Enligt Göteborgsposten startar SAC:s (Syndikalisterna) fackförbund inom strax en s.k. P-kassa i Göteborg. Liknande verksamhet finnes redan i Stockholm.
Principen är att medlemmen av P-Kassan betalar 100 kr i månaden och får då eventuella bötesbelopp för tjuvåkning sänkta till 100 kr.
Systemet finns redan i stockholm och är till för att samla in pengar för att driva propaganda för Gratis kollektivtrafik.
Som ni alla vet finns det inget som heter "gratis kollektivtrafik" någonstans måste vi betala - antingen via skattsedel eller via biljettpriser eller - vilket är bäst - genom en blandning därav.
http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=114221
/Tony
P-Kassa i Göteborg.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
P-Kassa i Göteborg.
Med reservation för tyckfel.
-
En tilsvarende forening oprettedes i København, da man i 1969 afskaffede kontrollen på S-banens platforme, men den gik konkurs efter få måneder, selv om kontrolafgiften dengang kun var 25 DKK. Kontrollen i togene var så hyppig, at det ikke kunne svare sig at køre uden billet.
Hilsen
Svend Christensen
Hilsen
Svend Christensen
Det är jag väl medveten om Ulf. Men i den propaganda man använder försöker man framställa det som om den vore gratis eftersom den inte kostar resenären något mer i användandeögonblicket.Ulf skrev:Tony: Det är ju inte så att SAC tror att kollektivtrafiken är gratis. De vill avskaffa biljettsystemet och bekosta den med skattemedel och annan progressiv avgift.
Att använda regressiva, inte progressiva avgifter kommer de facto att göra kollektivtrafiken dyrare - eftersom någon måste administrera också detta.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Men även om avgiftsfri kollektivtrafik är en fantastisk idé återstår problemet med kapaciteten. Redan idag är de flesta vagnar och bussar mer eller mindre överbelastade och med avgiftsfri trafik skulle ett äkta kaos utbryta. Som man dessutom inte kan bygga bort eftersom man inte har några inkomster. Avgifterna får vara kvar, men man kan ju tänka sig att annan skatt kan finansiera utbyggnader etc.TonyM skrev: Att använda regressiva, inte progressiva avgifter kommer de facto att göra kollektivtrafiken dyrare - eftersom någon måste administrera också detta.
/Tony
//
Ett delsubventionerat system är den mest rimliga lösningen. Helt skattefinaniserad kollektivtrafik skulle leda till en orimlig belastning av nätet. Som jag skrivit tidigare tror jag gratisresandet skapar ett stort antal nya resandebehov. Att ta vagnen istället för en lätt promenad längs Avenyn blir en självklarhet. Cyklar parkeras permanent. Veckans inhandlingar samordnas inte, utan sprids ut över veckan.
Givetvis är ovanstående extremfall, men en klar tendens åt det hållet tror jag vi får se med gratis kollektivtrafik. Nä, i alla fall en viss avgift krävs för att styra vissa resande bort från kollektivtrafiken. Hur konstigt det än kan låta.
Man måste ju betänka att "fria" resor innebär en kraftig ekonomisk belastning för kommunen. Antas den kommunala subventionen vara 50% räcker det inte med att lägga till resterande 50% för att finansiera gratis resor. Trafikbelastningen kommer att öka kraftigt i och med det ökande resebehovet och med det krävs ännu mer kommunala medel till en växande kollektivtrafik.
All in all innebär ovanstående ett ökat skattetryck. Givetvis måste envar göra ett politiskt ställningstagande i frågan. Min personliga inställning är att samhället ska ta ett klart socialt ansvar för bl.a. vård, skola och omsorg. Men någonstans måste gränsen dras för att marknaden ska få en chans att verka. Utan att ta Mona Sahlins ord i min mun, betalar jag gärna skatt. Sålänge pengarna går till något samhällsekonomiskt vettigt.
Fler resenärer på kollektivtrafiken är inte alls dumt, om det är "rätt" resenärer. Gratis kollektivtrafik omnämns ofta som den räddande ängeln för att få folk att sluta åka bil. Visst kommer många att gå över från bilen, men jag tror de flesta kommer rekryteras från de redan frälsta leden. Redan idag har många personer klart billigare kollektiva alternativ till bilen, utan att för den skull utnyttja dem. Varför? Jo, därför att andra faktorer är viktigare. Komfort, snabbhet, säkerhet och tillförlitlighet är några.
Satsa kommunala pengar på att förbättra kollektivtrafiken på ovanstående punkter! Till sådana satsningar skulle jag med glädje acceptera lite mindre pengar i plånboken.
/Michael
Givetvis är ovanstående extremfall, men en klar tendens åt det hållet tror jag vi får se med gratis kollektivtrafik. Nä, i alla fall en viss avgift krävs för att styra vissa resande bort från kollektivtrafiken. Hur konstigt det än kan låta.
Man måste ju betänka att "fria" resor innebär en kraftig ekonomisk belastning för kommunen. Antas den kommunala subventionen vara 50% räcker det inte med att lägga till resterande 50% för att finansiera gratis resor. Trafikbelastningen kommer att öka kraftigt i och med det ökande resebehovet och med det krävs ännu mer kommunala medel till en växande kollektivtrafik.
All in all innebär ovanstående ett ökat skattetryck. Givetvis måste envar göra ett politiskt ställningstagande i frågan. Min personliga inställning är att samhället ska ta ett klart socialt ansvar för bl.a. vård, skola och omsorg. Men någonstans måste gränsen dras för att marknaden ska få en chans att verka. Utan att ta Mona Sahlins ord i min mun, betalar jag gärna skatt. Sålänge pengarna går till något samhällsekonomiskt vettigt.
Fler resenärer på kollektivtrafiken är inte alls dumt, om det är "rätt" resenärer. Gratis kollektivtrafik omnämns ofta som den räddande ängeln för att få folk att sluta åka bil. Visst kommer många att gå över från bilen, men jag tror de flesta kommer rekryteras från de redan frälsta leden. Redan idag har många personer klart billigare kollektiva alternativ till bilen, utan att för den skull utnyttja dem. Varför? Jo, därför att andra faktorer är viktigare. Komfort, snabbhet, säkerhet och tillförlitlighet är några.
Satsa kommunala pengar på att förbättra kollektivtrafiken på ovanstående punkter! Till sådana satsningar skulle jag med glädje acceptera lite mindre pengar i plånboken.
/Michael