M32 403 i snön...+ en bonus bild

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

M32 403 i snön...+ en bonus bild

Inlägg av olasand »

Hej!

Här kommer några bilder från idag (den 29/12) på bl.a. M32 403! Fler finns på min hemsida.
Idag gick vagnen på en speciallinje mellan Härlanda och Krokslätt, och vad kan man säga mer än att det måste vara en fantastisk vagn med tanke på att den gick utan problem trots att det snöade ute!
Hur jag än ansträngde mig kunde jag bara komma på två saker att klaga på (varför man nu skall göra det?): 1, det låter fortfarande mycket från taket, som om ett gäng fiskmåsar satt och sjöng ikapp ungefär och 2, högtalarvolymen är i lägsta laget.
Kortsagt: en mycket trevlig vagn!

Bild
Stockholmsgatan i förmiddags...

Bild
Redbergsplatsen lite senare i förmiddags...

Bild
Korsvägen

Bild
Slutligen en bild på en gammal trotjänare som snart blir avlöst (?)
Byggare Bob

Re: M32 403 i snön...+ en bonus bild

Inlägg av Byggare Bob »

olasand skrev:Hej!

1, det låter fortfarande mycket från taket, som om ett gäng fiskmåsar satt och sjöng ikapp ungefär
Det var kanske ett gäng gamla fiskmåsar som satt och sjöng på taket, Göteborg är ju trots allt en hamnstad... :D
essin

Inlägg av essin »

Härligt med så mycket bilder på M32! Olas och alla andras bilder är riktigt trevliga att se! Är bilderna från igår mest representativa för Göteborgsvinterklimatet? Verkar lovande i vilket fall att Sirio inte verkar ha problem med tillfälliga klimatförsämringar :lol: .
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Konstigt nog är M32 en ypperlig vagn i snöväder, Förra vintern testades den i snö och fick gott betyg enligt JAGR.

M32/21 byggd i Sverige men värdelös i många fall i snö konstigt nog.

M28/29 helt ok i snö.
Eco

Inlägg av Eco »

Grovsnus skrev: M32/21 byggd i Sverige men värdelös i många fall i snö konstigt nog.
M31/21 menar du väl?
Varför är de värdelösa i snö? Har inte riktigt förstått hur individuella vagnstyper är olika bra i snö.
André
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

M32 funkar bättre beroende på viktfördelningen.
M21 var en dårlig vagn i snö, kom knappt framåt med den, M31 är om möjligt ännu sämre om man inte vågar koppla ur slirindikatorsystemet och köra vagnen manuellt (man får vara väldigt försiktig så man inte bränner/varvar sönder motorer)
Dock fastnar man i snön med den rätt lätt.

M31 vs M28 så tror jag faktiskt att M32:an vinner
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Eco skrev: M31/21 menar du väl?
Varför är de värdelösa i snö? Har inte riktigt förstått hur individuella vagnstyper är olika bra i snö.
En av anledningarna till M31's dåliga vinteregenskaper är låggolvet, som tar i snövallar och håller på.. Den ökade vikten gör också sitt.

Men den stora orsaken till att M32 kommer fram i halt väglag är att den har asynkronmotorer. Dessa jobbar med en viss eftersläpning (ett par procent), om vagnen tappar greppet kommer motorvarvtalet att öka till det synkrona (eller strax under). Dvs motorn rusar inte (slirar loss fullständigt)

M21/31 däremot bygger på separatmagnetiserade likströmsmotorer, om dessa tappar greppet mot rälen kommer varvtalet att öka betydligt mer då det begränsande blir den mot-emk som induceras. (mot-emk'n är propotionell mot varvtalet)

Förvisso är separatmagnetiserade bättre än seriemotorer (som teoretiskt kan rusa mot oändligt varvtal).
Seriemotorer finns på det mesta som är äldre än M28/M29.

Ska jag orka skriva mer motorteori? Ngn som vill?
//Q
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ändå går M28/M29 som har seriemotorer bättre i snö än M21/M31 som har separatmagnetiserade motorer. Det har förmodligen med styrsystemet att göra, men exakt hur är väl inte riktigt klarlagt. Pedalspänningen på M28/M29 är en strömreferens. Det gör att man köra med en måttlig och tämligen konstant dragkraft och "sega" sig igenom snön utan att tappa greppet. Från början var spänningen från styrspaken på M21 en accelerationsreferens, vilket gjorde att när det gick tungt, d.v.s. dålig acceleration, så ökade styrsystemet strömmen ända tills hjulen tappade greppet, då det drog ner strömmen till nära noll. För att komma till rätta med det ändrades programmet så signalen från spaken vid pådrag i stället är en strömreferens, men det hjälpte visst inte så mycket.

Det här med hur vagnar går i snö är rätt märkligt egentligen. Från min tid vid SS minns jag att Mustangerna också hade problem med ganska måttliga snömängder. Senare kom jag till Göteborg och Chalmers. Första dagen med snö räknade jag med att det skulle bli problem att komma dit, men till min förvåning (och glädje) fann jag att M28:orna plöjde som slagskepp genom snödrivorna uppför Aschebergsgatan. Det skulle vara intressant att veta vad skillnaden beror på.
Skriv svar