Mer spårväg!
Postat: fredag 10 januari 2003 15:53
Tidigare postat i PV:
Varför inte ta och och riva upp Nya Allén och göra den till spårvagns- och bussväg, ungefär som man har gjort därborta vid Södra/Norra Allégatorna. Fortsätt att dra spårvägen till Hagakyrkan sedanb en ny hållplats vid Bältesspännarparken och en vid Gamla Ullevi/Katolska Kyrkan. Fortsätt upp till och över ån, och sväng västerut mot Centralen/Drottningtorget och fortsätt upp över Göta Älvbron.
Vips har man fått en snabbjvg Hisingen - Centralen - Järntorget och äntligen en linje som inte går igenom korset Södra/Östra Hamngatorna. Man har i och med upprivningen av Nya All'en också gjort ett användbart grönområde av de plättar som nu är instängda av trefilig biltrafik. För de tunnelseende(*) skulle man kunna tänka sig att lägga den en bit ner i marken med hjälpa av cut'n'cover-teknik, med hållplatserna "öppna" (dvs utan tak, och med slänter ned). Ytterligare något mindre barriäreffekter, samt lite korsande trafik. Attraktiva bostäder???
Biltrafiken får lida, det är klart. De mesta får styras ned i tunneln, men ev. kan man tänka sig Parkgatan 2 filer i vardera riktningen. Trångt borta vid Katolska kyrkan, dock.
Men vill man ha en trevlig innerstad, så är det dumt att leda tre filer i vardera riktningar genom de få grönområden som finns kvar.
Finns det några fler förslag?
Homann
(*) Ganska roligt, va?
Varför inte ta och och riva upp Nya Allén och göra den till spårvagns- och bussväg, ungefär som man har gjort därborta vid Södra/Norra Allégatorna. Fortsätt att dra spårvägen till Hagakyrkan sedanb en ny hållplats vid Bältesspännarparken och en vid Gamla Ullevi/Katolska Kyrkan. Fortsätt upp till och över ån, och sväng västerut mot Centralen/Drottningtorget och fortsätt upp över Göta Älvbron.
Vips har man fått en snabbjvg Hisingen - Centralen - Järntorget och äntligen en linje som inte går igenom korset Södra/Östra Hamngatorna. Man har i och med upprivningen av Nya All'en också gjort ett användbart grönområde av de plättar som nu är instängda av trefilig biltrafik. För de tunnelseende(*) skulle man kunna tänka sig att lägga den en bit ner i marken med hjälpa av cut'n'cover-teknik, med hållplatserna "öppna" (dvs utan tak, och med slänter ned). Ytterligare något mindre barriäreffekter, samt lite korsande trafik. Attraktiva bostäder???
Biltrafiken får lida, det är klart. De mesta får styras ned i tunneln, men ev. kan man tänka sig Parkgatan 2 filer i vardera riktningen. Trångt borta vid Katolska kyrkan, dock.
Men vill man ha en trevlig innerstad, så är det dumt att leda tre filer i vardera riktningar genom de få grönområden som finns kvar.
Finns det några fler förslag?
Homann
(*) Ganska roligt, va?