Rådmansgatan som slutstation.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Rådmansgatan som slutstation.
Jo jag såg för nån dag sen i morgonrusningen att linje 18 söderut hade ett tåg som hade Rådmansgatan som slutstation, vet att det finns en vändbrygga mellan Hötorget o Rådmansgatan, har även sett att det står tåg ilband på denna vändbrygga men det var första gången tåget var skyltat Rådmansgatan. Hur ofta sker detta?
- Per Jacobson
- Inlägg: 27
- Blev medlem: söndag 13 april 2003 0:17
Till flydda tider återgår min tanke ack så gärrna....................
Hur ofta man skyltar tågen Rådmansgatan, det vet jag inte. MEN på det ljuva 50 talet så slutade västra tunnelbanan med en tegelvägg vid Hötorget/Kungsgatan innan sträckan mellan Hötorget- Slussen blev färdig. Tågen vände då vid Kungsgatan och uppställningsspåren i tunneln mellan Hötorget och Rådmansgatan är från denna tid.
Tegelväggen ja, Trots all reklam om olika säkerhetssystem lyckades ett tåg köra igenom väggen, vilket naturligtvis inte var så helt lyckat.
Hur ofta man skyltar tågen Rådmansgatan, det vet jag inte. MEN på det ljuva 50 talet så slutade västra tunnelbanan med en tegelvägg vid Hötorget/Kungsgatan innan sträckan mellan Hötorget- Slussen blev färdig. Tågen vände då vid Kungsgatan och uppställningsspåren i tunneln mellan Hötorget och Rådmansgatan är från denna tid.
Tegelväggen ja, Trots all reklam om olika säkerhetssystem lyckades ett tåg köra igenom väggen, vilket naturligtvis inte var så helt lyckat.
SS.A9.259
På det spåret har man suttit och haft långtråkigt några eftermiddagar. På den tiden det ansågs att trafiken skulle fungera, stod det ett bemannat reservtåg på uppställningspåret under eftermiddagsrusningen. Åtta vagnar och två man som vanligen inte gjorde någonting under fyra timmar, men som kunde sättas in med kort varsel vid behov. Det ni Connex!
Mig veteligt vänger inga tåg vänder normalt sett vid rådmansgatan (rätta mig gärna om jag har fel), däremot är det inte ovanligt att man gör en sådan manöver när det har varit större förseningar och man försöker få tågen att gå enligt tidtabell igen, eller när det är vagnfel o.s.v.
Senast man utnyttjade destinationen "rådmansgatan" enligt gällande turlista var väl en sommar (2004 eller 2005, minns inte vilken) då man bytte makadam och räls på sträckan hötorget-skanstull. Man körde då enkelspår på sträckan och lät varannat tåg söderut vända vid rådmansgatan.
Senast man utnyttjade destinationen "rådmansgatan" enligt gällande turlista var väl en sommar (2004 eller 2005, minns inte vilken) då man bytte makadam och räls på sträckan hötorget-skanstull. Man körde då enkelspår på sträckan och lät varannat tåg söderut vända vid rådmansgatan.
Menar du att det satt en person i vardera ände av tåget, eller var det 2 4-vagnarståg som stod redo? Eller var den ena personen till bara för att den andra inte skulle ha långtråkigt?Harald skrev:På det spåret har man suttit och haft långtråkigt några eftermiddagar. På den tiden det ansågs att trafiken skulle fungera, stod det ett bemannat reservtåg på uppställningspåret under eftermiddagsrusningen. Åtta vagnar och två man som vanligen inte gjorde någonting under fyra timmar, men som kunde sättas in med kort varsel vid behov. Det ni Connex!

Skulle man ha ett sådant reservtåg idag skulle nog inte dess förare ha särskilt långtråkigt eftersom det skulle behöva hoppa in i trafik hela tiden...

Denna kommentar fick mej att starta denna tråd:Per Jacobson skrev:Till flydda tider återgår min tanke ack så gärrna....................
Hur ofta man skyltar tågen Rådmansgatan, det vet jag inte. MEN på det ljuva 50 talet så slutade västra tunnelbanan med en tegelvägg vid Hötorget/Kungsgatan innan sträckan mellan Hötorget- Slussen blev färdig. Tågen vände då vid Kungsgatan och uppställningsspåren i tunneln mellan Hötorget och Rådmansgatan är från denna tid.
Tegelväggen ja, Trots all reklam om olika säkerhetssystem lyckades ett tåg köra igenom väggen, vilket naturligtvis inte var så helt lyckat.
Under tunnelbanans första tid, fram till någon gång på 1970-talet, tror jag, var alla 8-vagnarståg dubbelbemannade! En körde tåget och en skötte dörrarna från en hytt i mitten av tåget! Detta kunde man rationalisera i T-banan, men det skulle aldrig gå i pendeltågstrafiken enligt ett uttalande från någon fackföreningsman nyligen!37368 skrev:Menar du att det satt en person i vardera ände av tåget, eller var det 2 4-vagnarståg som stod redo? Eller var den ena personen till bara för att den andra inte skulle ha långtråkigt?Harald skrev:På det spåret har man suttit och haft långtråkigt några eftermiddagar. På den tiden det ansågs att trafiken skulle fungera, stod det ett bemannat reservtåg på uppställningspåret under eftermiddagsrusningen. Åtta vagnar och två man som vanligen inte gjorde någonting under fyra timmar, men som kunde sättas in med kort varsel vid behov. Det ni Connex!![]()
Skulle man ha ett sådant reservtåg idag skulle nog inte dess förare ha särskilt långtråkigt eftersom det skulle behöva hoppa in i trafik hela tiden...
Harald skrev:På det spåret har man suttit och haft långtråkigt några eftermiddagar. På den tiden det ansågs att trafiken skulle fungera, stod det ett bemannat reservtåg på uppställningspåret under eftermiddagsrusningen. Åtta vagnar och två man som vanligen inte gjorde någonting under fyra timmar, men som kunde sättas in med kort varsel vid behov. Det ni Connex!
Sån tjänst har jag haft... med connex på armen...
Nej, det vore kanske väldigt korkat om Sveriges proppfullaste tåg vore de med minst bemanning! Det rör sig inte bara om att sköta dörrar, utan även hjälp vid evakuering m m. Alla försök att införa enmansbetjäning på relativt korta SJ-tåg har hittills stött på patrull i form av myndigheter som inte tycker att det är en bra idé. Så det är nog inte bara "någon fackföreningsman" som tycker att det vore dumt! Tyvärr är detta varken det första eller sista av SL:s försök att hålla kostnaderna nere genom att pracka på trafikutövarna en massa goja som SL inte förstår sig på. SL:s uppgift är att tala om vad som skall göras inte hur det skall göras.LÅ1 skrev:Under tunnelbanans första tid, fram till någon gång på 1970-talet, tror jag, var alla 8-vagnarståg dubbelbemannade! En körde tåget och en skötte dörrarna från en hytt i mitten av tåget! Detta kunde man rationalisera i T-banan, men det skulle aldrig gå i pendeltågstrafiken enligt ett uttalande från någon fackföreningsman nyligen!
Fram till den 18 oktober 1965 var alla tåg tvåbemannade, t.o.m. trevagnarståg som förekom i början. Från början tror jag även vagntransporter var tvåbemannade, men det ändrades nog ganska snart. Den 18 oktober 1965 infördes enbemanning på fyravagnarståg och sommaren 1966 även på sexvagnarståg. När det infördes på åttavagnarståg vet jag inte, men det måste i alla fall vara efter 1971, när jag slutade på SL.LÅ1 skrev: Under tunnelbanans första tid, fram till någon gång på 1970-talet, tror jag, var alla 8-vagnarståg dubbelbemannade! En körde tåget och en skötte dörrarna från en hytt i mitten av tåget! Detta kunde man rationalisera i T-banan, men det skulle aldrig gå i pendeltågstrafiken enligt ett uttalande från någon fackföreningsman nyligen!
-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
årtal för enmansdrift på åttavagnarståg
Dock "stins med spade" på plattformen på kurvstationer med dålig sikt.Harald skrev:Den 18 oktober 1965 infördes enbemanning på fyravagnarståg och sommaren 1966 även på sexvagnarståg.
Kollar med min sköldpadda skalman. Den säger 1971 på röda linjen, 1975 från start på blå linjen, 1980 på gröna linjen.Harald skrev:När det infördes på åttavagnarståg vet jag inte, men det måste i alla fall vara efter 1971, när jag slutade på SL.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
- Ort: Brandbergen - Haninge
På bana två fanns det fortfarande år 2000 (= Connex) delade tjänster då man hade reservtåg. Det fanns två sådana tjänster och dessa reservtåg brukade få ställa upp vid bryggan Zinkensdamm och Tekniska Högskolan. Visserligen bara enmansbetjänade men ändå...Rico skrev:Harald skrev:På det spåret har man suttit och haft långtråkigt några eftermiddagar. På den tiden det ansågs att trafiken skulle fungera, stod det ett bemannat reservtåg på uppställningspåret under eftermiddagsrusningen. Åtta vagnar och två man som vanligen inte gjorde någonting under fyra timmar, men som kunde sättas in med kort varsel vid behov. Det ni Connex!
Sån tjänst har jag haft... med connex på armen...
Ja, det kanske var dumt att jämföra Tunnelbanan med trafik på Banverkets spår.S.B.S. skrev:Nej, det vore kanske väldigt korkat om Sveriges proppfullaste tåg vore de med minst bemanning! Det rör sig inte bara om att sköta dörrar, utan även hjälp vid evakuering m m. Alla försök att införa enmansbetjäning på relativt korta SJ-tåg har hittills stött på patrull i form av myndigheter som inte tycker att det är en bra idé. Så det är nog inte bara "någon fackföreningsman" som tycker att det vore dumt! Tyvärr är detta varken det första eller sista av SL:s försök att hålla kostnaderna nere genom att pracka på trafikutövarna en massa goja som SL inte förstår sig på. SL:s uppgift är att tala om vad som skall göras inte hur det skall göras.LÅ1 skrev:Under tunnelbanans första tid, fram till någon gång på 1970-talet, tror jag, var alla 8-vagnarståg dubbelbemannade! En körde tåget och en skötte dörrarna från en hytt i mitten av tåget! Detta kunde man rationalisera i T-banan, men det skulle aldrig gå i pendeltågstrafiken enligt ett uttalande från någon fackföreningsman nyligen!
Men även i tunnelbanan finns det några långa sträckor där det kan dröja innan hjälp kan nå fram vid en nödsituation. Hallonbergen - Kista och Tekniska Högskolan - Universitetet t.ex.
Jag åkte rälsbuss ibland under ett par års tid på 1970-talet, och de var enmansbekänade, så vitt jag mins. Man klev på i den kupé som föraren satt i och visade biljetten för honom. (Tänkte ibland på vad som skulle bli kvar av rälsbussen om ett snälltåg skulle köra in i det med full fart!)
Re: Rådmansgatan som slutstation.
Vändning vid Rådmansgatan söderut är oftast för att få tåg i rätt tid norrut.Puggen skrev:Jo jag såg för nån dag sen i morgonrusningen att linje 18 söderut hade ett tåg som hade Rådmansgatan som slutstation, vet att det finns en vändbrygga mellan Hötorget o Rådmansgatan, har även sett att det står tåg ilband på denna vändbrygga men det var första gången tåget var skyltat Rådmansgatan. Hur ofta sker detta?
Då det extratåg (Trängselskatte tågen) som går Gullmarsplan-Vällingby är ute så är det inte plats vid Pollak att vända försenade tåg utan man måste använda bryggan mellan RMG-HÖT.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
nattlig rövare i tunnelbanan
Jo, varianten med trafikmästaren låter som en rövare. Men en skröna blir kanske inte sämre av att "förbättras" lite av en bokförfattare. Det stod knappast ett annat tåg insatsberett att utföra en sådan precisionsmanöver i backen ovanför Gullmarsplan mitt i natten. Och stod det inne vid plattformen Gullmarsplan så åtskiljs spåren sedan av bryggan och går inte ihop igen förrän i backen ner mot Skanstull. Om inte trafikmästaren tänkte sig hoppa över bryggspår och räcke och riskera liv och lem. Kanske han tänkte ta en rövare.Fredrik Klint skrev:Låter som det som står nämnt i boken "Tunnelbanan 50år" (vet inte om det är den exakt rätta titeln) men där nämns om ett tåg som rullar nerför Skanstullsbron och om ett tåg som kör jämsides på motspår och en trafikmästare som försöker hoppa över till det herrelösa tåget för att stoppa det. Låter som rena rövarhistorien...

Jag försökte komma ihåg om det var medspår eller motspår men utelämnade den detaljen eftersom jag inte säkert vet. Däremot finns det en del som talar för att det var motspår. I min lilla reseskildring utelämnade jag med flit den lilla uppförsbacken upp mot övre plattformen som bara finns på medspår strax innan T-Centralen, grundat på den förmodan. I och för sig är det inte uteslutet att det var medspår, för det vore inte så konstigt om växeln skulle vara lagd så om det dessförinnan körts ett arbetståg den vägen.Fredrik Klint skrev:Nåja, men tåget på Pollack måste alltså haft växel lagd mot norrspår annars borde färden slutat i stoppbocken vid bryggan Gullmarsplan. Men varför skulle växeln vara lagd så mitt i natten?
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Jag tycker det vore alldeles underbart om vi idag kunde ha insats/reservtåg uppställda vid t.ex. Hötorget- Rådmansgatan färdigt att täppa till en lucka åt vilket håll som helst.Harald skrev:På det spåret har man suttit och haft långtråkigt några eftermiddagar. På den tiden det ansågs att trafiken skulle fungera, stod det ett bemannat reservtåg på uppställningspåret under eftermiddagsrusningen. Åtta vagnar och två man som vanligen inte gjorde någonting under fyra timmar, men som kunde sättas in med kort varsel vid behov. Det ni Connex!


Janne
Minne från spåret HÖT-RÅM
Kommer i håg när man bytte signalsystem på gröna linjen och tågen fick vända i princip lite överallt vissa dagar för att man överhuvudtaget skulle kunna bedriva trafik.
Hade lastat av tåget vid HÖT norrut och då jag börjar köra hör jag att föraren vid RÅM söderut också får order att vända på samma spår (det får plats två "8-vagnståg" där). Vi körde två tåg mot varandra på samma spår och stannade i princip samtidigt med kopplen några meter från varandra. Kändes inte helt "naturligt" att köra två tåg mot varandra på det sättet, även om man har signaler som "skiljer" tågen åt.
/Pontus
Hade lastat av tåget vid HÖT norrut och då jag börjar köra hör jag att föraren vid RÅM söderut också får order att vända på samma spår (det får plats två "8-vagnståg" där). Vi körde två tåg mot varandra på samma spår och stannade i princip samtidigt med kopplen några meter från varandra. Kändes inte helt "naturligt" att köra två tåg mot varandra på det sättet, även om man har signaler som "skiljer" tågen åt.
/Pontus