Transport Tycoon

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Norén

Transport Tycoon

Inlägg av Anders Norén »

Datorspelet Transport Tycoon är kanske inte så lokaltrafikmässigt (eftersom städerna sällan blir så stora att det behövs flera stationer och eftersom det lönar sig bättre att frakta folk längre sträckor) men det finns i alla fall tåg av alla de slag. Dessutom finns möjligheten att köra busstrafik i städerna - visserligen inte lika lönsamt som långdistanståg, men det gör att städerna växer lite snabbare.

Transport Tycoon befinner sig just nu i gråzonen "abandonware" vilket är programvara som ingen längre hävdar upphovsrätten till eftersom den varken ges ut eller distribueras längre. Tekniskt sett är det olagligt att skaffa utan att köpa eftersom upphovsrätten gäller i sisådär 70 år, men abandonware finns ju inte längre att köpa, så det blir ett moment 22.

I vilket fall som helst kan den som inte har några moraliska betänkligheter ladda ned en massa gamla abandonware-spel från http://www.abandongames.com/, och när man väl har införskaffat Transport Tycoon i Deluxe-versionen så rekommenderas varmt TTDPatch, som rättar till en del irriterande småsaker men framförallt lägger till en hel massa underbar funktionalitet som t.ex. ett slags försignaler som gör tågtrafiken otroligt mycket smidigare. TTDPatch finns på http://www.ttdpatch.com/.

Anders
Kristian

Inlägg av Kristian »

Ja det är en ytterst beroendeframkallande klassiker, och patchen kan ju varmt rekommenderas. Framför allt pre-signals och skip-stop-funktionen är ju av värde, liksom det kraftigt ökade maxantalet fordon, för att inte glömma bortkopplingen av den enerverande pop-up-påminnelsen om att loken måste uppgraderas. Att stänga av vehicle breakdown var ju standard och det blev ju ganska enformigt att byta ut ett tresiffrigt antal lok tid i otid alternativt stänga alla påminnelser för alla tåg varje år. Några motståndare är heller inte att rekommendera, de förstör bara det fina jvg-nätet och är dessutom sällsynt korkade.

Jag minns "den gamla goda tiden" när ingen patch fanns och heller ingen deluxe-version (med enkelriktade spår som främsta fördel ). Då var den säkraste lösningen ett spår för varje tåg, vilket i regel alltid lönade sig i längden. Nu är det ju i och för sig generellt sett orimligt billigt att anlägga bana, men det kunde se rätt lustigt ut med spår överallt som var och ett var ganska underutnyttjat.

Det man fortfarande kan klaga på är väl att t.ex. passagerare kan köras vart som helst och automatiskt stiger av på första bästa station som accepterar passagerare. Hade varit roligare med komplexa resandebehov som i t.ex. Traffic Giant. Tekniska brister som består är väl främst frånvaron av signaler på broar och i tunnlar.

Nu blev väl det här mest en in memoriam-krönika för redan frälsta :lol: men den som inte spelat TpTyc fattar väl vinken, spelet håller än, så att säga.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Kristian skrev:Det man fortfarande kan klaga på är väl att t.ex. passagerare kan köras vart som helst och automatiskt stiger av på första bästa station som accepterar passagerare. Hade varit roligare med komplexa resandebehov som i t.ex. Traffic Giant. Tekniska brister som består är väl främst frånvaron av signaler på broar och i tunnlar.
Det där har jag också tänkt på. Jag skulle vilja ha ett system där man ser en tydlig efterfrågan på transporter mellan punkt C och punkt R. I dag handlar spelet mest om att så snabbt som möjligt få ombord passagerarna och godset från en viss station och sedan köra dem så långt bort som möjligt. Det är inte utan att jag känner lite dåligt samvete över att medvetet strunta i ett par mellanliggande samhällen när jag vet att det inte är lönsamt att köra dem dit när man kan köra dem så mycket längre bort (och dra in massor av pengar). Lokal tågtrafik utesluts alltså av gällande modeller.

I sammanhanget bör nämnas att det finns relativt enkla modeller för hur efterfrågan genereras, modeller som fungerar ganska väl och kan beräknas för hand för upp till ca 10 områden. Modellens komplexitet ökar naturligtvis med kvadraten på antal områden man räknar med, men det vore inga problem för en dator att hantera!

Signaler i tunnlar och på broar skulle vara väldigt bra. I dag blir man tvungen att bygga en liten konstgjord ö (mycket dyrt!) i mitten av en lång bro för att få plats med den där signalen utan vilken bron blir en flaskhals! Likaså kan man behöva göra två tunnlar i stället för en för att få plats med en signal.

Vidare skulle jag vilja kunna bygga underjordiska stationer. Och, som du påpekar, så är det egentligen alldeles för billigt att bygga och driva spår och vägar! Det är egentligen löjligt att snåla med spåren eftersom de i relation till vad den rullande materielen kostar i inköp och drift är nästan gratis! Det är bara ens egna estetiska begränsningar, samt naturligtvis fascinationen över hur många tåg man kan klämma in på en och samma sträcka, som sätter gränserna. (Ett tåg var tredje sekund i endera riktningen på en sträcka med blandad trafik är ganska roligt för en järnvägsnörd :D)

Men, kan man överse med dessa brister så har man alldeles för många roliga timmar framför sig.

Anders
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Har spelat spelet i många år, och det jag saknar i deluxe förutom det ni redan räknat upp är semaforer (som ju fanns i första versionen). Brukade alltid spara en "Jinty" och en semafor på nån bana. Sen körde jag det som ett museitåg.

Annars brukar jag köra Loktåg som långfärdståg och sen ha ett antal Rälsbussar soim lokaltåg. Ont om elmotorvagnar är det ju tyvärr.
Bantekniker
Skriv svar