Mer spårväg!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus Homann

Mer spårväg!

Inlägg av Magnus Homann »

Tidigare postat i PV:

Varför inte ta och och riva upp Nya Allén och göra den till spårvagns- och bussväg, ungefär som man har gjort därborta vid Södra/Norra Allégatorna. Fortsätt att dra spårvägen till Hagakyrkan sedanb en ny hållplats vid Bältesspännarparken och en vid Gamla Ullevi/Katolska Kyrkan. Fortsätt upp till och över ån, och sväng västerut mot Centralen/Drottningtorget och fortsätt upp över Göta Älvbron.

Vips har man fått en snabbjvg Hisingen - Centralen - Järntorget och äntligen en linje som inte går igenom korset Södra/Östra Hamngatorna. Man har i och med upprivningen av Nya All'en också gjort ett användbart grönområde av de plättar som nu är instängda av trefilig biltrafik. För de tunnelseende(*) skulle man kunna tänka sig att lägga den en bit ner i marken med hjälpa av cut'n'cover-teknik, med hållplatserna "öppna" (dvs utan tak, och med slänter ned). Ytterligare något mindre barriäreffekter, samt lite korsande trafik. Attraktiva bostäder???

Biltrafiken får lida, det är klart. De mesta får styras ned i tunneln, men ev. kan man tänka sig Parkgatan 2 filer i vardera riktningen. Trångt borta vid Katolska kyrkan, dock.
Men vill man ha en trevlig innerstad, så är det dumt att leda tre filer i vardera riktningar genom de få grönområden som finns kvar.

Finns det några fler förslag?

Homann
(*) Ganska roligt, va?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Idén är inte ny. Spårvägsdirektören Camp framförde det redan på 50-talet, vilket orsakade folkstorm. Jag framförde något liknande i spårvägsutredningen 1993. Mitt förslag skulle dock inte kräva att man rev upp någon allé. Jag föreslog att bilarna skulle hänsvisas till Nya Allén, d.v.s. ett körfält i varje riktning plus ett mittfält för vänstersvängande att vänta i. Parkgatan skulle då kunna bli spårvagns- och lokalgata. Förslaget avvisades med hänvisning till resultatet av Camps förslag.
Magnus Homann

Inlägg av Magnus Homann »

Harald skrev:Idén är inte ny. Spårvägsdirektören Camp framförde det redan på 50-talet, vilket orsakade folkstorm. Jag framförde något liknande i spårvägsutredningen 1993. Mitt förslag skulle dock inte kräva att man rev upp någon allé. Jag föreslog att bilarna skulle hänsvisas till Nya Allén, d.v.s. ett körfält i varje riktning plus ett mittfält för vänstersvängande att vänta i. Parkgatan skulle då kunna bli spårvagns- och lokalgata. Förslaget avvisades med hänvisning till resultatet av Camps förslag.
Se, det var intressant. Jag intalar mig att stadens centrum har växt betänkligt sedan 50-talet, och till och med de sista 10 åren. Nu har vi ju en väldans fin tunneln för bilarna på gång. Man tycker att det vore dags att utöka 'city' en smula.

Finns dessa förslag på nätet, kantänka?
Skriv svar