Google Earth med Stockholms lokaltrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Google Earth med Stockholms lokaltrafik

Inlägg av kildor »

Jag har spenderat alldeles för många timmar med att göra en liten plug-in till Google Earth med Stockholms lokaltrafik. Jag fick lite inspiration när jag hittade en plug-in med Berlins U-bahn och S-bahn. Om någon orkat med att mata in Berlins mäktiga spårtrafiknät så tänkte jag att det borde gå att lägga in Stockholms spårtrafik. Sagt och gjort, här är filen:

http://www.nada.kth.se/~ekengren/misc/S ... nsport.kmz

Filen innehåller alla (spårtrafik-)stationer och linjer i Stockholms lokaltrafik, inklusive Djurgårdslinjen och Arlanda Express. Har du Google Earth igång så är det bara att öppna filen så laddas allt in automagiskt.

Ungefär så här ser det ut (dålig kvalitet på det här skärmskottet dock):
Bild

På sina håll är det lite svårt att se var räls och stationer ligger, speciellt i utkanterna där upplösningen är låg. Men med lite hjälp av eniro/hitta.se så kunde jag pricka in stationerna någorlunda väl, men det kan nog vara rätt så oprecist här och var. Säg gärna till om du upptäcker något som ligger helt åt skogen.

Synpunkter och kommentarer mottages gärna!

(har du inte Google Earth på din dator ännu så är det hög tid att fixa det nu :wink: )
Senast redigerad av kildor den söndag 22 januari 2006 21:34, redigerad totalt 2 gång.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Jag säger bara: OJ OJ OJ!!! Det var inte illa pinkat! Kommer detta ligga öppet för allmänheten också? Jag hoppas det, iallafall!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Lite å göra? :D

Det blev ju skitsnygg i Google Earth!

Har du länk till Berlin? Finns det fler städer?

Mitt bidrag finns här: http://gps.pantograph.se/
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag hittade några på Google Earth Hacks, bl.a. Berlin och London:

http://www.googleearthhacks.com/dlfile1 ... -metro.htm
http://www.googleearthhacks.com/dlfile1 ... ground.htm

Det finns ca 200 filer under kategorin Trains/Subways. Många är dock enstaka stationer eller markörer på enstaka tåg. Och väldigt få har linjer mellan stationerna, vilket förmodligen beror på att det krävs ett Plus-abonnemang för att kunna rita in linjer.

Det går också att hitta en del under Google Earth Community, bl.a. här:
http://bbs.keyhole.com/ubb/showflat.php ... art/3/vc/1
Kingsthrone skrev:Kommer detta ligga öppet för allmänheten också?
Jag lägger nog upp den på sajterna ovan så småningom, men jag tänkte att det kunde vara bra att få lite korrekturläsningshjälp först :wink: . Tänkte också att man skulle kunna fylla på med markörer för t.ex. depåer, fotoställen och andra diggabla platser (typ Kymlinge....).
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Otroligt häftigt! :D
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

Man tackar. Tack snälla Kildor. :D
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Mycket ambitiöst och trevligt.

En enstaka korrekturrättning har jag att anmäla än så länge: Riddarfjärden har dock hamnat mitt uppe på söder. Men det kanske inte är du som lagt dit vattnen... Jag såg hemom att Ryssbysjön var ditritat, så någon har nog lagt dit vatten...

F Ö ser jag att jag bor på 56°51'50"N 14°09'58,5"E, typ.

Trevligt program!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Tack! :)

Nej, vattenmarkeringarna är jag oskyldig till. Jag tycker faktiskt dom bara är irriterande och dessutom alltid felplacerade så jag har kryssat bort "geographic features" för att slippa se dom!
David

Inlägg av David »

Tack kildor för en mycket användbar plug-in! :)
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

kildor skrev:Tänkte också att man skulle kunna fylla på med markörer för t.ex. depåer, fotoställen och andra diggabla platser (typ Kymlinge....).
Då får du nog göra två olika versioner (en "freak"-version och en vanlig), eftersom jag misstänker att "vanliga" turister inte är intresserade av var depåer och fotoställen ligger, utan kanske vill hitta från punkt A till punkt B.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Byggare Bob skrev:
kildor skrev:Tänkte också att man skulle kunna fylla på med markörer för t.ex. depåer, fotoställen och andra diggabla platser (typ Kymlinge....).
Då får du nog göra två olika versioner (en "freak"-version och en vanlig), eftersom jag misstänker att "vanliga" turister inte är intresserade av var depåer och fotoställen ligger, utan kanske vill hitta från punkt A till punkt B.
Den vanliga ser ju i stort ut att vara klar... Möjligen lite turistattraktioner då. Som Spårvägsmuseet...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Depåer lägger man ju bara i en egen fil, så kan vi digagre ladda ned depå-filen!
Joel

Inlägg av Joel »

-"SPÅRSPRING!!"
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Kul!

Jag har för övrigt gjort några smärre justeringar och laddat upp filen på ett par sajter (där finns fler lokaltrafikrelaterade plug-ins att hämta):

http://www.googleearthhacks.com/dlfile1 ... nsport.htm
http://bbs.keyhole.com/ubb/showthreaded ... age/0/vc/1

Jag håller också på och pillar lite med ett litet diggartillägg (som kommer så småningom) med depåer, förbindelsespår, planerade projekt etc...
Senast redigerad av kildor den söndag 12 februari 2006 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

BTW - jag har avsiktligt bytt namn på en station - det kan få bli en "gåta" för den som orkar: vilken & varför?
Lars Hjelmqvist
Kontakt:

Inlägg av Lars Hjelmqvist »

kildor skrev:BTW - jag har avsiktligt bytt namn på en station - det kan få bli en "gåta" för den som orkar: vilken & varför?
Kan det vara att Handen har återuppstått?

/Lars Hjelmqvist
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Lars Hjelmqvist skrev:
kildor skrev:BTW - jag har avsiktligt bytt namn på en station - det kan få bli en "gåta" för den som orkar: vilken & varför?

/Lars Hjelmqvist
Borde stämma bra de Lars! Hannige Centrum heter numera Handen. 8)
Senast redigerad av Sparkfot den måndag 23 januari 2006 10:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Sparkfot skrev:
Lars Hjelmqvist skrev:

/Lars Hjelmqvist
Stämmer bra de Lars! Hannige Centrum heter numera Handen. 8)
Är den änringen genomförd officiellt? Eller är SL sena ute som vanligt... suck: http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/vSpar.pdf
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

bruse skrev:
Sparkfot skrev:
Lars Hjelmqvist skrev: Kan det vara att Handen har återuppstått?

/Lars Hjelmqvist
Stämmer bra de Lars! Hannige Centrum heter numera Handen. 8)
Är den änringen genomförd officiellt? Eller är SL sena ute som vanligt... suck: http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/vSpar.pdf
Haninge blir Handen
[2005-12-13] Pendeltågsstationen Haninge centrum byter namn till Handen.

Beslutet har tagits av SL efter att Haninge kommun lovat att betala alla extra kostnader som namnbytet medför.
Kommunen har framfört att den vill byta namn eftersom övergången från ortsnamnet Handen till Haninge C aldrig genomfördes när postadressen Handen ändrades till det senare 1987.

Ändringen kommer att vara genomförd till sommartidtabellen 2006.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Snyggt jobbat!

En detalj bara: Du har döpt om Tungelsta till Hemfosa, och missat Hemfosas sanna placering.

Men jag är imponerad!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar