Det det ser ju absurt ut!
Hade det inte varit smidigare att montera dit en stor fet lucka ned till en megarum där man kom åt alla rör? Nä visst ja, det är väl olika avdelningar inom samma Stadshus... revirpisseri.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
virtual1 skrev:Får en känsla av slussen jag med, men jag vet inte... - f.ö. är det här 'äkta'? - verkar ju bizarrt att ha så många "lucköppningar"
Jag ställde mig samma fråga. Om man kollar närmare på det fyrkantiga locket närmast i bild, borde det inte vara någon sorts ram runt locket ifall det vore "på riktigt"?
bruse skrev:Det det ser ju absurt ut!
Hade det inte varit smidigare att montera dit en stor fet lucka ned till en megarum där man kom åt alla rör? Nä visst ja, det är väl olika avdelningar inom samma Stadshus... revirpisseri.
Att låta vatten och el / tele dela utrymme är inte så lyckat. Kanske inte heller vatten och avlopp. För teleanläggningar tillkommer dessutom en speciell säkerhetsaspekt. P.g.a. risken för avlyssning och liknande är det viktigt att begränsa antalet personer som har tillträde till växel-, korskopplingsutrymmen och liknande.
Anledningen att jag tänkte Slussen eller Kista var motljuset man ser: Det verkar som om bilden är tagen under tak eller liknande men att Nerdboy står nära slutet på taket vilket gör att dagsljuset kommer in med vinkel...
Men det är bara ren spekulation!
virtual1 skrev: f.ö. är det här 'äkta'? - verkar ju bizarrt att ha så många "lucköppningar"
Ja just det! Nu minns jag, jag har sett de där locken någonstans, de är fake! Frågan är bara vart jag såg dem!
NerdBoy skrev:
Om man kollar närmare på det fyrkantiga locket närmast i bild, borde det inte vara någon sorts ram runt locket ifall det vore "på riktigt"?
För övrigt är ingen av gissningarna rätt.
Det är en L-ram som luckan ligger i. Det verkar vara mestadels el- och teletekniska anläggningar så stationen torde ligga invid eller över någon el- eller telestation. Gissar på Gullmarsplan eftersom de övre hållplatserna ligger i ett plan över stationen och rimligen borde ha många luckor. Fast bristen på tuggummifläckar är märklig (staden är våldsamt förfulad av tuggummifläckar ska ni märka om ni tittar på gatorna i centrum).