara med och betala för väghållning och underhåll via skattsedeln...
Konstigt förresten att det är just borgarna som står för den socialistiska idén om att alla skall åka gratis på vägarna och att även vi som åker kollektivt får vara med och betala för väghållning och underhåll via skattsedeln...
Lika konstigt som att vänstern är för.David skrev: Konstigt förresten att det är just borgarna som står för den socialistiska idén om att alla skall åka gratis på vägarna och att även vi som åker kollektivt får vara med och betala för väghållning och underhåll via skattsedeln...
Centern verkar har fattat galoppen i alla fall, men de är väl inte så stora i Stockholm?
